Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 968 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Tämä on pikemminkin kysymys kuin varma ufo-havainto:
Mitä ovat lentokoneet, jotka lentavät iltaisin Espoossa, ja niiden ainoana valona on kirkas vilkkuva valkoinen valo? Niitä näen iltaisin ja öisin pilvin pimein. Mielestäni normaalilla reittilennolla oleva lentokone vilkuttaa korkeintaan punaista ja valkoista siipivaloa, jotka eivät ole kovinkaan kirkkaita.
Siis olen ottanut viimeisimmät havainnot ylös, ja esitän ne tässä arvioitavaksenne:
Päivä on 20.10.2013 Sunnuntai. Illalla ajamassa autolla tietä Kehä III Espoossa länteen päin (siis oikeastaan pohjoiseen). Kello 22.14 näkyy tällainen vilkkuva valo tien vasemmalla puolella noin kilometrin päässä, ja noin kilometrin korkeudessa. Ensin se näyttää lentävän länteen, sitten itään, sitten pohjoiseen, sitten etelään ja lopuksi vain pohjoiseen. Tapahtumakohta on Kehä III:lla hieman Espoon kekskusken liittymän jälkeen, siinä missä nelikaistainen moottoritie loppuu ja muuttuu 2-kaistaiseksi. Se katoaa näkyvistä klo 22.17.
Sitten toinen: Klo 22.25 - 22.27 jälleen vasemmalla puolella tietä siinä kohdin misssä Kehä III päättyy Hangon tielle. Se kone on suoraviivaisesti matkalla koilliseen.
Sitten kolmas ja neljäs: Kaksi vilkkuvaa kirkasta valoa matkalla koilliseen Kivenlahden kohdalla. Klo on 22.29. Samaan aikaan koillisessa näkyy myös "tavallinen" lentokone, jossa on kuitenkin normaalit laskeutumisvalot nokassa päällä. Sen lentosuunnasta en osaa sanoa, koska se lensi niin hitaasti 4:ään muuhun nähden. Villkuvat valot siis lensivät selvästi nopeammin kuin tuo lentokone.
Kiitos etukäteen kommenteistanne. BB pystynee selvittämään, olivatko ne lentokoneita.
Kellonaika: 22:14
Päivämäärä: 20.10.2013
Päivämäärän tarkennus: Monta aikaa.
Kesto kellosta: 3 minuttia.
Oma arvio kestosta: 3 minuttia.

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Kehä III
Kylä tai kaupunginosa: Espoo
Kunta tai kaupunki: Espoo
Maakunta: Uusimaa

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: Itä
Havainnon keskivaiheilla: Itä
Havainnon lopussa: Itä

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 45
Korkeuskulma havainnon lopussa: 30

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen koko: Lentokone
Kohteen etäisyys lähimmillään: 1 kilometri
Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: 1 kilometri

Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: puolipilvistä
Sade: ei satanut (pouta)
Lämpötila: 2

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: pimeä

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt2: kuu

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: liikkuva
Havainto tapahtui: paljain_silmin
Havaintopaikan kuvaus: Tie. 80 km/h.
Mitä teit ennen havaintoa: Ajelin.

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: Pyöreä.
Kohteen ääriviivat: epäselvät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: Valkoinen.

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Pysähtyikö kohde: kyllä
Kuvaile pysähtyminen: Vaihtoi suuntaa moneen kertaan.
Vertaa kohteen nopeutta tuttuihin kohteisiin: Nopeampi kuin lentokone.
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: Taivaanrantaan.

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: Kirkas, vilkkuva, valkoinen.
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: Uskon. Näen niitä.
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Päivämäärä ja paikka: 22.10.2013 Espoo

Tutkijakommentit

B.Borg 22.10.2013: Aivan ensimmäiseksi totean että tunnetusti liikkuva auto on mahdollisimman huono havaintopaikka.
Kun tie kaartaa sinne sun tänne niin ilmansuunnatkin ovat vaikeita täsmentää.
Tapaus 1) 20.10.2013 klo 22:14-22:17:
Myönnän että minulla on vaikeuksia ymmärtää mihin suuntaan ilmoittaja oli ajamassa. Hän kertoo ajaneensa Kehä III:lla ensin " länteen päin " mutta sitten ( " pohjoiseen päin " ).
Hän täsmentää sitten että " Tapahtumakohta on Kehä III:lla hieman Espoon kekskusken liittymän jälkeen, siinä missä nelikaistainen moottoritie loppuu ja muuttuu 2-kaistaiseksi."

Kun katsoo karttaa niin näkee että itse asiassa Kehä III kulkee mainitussa paikassa lähinnä suoraan pohjoiseen.
Kun ilmoittaja sanoo että " missä nelikaistainen moottoritie loppuu ja muuttuu 2 -kaistaiseksi " niin saan sen käsityksen että ilmoittaja on matkalla pohjoisesta etelään koska muuten hän olisi sanonut että " siinä missä 2-kaistainen loppuu ja nelikaistainen moottoritie alkaa " .
Tällä on suuri merkitys kun yrittää analysoida mitä ilmoittaja tarkoittaa sanoilla " tien vasemmalla puolella" .
Tarkoittaako hän Kehä III:n länsipuolella tai itäpuolella?

Oli miten oli niin lentotiedot kertoo että klo 22:18 ( pientä heittoa verrattuna ilmoittajan tietoihin) niin H:ki-Vantaalle oli tulossa jopa 3 eri konetta:
A) Airbus 333 Teneriffalta lounaasta.
B) Airbus 319 Zürichista etelästä 900 metrin korkeudessa
C) heti edellämainitun perässä Airbus 321 Budapestista.
Arvelen että ilmoittaja on nähnyt näiden kolmen koneen valoja eikä tiedostanut että kyseessä on kolme eri konetta.

Ilmoittajan luuloon että " Mielestäni normaalilla reittilennolla oleva lentokone vilkuttaa korkeintaan punaista ja valkoista siipivaloa, jotka eivät ole kovinkaan kirkkaita." täytyy tehdä oikaisu sikäli että lentokoneiden siipivalot ovat vihreä ja punainen ja ne ovat kiinteitä.
( Sen lisäksi useimmissa koneissa on nykyisin paljon muitakin vilkkuvia strobovaloja).

Tapaus 2) 20.10.2013 klo 22:25-22:27:
Tämä oli helppo selvittää. Kyseessä oli Embraer 190 joka tuli lounaasta ja oli matkalla koilliseen.

Tapaus 3) 20.10.2013 klo 22:29:
Myös tämä oli helppo selvittää. Kyseessä oli Boeing 737 joka saapui Teneriffalta.

Loppulausunto: Tyypillisiä lentokonehavaintoja mutta ikävä kyllä liikkuvasta autosta.

Havaintoa koskevat muut kommentit (3 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
-JH- Asun kivenlahdessa hyvällä näköalapaikalla ja ihmettelin itse yhtä vilkkuvaa kohdetta. Valkoinen vilkkuva kohde joka pisti silmään. Lentokoneita menee jatkuvasti, mutta tämä oli jotenkin erilainen. 22.10.2013 11:29:51
-JH- Vielä lisäksi edelliseen. Kohde oli kirkas ja valkoinen. Sen vilkunta oli siten erillaista, että se niinkuin himmeni ja kirkastui. Mahdollisesti jokin uuden tyyppinen strobo käytössä???22.10.2013 11:32:00
Ihmettelijä 3 vkoa sitten klo n. 21.30 Pakilassa kohde, jossa vihreä, punainen ja himmeä vaalea valo kiersivät kehää kolmion muodossa vilkkuen - reittikone,pikkukone? Kuuluuko vilkkua tällä lailla?25.10.2013 09:36:19


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |