Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 986 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Kuva 1
Kuva 2

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Katso piirroksia.
Sehän tämä ihmeellistä kun oli niin tasaista liike ja mitään ei suihkua tullut takaa tai savua,joopa,joo.
------------
Lopuksi että olen lukenu tähtitiedettä jo 18 vuotiaasta lähtien,sillä erotan mikä on Aurinko ja Kuu sekä muita taivaan nähtävyyksiä. Olen nähnyt kaikenlaisia valoilmiöitä että sillein.


Kellonaika: 18:00
Päivämäärä: 15.11.2013
Päivämäärän tarkennus: n.18
Oma arvio kestosta: 5 min.

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Kangaslampi
Kylä tai kaupunginosa: Jyväskylä
Kunta tai kaupunki: Jyväskylä
Maakunta: Keski-Suomi

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: etelä
Havainnon keskivaiheilla: sama
Havainnon lopussa: sama

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 15
Korkeuskulma havainnon lopussa: 15

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen koko: n.50-100 m
Kohteen etäisyys lähimmillään: ehkä n. 2 km
Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: n. 100m-500m

Säätila havaintohetkellä

Tuulen suunta: heikko
Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: puolipilvistä
Sade: ei satanut (pouta)

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: kirkas päivänvalo

Astronomiset ilmiöt


Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: sisällä
Ajoneuvo: ei_auto
Havainto tapahtui: ikkunan läpi
Mitä teit ennen havaintoa: TV:tä katselin kun huomasin ulos katsoa oudon sikarin muotoisen heihkohkon oranssin valon hiljalleen liikkuvan

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: kiinteä
Kohteen ääriviivat: selkeät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: oranssi

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Kuvaile liike: lännestä itään
Pysähtyikö kohde: ei
Vertaa kohteen nopeutta tuttuihin kohteisiin: kuin kuumailmapallo
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: Puitten taakse

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: kyllä, mutta se ei säteillyt
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: en osaa sanoa
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Jos havaintoosi liittyy seikkoja, jotka eivät vielä tulleet esille, kerro myös niistä: olen antanut aikaisemmista
Päivämäärä ja paikka: Jyväskylän Kangaslampi 12.11.2013

Tutkijakommentit

B.Borg 26.11.2013: Tauno Kallioniemi on lähettänyt tämän ilmoituksen ilmoituslomakkeella joka on irroitettu jostakin vanhasta kirjasta.
Ilmoitus on kulkeutunut Ultralle josta otettiin yhteyttä minuun ja sovittiin että Ultra lähettää ilmoituksen edelleen minulle SUTiin.
Lomake tuli tänään ja olen poiminut siitä tiedot ja siirtänyt ne Havaintotietokantaan.
Passitan ilmoituksen eteenpäin jyväskyläläiselle tutkijalle nro. 166.

B.Borg 28.11.2013: En tutkinut tätä tapausta koska olin passittanut sen eteenpäin jyväskyläläiselle tutkijalle nro. 166.
Huomasin kuitenkin nimimerkki R.T.:n kommentit Joulukuuilmiöstä ja kiinnostuin tästä asiasta ja rupesin sittenkin tutkimaan sitä itsekin.
Lähdin liikkeelle tuosta ilmoittajan antamasta kellonajasta n. klo 18 ja tutkin Flightradarin tiedot ja totesin että ainoa kone joka saattaisi tulla kysymykseen oli British Airwaysin Boeing matkalla Lontoosta Söuliin.Mutta se on ohittanut Tampereen eteläpuolella varsin korkealla joten mielestäni se ei sopinut selitykseksi.
Tämän jälkeen otin selvää siitä koska aurinko laski ja selvisi että Jyväskylän horisontin mukaan aurinko laski jo kello 15:32 eli paljon aikaisemmin kuin ilmoittajan aika-arvio antaa uskoa.
Joten etsin uudelleen Flightradarista ja nyt tärppäsikin eli juuri auringon laskun aikaan on Finnairin (Flyben) kone matkalla Helsingistä Kuopioon ohittanut Jyväskylän ja laskeutunut Kuopioon kello 15:20.

Kaiken lisäksi niin vaikka piirroksesta saa sen käsityksen että ilmoittaja on katsonut suoraan etelään niin hän mainitsee erikseen että hänen ikkunansa ovat ITÄÄN päin.
Hän on silloin katsonutkin ikkunasta ITÄÄN eikä etelään.
Ja tämä sopiikin aivan mainiosti tuon Kuopion koneen reittiin sillä se on ohittanut Jyväskylän kaupungin kaakkois-itäpuolella linjallaan lounas-koillinen. Havaitsija onkin silloin nähnyt koneen juuri nimenomaan sivusta.
Tästä päästäänkin sitten Joulukuuilmiöön. Aurinko on laskenut lounaaseen eli koneen " taakse ". Miten tarkkaan se on ollut koneen " takana " en osaa sanoa mutta oletan että auringon säteet voivat värjätä koneen jättövanan jo vaikka aurinko ei ole täsmälleen koneen takana vaan vähän sivussa.
Joten oletan että nimimerkki R.T:n arvio Joulukuuilmiöstä saattaa hyvin pitää paikkansa.

---

Ufotutkija nro 166 (Vertainen) 15.1.2014:

Olen haastatellut havaitsijaa hänen kotonaan 15.12.2013. Seuraavassa yhteenveto tutkimuksistani:

Lomakkeella tosiaan on ristiriitoja: Havaintopäivämääräksi ilmoitettu 15.11, mutta lomake allekirjoitettu 12.11. Lisäksi, jos havainto olisikin tehty 15.11, ei ilmoitettu kellonaika (noin 18.00) voi olla oikein, mikäli havaintoaikaan on ollut kirkas päivänvalo, kuten havaitsija muistaa.

Näistä ristiriidoista keskustelin havaitsijan kanssa, ja päivämääristä hän ei nyt sitten ollut enää ollenkaan varma. Mutta hän oli kuitenkin varma siitä, että havaintoaikaan oli kirkas päivänvalo, ja että kello on ollut noin 18.00 (kello oli seinällä samassa huoneessa, jossa teki havainnon).

Näillä tiedoin jos mennään kalenteria ja auringonlaskuaikoja taaksepäin, niin silloin havainto on tehty viimeistään lokakuun alkupuolella. Tämän ajankohta-arvion havaitsijakin hyväksyy, kun ei muutakaan voi.

Kun 15.11 aurinko on laskenut 15:31, niin esimerkiksi 8.10 aurinko on laskenut 18:25, ja hämärän kesto on ollut 45 minuuttia. Joten havainnon on täytynyt tapahtua vähintään viisi viikkoa ilmoitettua aiemmin. Näin ollen ei voi pohtia mitään tiettyä lentovuoroa ilmiön selittäjänä, kun päivä ja aika ei ole tiedossa.

Haastattelun aikana muita ilmitulleita tarkentavia tietoja:

- Tarkka havainnon ilmansuunta on ollut etelän ja kaakon välissä. Ikkuna on kaakkoon päin.

- Kohde ollut näennäiseltä kooltaan noin 1,5 kertaa peukalon kynnen leveys, kun käsi on nostettuna suoraan eteen.

- Kohdassa "Loistiko kohde valoa", havaitsija vastaa, että "kyllä". Havaitsija aprikoi, että kohteen valo oli luultavasti vain heijastumaa laskevasta auringosta, sillä aurinko valaisi myös viereistä rinnettä, jonka taakse kohde lopulta hävisi. Kohteen näennäinen valoisuus oli himmeämpi kuin millainen on himmeällä kattolampulla. Heijastuma siis mahdollinen.

- Havaitsija ei pidä mahdollisena minkäänlaista ihmistekoista laitetta.


Ufotutkijan arvio

Epäselvyys havaintoajasta on harmi, lentokonetta ei voi näin ollen sulkea pois selitysmahdollisuuksista. B.Borgin ja R.T:n ehdottamasta joulukuuilmiöstä ei nyt sitten varmaan ole ollut kysymys lokakuun alkupuolella. Muilta osin havaintolomake on kyllä perin hyvin ja tarkkaan täytetty, eikä muuta epäselvyyttä ilmene.

Mielenkiintoista kuitenkin on, että havaitsijalla on paljon muitakin kokemuksia oudoista ilmiöistä.

On nähnyt elämässään useamman kerran taivaalla oudosti liikkuvia kohteita, ja aiemmin tehnyt ufohavaintoilmoituksen vuonna 1962 näkemästään kohteesta (tapauksesta arviointi Uforaporttikirjassa nro 2, sivu 46. Kirjassa kohde arvioitiin ufoksi, luokitus CE 1).

On tehnyt myös havainnon "aaveautosta" 1960-luvulla. Pimeään aikaan auto, jossa oli valot päällä, lähestyi häntä tietä pitkin kovasti mutkitellen. Ennen kuin auto tuli hänen kohdalleen, se kuitenkin pysähtyi ja katosi. Hänen veljensä teki samoihin aikoihin aivan samanlaisen havainnon. Vain joitain päiviä näiden havaintojen jälkeen heidän veljensä kuoli autokolarissa. Molemmat pitivät aaveautoa enteenä veljen kuolemasta.

Toinenkin ennekokemus havaitsijalla on: Samana päivänä kun hänen äitinsä kuoli, joku koputti hänen ovelleen, mutta ketään ei oven takaa löytynyt. Kukaan ei normaalisti kerrostalossa oveen edes koputtanut, koska ovikellokin oli. Hetken päästä tuli sitten soitto, että äiti on kuollut.

Ja tämähän onkin jo tuttu juttu: Kaikenlaiset oudot havainnot ja kokemukset vaikuttaisivat usein kasaantuvan tietyille ihmisille.

Havaintoa koskevat muut kommentit (6 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
R.T Jos ymmärrän piirroksen oikein,on havaitsija ollut selkä pohjoisen suuntaan ja katse kutakuinkin etelään.Aurinko tunnetusti laskee länteen.Mieleen tulee,että olisko tässä sitten joulukuu-ilmiöstä kyse27.11.2013 14:45:54
R.T Toisaalta oman kokemuksen mukaan laskeva aurinko ei aiheuta tepposia niinkään useasti "kohteen" (yleensä siis lentokone) takaa paistaessaan.Yleensä näyttävimmät "joulukuut" tulee pohjoinen etelä27.11.2013 14:47:49
R.T tai etelä pohjoinen suunnassa kulkevista koneista joihin länteen laskeva aurinko osuu.Ja toisaalta,eikö ihminen tunne kotiseutunsa yleisimmät lentosuunnat?Itse täytyy ainakin todeta,että meidän talon 27.11.2013 14:49:33
R.T yli ei lennä YHTÄÄN suoraan länsi-itä suunnassa lentävää reittikonetta.koillinen lounas tässä kohtaa ylivoimaisesti yleisimmät suunnat..Mielenkiintoinen jos ei "joulukuu-ilmiö"27.11.2013 14:52:20
No niin Sovitaan että on "Joulukuuilmiö" tällä kertaa, oltiinhan jo niin likellä Joulukuuta. Case Closed.28.11.2013 06:14:17
R.T 15.20 lennossa ja ilmoitetussa klo.18.00:ssa on suht iso ero,mutta toisaalta ilmoituksessa on muitakin epäjohdonmukaisuuksia.allekirjoitettu 12.11 vaikka ilmoitettu tapahtuneeksi 15.1128.11.2013 19:08:52


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |