Ufohavaintotietokanta


Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden Ufohavaintotietokantaa! Tietosuojaseloste



Ufohavainnon numero 2671 tiedot (luokitus: 6VAP6P1)

Ufohavainnon kommenttiosioon



Havaintoa koskevat kuvat:

Kuva     


Havaintoa koskevat videot:

Video     


Havaintoa koskevat äänitiedostot:

Ei äänitiedostoja



Havainnon yksityiskohdat


Havaintopaikka


Ilmansuunta, jossa kohde näkyi


Kulma, jossa kohde näkyi


Koko- ja etäisyysarviot


Säätila havaintohetkellä


Meteorologiset ilmiöt


Astronomiset ilmiöt


Havainnonteon yksityiskohtia


Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö


Kohteen liikkuminen


Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset


Muita tietoja


Tutkijakommentit

Kysymyksessä on kahden henkilön tekemä havainto sekä tapahtumasta on saatu myös kuva. Tapahtuma oli nähty valoisana aikana liikkuvasta autosta. Kun lukee ilmoittajan kertomuksen, joka on kuvattu hyvin lähellä Helsinki - Vantaa lehtokenttää. Jokainen lentäjä tietää, että alue on tarkan valvonnan alainen, eikä siellä lentokoneet voi lennellä miten sattuu. Kaikki koneet ovat lennnonjohdon seurannassa ja niillä täytyy olla kaksipuolinen radioyhteys lennonjohtoon, joko lennonjohtoon (torniin) tai lähestymisen radiotaajuudella yhteys. Tuolla alueella ei tehdä äkkinäisiä "putoamisia" alaspäin. On mahdollista, että "kohteen putoaminen" on illuusio, koska kone on edennyt lännen suuntaan. Vuosikymmeniä moottorilentoa lentäneenä, tiedän, että kuvaus ei sovellu lentokoneiden tyypillisille toimenpiteille vilkkaasti liikennöidyllä alueella. Joku on ehdottanut Joulukuu ilmiötä tapauksen selitykseksi. Ehkä kannattaa ensin selvittää mitä ja millaista ilmiötä kuvataan Joulukuu ilmiöksi. Ei sovellu mitenkään tähän tapaukseen. On myös huomattava seikka, josta ilmoittaja kuvaa miten kaksi kohdetta erkani yhdestä kohteesta. Tapaus on nähty kehäkolmosella, siis erittäin lähellä H:ki - Vantaa kenttää. Kysymys ei ole myöskään linssiheijastuksesta. Kaksi henkilöä todisti tapahtumaa, eikä linssiheijastus näy tietenkään ihmis-silmälle.
Kysymys on tässä vaiheessa tunnistamattomasta ilmiöstä, jonka luokittelen alustavasti epäselväksi ilmiöksi.Teemme lisäselvityksiä lähipäivinä.

Heikki Kulju Nro 20 15.3.25

Lisäys ja tarkennus yllä olevaan. Lisätutkimus on osoittanut, että neljä konetta on noussut H:ki-Vantaa lentokentältä ja suunnannut Eurooppaan. Tämä tieto ei ollut aiemmin käytettävissämme. Tämä lisätieto täsmää kuvattuihin neljään "valopalloon". Myös aika täsmää aika hyvin ilmoittajan ajan määrittellyyn. Tässä tapauksessa auringon paikka kyseiseen aikaan on merkittävä. Auringon valon aiheuttama heijastus todennäköisesti on merkityksellinen tässä tapauksessa. Koetamme vielä haastatella ilmoittajaa ja tarkentaa tietoja. Koska nyt pystyimme seuraamaan neljän kohteen liikkeitä koko matkalta tilanne on selkeytynyt huomattavasti. Haastattelun jälkeen voimme tehdä lopullisen arvion tapahtumasta.

Heikki Kulju nro 20 17.3.25

Lisäys 18.3.25
Puhelinhaastattelun ja keskustelun ilmoittajan kanssa suoritti Jozsef Strausz. Sen perusteella sekä muilla tutkimuksilla tulimme siihen johtopäätökseen, että kysymyksessä ovat olleet lentokoneet, jotka ovat nousseet H:ki - Vantaan kiitotieltä ja suunnanneet Euroopan eri kentille. Koneet ovat luonnollisesti lähteneet kentältä pienillä viiveillä, jotka ovat aina koneiden lentoonlähtöjen välissä. Tästä syystä nähdyt kohteet ovat eri paikoissa ja näkyvät eri kokoisina, kun koneet nousevat matkakorkeudelle (cruising altitude). Laskeutuvan auringon valo on heijastunut koneiden pinnoista. Kaikki näyttää liittyvän tietoihin matkakorkeuteen nousevista koneista, sekä ilmoittajan näköhavaintoihin, jotka on tehty liikkuvasta autosta. Mitään muuta pätevää selitystä emme löydä tapaukselle tällä hetkellä. Lisäyksenä se, että ilmoittajan maininta kohteen "tippumisesta" on eräänlainen illuusio, kun kone etenee katsojan suunnasta poispäin. (Maapallo on pyöreä, mutta kone säilyttää saman lentokorkeuden maan pinnasta.)
Näiden tietojen perusteella uskomme, että tämä tapahtuma on selvitetty, eikä kysymyksessä ole UAP-ilmiö.

Heikki Kulju / Jozsef Strausz







Havaintoa koskevat muut kommentit (4 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Myös asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus. 40 merkkiä.
Kommentin maksimipituus: 200 merkkiä

Nimimerkki:  
Kommentti:  
Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

Kommentoija
Kommentti
Aika
Emppu
"Joulukuu" ilmiö taitaa olla kyseessä.
08.03.2025 20:30:26
Papa Emeritus VII
Lentokoneita. Melko tyypillinen näky, kun aurinko heijastuu sopivasta kulmasta tiivistymisvanoihin. Sopivat kohteetkin löytyvät Flightradar palvelusta.
09.03.2025 09:51:17
Mach 2,83
Lentokoneen vanoja korkealla, todennäköisesti kansainvälistä lentoliikennettä, ei paikallista.
21.03.2025 00:58:09
Havannoija
Kylläpä saatiin kunnon tutkimukset tulille ja tehtyä jättövanojen vuoksi ;)
22.03.2025 01:00:00


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun