Björn Borg 20.4.2013

Lentokoneen laskeutumisvaloista

Asuin kerran vuosikymmeniä paikassa josta oli suora näköyhteys H:ki-Vantaan lentoasemalle päin.
Seurasin varmasti tuhansia kertoja kun varsinkin talvella pimeässä näkyi saapuvien lentokoneiden erittäin kirkkaat laskeutumisvalot.
Näitä valojahan on lentokoneen nokassa tai siivissä. Riippuen konetyypistä niitä voi olla esim. 1-3.
Kun kone tulee suoraan kohti niin taivaalla näkyy kirkas valopiste joka havaitsijan mielestä "ei ollut siinä aikaisemmin".
Minulla oli tapana seurata näitä valoja ja otin usein aikaa kuinka kauan ne oli näkyvissä.
Usein mittasin ajaksi 5 minuuttia ja muistini mukaan kerran mittasin jopa 8 minuuttia.

Kun kone sitten kaartaa niin valo tietysti "katoaa yllättäen".

Tilannehan saattaa tietysti myös olla se että kone on nousussa jolloin ehkä pitäisi puhua "nousuvaloista" eikä "laskeutumisvaloista".

SUT ry:n Havaintotietokantaan tulee tasaiseen tahtiin ilmoituksia valoista joiden aiheuttajana kieltämättä on ollut nämä laskeutumisvalot (tai nousuvalot). Viimeisin tätä kirjoittaessa oli Havaintotietokannan ilmoitus nro. 855 jossa kyseessä ole aivan selvästi nousevan koneen valot.

Kun SUT ry:n tutkimuspäällikön ominaisuudessa olen tarjonnut näitä laskeutumisvaloja selitykseksi ilmoittajille niin olen varsin usein saanut kaksi vastaväitettä:

  • a) Koneen muita valoja ei näkynyt
  • b) Mitään ääntä ei kuulunut lentokoneesta.

Tähän olen usein joutunut vastaamaan että kun kone tulee suoraan kohti niin nuo laskeutumisvalot ovat niin kirkkaat ettei niiden takana näe mitään muuta. Ja usein kun kone kaartaakin niin kone saattaa olla niin kaukana ettei noita muita valoja ainakaan helpolla näe koneen käännyttyäkään.

Mitä koneen ääneen tulee niin olen yhtä usein joutunut toteamaan että tuulen suunta vaikuttaa paljonkin siihen jos kuulee koneen ääntä tai ei. Jos kone lentää vastatuulessa tai kovassa sivutuulessa niin tuuli vie koneen äänen mennessään.

Parhain esimerkki näistä vastaväitteistä on ns. Ryan Airin tapaus Tampereelta 12.5.2008 klo 22:40-22:43 jossa kiistattomasti osoitin että kyseessä oli Ryan Airin laskeutuva kone.
(Katso Uforaporttikirja 15-16, ss. 96-102 tai oma teokseni "Outoja kohteita Suomen taivaalla" jossa on tarkempi selostus jopa 17 sivulla).
Havaitsija ei kuitenkaan milloinkaan hyväksynyt selitystä mutta ei itse ottanut huomioon sitä tosiasiaa että hän oli juuri muuttanut uuteen asuntoon ja oli vielä tottumaton noihin laskeutumisvaloihin uudessa asunnossaan.

Näyttääkseni mistä on kysymys järjestin 20.3.2013 pienen retken H:ki-Vantaan lentoasemalle jossa pimeässä filmasimme laskeutuvia koneita ja niiden laskeutumisvaloja.
Näissä videoissa on kuitenkin otettava huomioon se ettemme voineet filmata saapuvia koneita aivan suoraan edestä vaan jouduimme tyytymään kuvakulmaan joka oli aika paljon sivussa koneen laskeutumislinjasta.
Tästä huolimatta näissäkin videoissa tulee kiitettävällä tavalla esille se mistä on kysymys:
Kun kone vielä on aika kaukana niin näkyy vain nuo laskeutumisvalot eikä muita valoja. Koneen muut valot näkyvät vasta kun kone on jo aika lähellä.
Kovan vastatuulen takia mitään moottoriääntä ei kuulu ennenkuin kone on vierellämme.

Videot:

Video 1 (64,9 Mt)
Video 2 (21,6 Mt)
Video 3 (22,4 Mt)