Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 551 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Olin ajamassa nelostietä etelään tasaisessa autojonossa n.80km/h. Noustessani ns. Kanjonin mäkeä ylös, näin yläviistossa turkoosin vihreän lentävän kohteen. Alussa esine näkyi tuulilasin yläreunassa mutta autoni noustua mäen päälle, kurottauduin lähemmäksi kojelautaa nähdäkseni kohteen pidempään. Kohde lenti arviolta 200km/h idästä länteen.

Arvioin kohteen ollessa näkyvissä, voisiko se olla lentokone. Kuitenkin kohteesta hohtava valo oli jatkuvaa eikä vilkkuvaa kuten lentokoneitten pyrstövalot. Lisäksi valo oli isommalla alalla ja sävyltään turkoosin vihreä. Harraste lentokone se ei ollut siitäkään syystä, että oli jo IFR lentotila hämäryyden vuoksi ja ajoittainen tihkusade. Kohde oli pilvien alapuolella koska sen yläpuolella oli tumma yhtenäinen pilvivyöhyke. Oikealla puolella läntinen taivaanranta oli lähes pilvetön ja oli vielä jonkin verran valoisa.

Kyseisenä ajankohtana ei tietoni mukaan ollut Jyväskylän lentoasemalta nousemassa tai laskemassa matkustajalentokonetta. Tunnen hyvin ilma-alukset ja olen lähes varma ettei kyse ollut ainakaan siviili lentolaitteesta.
Kellonaika: 19:05
Päivämäärä: 20.10.2011
Oma arvio kestosta: 10 sec

Havaintopaikka

Havaintopaikka: " Kanjonin mäki"
Kylä tai kaupunginosa: Mämmenkylä
Kunta tai kaupunki: änekoski
Maakunta: Keski- Suomi

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: Kaakko
Havainnon lopussa: Etelä

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 60
Korkeuskulma havainnon lopussa: 75

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen koko: 4- 6m
Kohteen etäisyys lähimmillään: 200 -300m
Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: 200m

Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: puolipilvistä
Sade: kuurosadetta
Sateen tyyppi: vesisade
Lämpötila: 6

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: hämärä

Astronomiset ilmiöt


Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: liikkuva
Havainto tapahtui: silmälasit
Havaintopaikan kuvaus: Nelostie, Hakalammesta n.200m etelään. Korkea mäki.
Mitä teit ennen havaintoa: Ajoin pohjoisesta etelään ja laskeuduin Petomäen alas, jonka jälkeen ajoin ns. Kanjonin mäkeä ylös.

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: Ellipsin muotoinen
Kohteen ääriviivat: epäselvät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: Turkoosin vihreä himmeähkö väri

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Kuvaile liike: Liike jatkui samalla nopeudella
Pysähtyikö kohde: ei
Vertaa kohteen nopeutta tuttuihin kohteisiin: Huomattavasti nopeammin kuin liikenne tiellä
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: Ajoin eteenpäin, joten kohde jäi auton katon varjoon.

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: Himmeähkö turkoosin vihreä väri
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: Suhtaudun asioihin avoimin mielin.
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Mihin ilmoitettu: En.
Päivämäärä ja paikka: 20.10.2011 änekoski

Tutkijakommentit

B.Borg 20.10.2011: Tapaus annettu tiedoksi tutkijoille nro 20 ja 166.

B.Borg 20.10.2011. SUTin tutkija Heikki Kulju ( 20) joka itse omistaa lentokoneen kommentoi tapausta näin:

" Terve, Lentokoneen siiven kärjissä on kiinteät valot, vihreä toisessa ja punainen toisessa siivessä, valkoinen kiinteä valo perässä. Lisäksi on ns. strobe valo, joka on vilkkuva valo. Se voi olla koneen alla tai peräsimen päällä jne. Strobe valo ei muistaakseni ole pakollinen pikkukoneissa, mutta nuo kiinteät purjehdusvalot ovat, jos lennetään esim. yöllä. (pimeässä).

Purjehdusvalot on useimmissa nykyaikaisissa koneissa, vaikka niillä ei lennettäisikkään yölentoja.
IFR (Instrument flight rules) lento ei ole hämäryyrestä kiinni. Yölläkin voi lentaa VFR-lentoja ( Visual Flight rules ).

Havainnon ilmoittaja ei ole näköjään tästä tietoinen.
Vaikuttaisi minusta lentokoneelta. Myös 200 km/h nopeus sopisi hyvin pienkoneeksi. (Oma koneeni lentää myös juuri tuolla nopeusalueella)
Kone lensi mahdollisesti Tikkakoskelta tai Tikkakoskelle, jossa on Jyväskylän kenttä. Myös koko, jonka havainnon tekijä ilmoitti sopisi pienkoneeksi."

---

10.11.2011: Tutkija 166 on jutellut havaitsijan kanssa, ja koonnut lisätietoja tapauksesta:

Havaitsija oli tarkistanut Finavian internet -sivuilta, ettei taivaalla ollut siihen aikaan reittiliikennettä. Havaitsijan mukaan on mahdollisuuksien rajoissa, että kohde olisi ollut jokin armeijan kone, esim. Vinka. Havaitsija ei kuitenkaan ole aiemmin nähnyt mitään tämän kohteen kaltaista.

Eikö ole hieman outoa, että kohteessa näkyi vain vihreää valoa, vaikka se olisi ollutkin armeijan kone? Eikö armeijan koneissakin pitäisi olla aina samanlaiset valot kuin kaikissa muissakin lentävissä koneissa (ellei ole sotatila tai muulta liikenteeltä suljettu harjoitusalue)? Havaitsijakin pitää tätä outona seikkana, mutta ei osaa tarkemmin sanoa, mistä se voisi johtua.

Havaintoa koskevat muut kommentit (6 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
FBI Eikö vois ottaa jkl torniin yhteyttä,ja kysyä oliko Vinka tuolla alueella tuolloin.21.10.2011 08:21:18
FBI Vinkassa on kiinteät valot siivissä ja strobo perässä.21.10.2011 08:26:11
Havainnon ilmoittaja On mahdollista että kohde oli Vinka. Myöhemmin samana iltana kuului potkurikoneen ääntä ulkoa, eli armeijan lentokone kierteli alueella. Kohteessa vaan hämäsi strobe valon puuttuminen21.10.2011 11:04:38
BBorg Eipäs ole niin helppoa ottaa yhteyttä lennonjohtoon nykyisin. Keskitetty maks.puh.palvelu.Jonotusta,musiikkia,ei vastausta....21.10.2011 12:53:10
FBI strobo näkyy vain tietystä kulmasta,se kun välkyttää ylöspäin.Se näkyy hyvin takaviistosta koneen kallistaessa havaitsijaa kohti.21.10.2011 13:33:56
FBI Tässä suolahdessa näitä vinkoja pörrää harvase ilta.Joskus näkyy vain toinen siipivalo.21.10.2011 13:38:10


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |