Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 239 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Tämä on dramaattisin ufokokemukseni. En ole varma olenko aiemmin tästä raportoinut, mutta haluan nyt varmistaa. Kerron mahdollisimman paljon yksityiskohtia. Oli kuuma kesäpäivä 1980-luvun alkupuoliskolla (juuri olin äänittänyt radiosta kasetille Rainbow-yhtyeen kappaleen Eyes Of Fire (hieno laulu edelleen), levyltä "Straight Between The Eyes", internetin tietojen mukaan julkaistu 10. kesäkuuta vuonna 1982).
Oli ehkä viikonloppu, alkuiltapäivää, Espoon Bodom-järven rannalla, Oittaan leirintäalueen uimarannalla. Tarkka paikka on kohdassa kalliolla, jonka luona on jonkinlainen laituri jossa ponnahduslauta (ainakin tuolloin). Ihmisiä koko alue täynnä, myös tällä kalliolla, olihan kuuma uimapäivä. Mukanani olivat äitini ja pikkusiskoni, jotka myöskin näkivät vuorenvarmasti tapauksen, äitini ei tosin "suostu" muistamaan. Ehkä hypnoosissa? Siskostani en nyt ole ihan varma.
Makoilimme siinä, kun jotenkin tulin katsoneeksi pilvettömälle taivaalle. Siinä kieppui jonkinlainen tumma alus hitaasti ja rauhallisesti ylitsemme, koko saman kallion muidenkin ihmisten yli ja myös koko muun uimarannan alueen kaikkien ihmisten yli. Joku viereisestä "äijäporukasta" sanoi varmuudella, että "ovatko nämä nyt niitä ufoja Suomen taivaalla?", silloin samannimisen kirjan jo lukeneena muistan vuorenvarmasti tämän.
Alus oli hyvin tumman harmaa, ellei aivan musta. Mattavärinen joka tapauksessa. Tummassa pinnassa oli vaaleita ellei aivan valkoisia pieniä merkintöjä, jotka eivät olleet mielestäni aakkosia, vaan joitain symboleja tai merkkejä. Nyt kun asiaa mietin, tulevat mieleen jonkinlaiset laivojen syväys- yms. runkoon maalatut symbolit.
Aluksen rakenne oli varsin erikoinen. Ulkoisia työntövoiman tuottajia ei ollut havaittavissa, ei siis mitään potkureita tai suihku- saati rakettimoottoreita, sitäpaitsi koko havainto oli täysin äänetön, ja liikehdintä oli aivan kuin vallinneen hitaan ja vienon tuulen mukana etenemistä, missä tapauksessa tavanomainen lentokone olisi vähintäänkin sakannut. Myöskään mitään aerodynaamisia elementtejä ei ollut näkyvissä, kuten nostovoimalaitteita kuten siipiä tai siivekkeitä, tai ohjainpintoja. Alus muistutti oikeastaan sukellusvenettä, siis paitsi väriltään, myös muodoltaan. Pitkulainen putkimainen "pääosa", jossa keskellä jonkinlainen putkimainen "torni", tosin sukellusveneeseen verrattuna epäsuhtaisen lyhyellä "pääosalla", ja sukellusvenettä pidin ja pidän yhä sulavamman muotoisena.
Merkillistä ellei merkillisintä oli aluksen liikehdintä sen rauhallisen ohilentonsa aikana. Alus siis kieppui, joka akselinsa ympäri, aivan holtittomasti mielestäni, tosin rauhallisesti. Itse omilla silmilläni, sen aikaisen ja nykyisenkin ilmailutekniikan, ja muunkin, tietämyksellä tapaus on arvoituksellinen.

Haluan tähdentää, että kaasutäytteinen "pussi" nousee kyllä ylöspäin, kuten vappupalloista tiedetään, muttei pidä vakiokorkeutta. On toki ollut ilmalaivoja, mutta ne eivät kyllä sillä tavoin kieppuneet, vaan vaativat dynaamisia korkeudensäätötoimenpiteitä. Myöskään karkuun päässyt kaasupullo, ei liioin kiepu, oikeastaan nouse maasta ollenkaan, ei "tornia" myöskään. Entä ne merkinnät? Selkeärajaisia, säännönmukaisia ja tarkkoja, mutta mystisiä vaaleita muotoja aluksen "rungossa" (on vahinko etten muista niiden tarkkoja muotoja, ehkä hypnoosilla?). Niiden mittasuhteet olivat kuin pienlentokoneen tunnukset koneen rungossa, tosin aluksen "keulan puolella", jos siitä kieppumisesta mitään voi keulan suhteen päätellä (näin tuolloin arvelin).

Alus oli näkyvissä pitkään, katselin sen menoa kauas (ehkä itä-koilliseen, kompassilla tarkennettavissa) kunnes en enää erottanut sitä kaukaisuudessa.

Aluksen koosta, siis vaikkapa "pääosan" pituudesta on vaikea sanoa. Sehän riippuu lentokorkeudesta, korkealla lentävä jumbojetti näyttää hyttyseltä mutta silmien edessä leijuva hyttynen on jumbojetin kokoinen äskeinen kääntäen. Mutta miten arvioit jumbojetin korkeuden? Jotain arvioidakseni alus lensi tasaisesti 100-200(?) metrissä, ollen kooltaan ehkä linja-auton luokkaa, mutta nämä ovat epävarmempia asioita kuin edellä esitetyt. Se "torni" olisi siten ehkä metrin "tumppi" siinä rungon puolessa välissä.

Friedrichshafenin Zeppelin-museossa käydessäni taisi olla (2004) myynnissä ilmalaivan pienoismalli, joka laitettiin aurinkoon kuumenemaan. Kuumentunut ilma on harvempaa (siis kevyempää) kuin kylmempi, joten malli periaatteessa nousisi ilmaan. Mutta se ei ollut kyllä linja-auton kokoinen! Tämä Oittaan tapaus täyttää mielestäni ainakin määritelmänsä mukaan UFO:n tunnusmerkit.
Kellonaika: 14:00
Päivämäärä: 1.7.1982
Päivämäärän tarkennus: kesällä 1982 jossain vaiheessa
Oma arvio kestosta: 20 min (?)

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Oittaa
Kunta tai kaupunki: Espoo
Maakunta: Uusimaa

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: havaitsin yläpuolella
Havainnon lopussa: itään tai koilliseen suunnilleen, kompassilla tarkennettavis

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 30
Korkeuskulma havainnon lopussa: 30

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen koko: 15-20 m (?)
Kohteen etäisyys lähimmillään: 100 m (?)
Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: tasainen 100-200 m

Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: kirkas
Sade: ei satanut (pouta)
Lämpötila: 20+

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: kirkas päivänvalo

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt: aurinko

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: ei_auto
Havainto tapahtui: paljain_silmin
Havaintopaikan kuvaus: ks. selostus
Mitä teit ennen havaintoa: ks. selostus

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: putkimainen, ks. selostus
Kohteen ääriviivat: selkeät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: tumma, ks. selostus

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Kuvaile liike: näytti etenevän kuin tuulen mukana
Pysähtyikö kohde: ei
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: kyllä
Kuvaile pyöriminen: kieppui, ks. selostus
Miten kohde katosi näkyvistä: eteni kaukaisuuteen

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: ei
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: kiinnostusta ollut aina, ja toivomustakin, kysymyksiä ja kiinnostus lisääntynyt edelleen
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Jos havaintoosi liittyy seikkoja, jotka eivät vielä tulleet esille, kerro myös niistä: Toivottavasti vaihdatte tietoja myös UFO-Finlandin kanssa. Miksi ette vaihtaisi? Ja miksi on kaksi erillistä yhdistystä ylipäänsä?
Päivämäärä ja paikka: 8.3.2010 Helsinki

Tutkijakommentit

B. Borg 9.3.2010: Sama havaitsija on lähettänyt myös ilmoitukset nro 203, 237, 238, 240 ja 263. Havaitsija Harry Schumacher on myös antanut luvan nimensä julkaisemiseksi.
Tutkija nro 162 asuu lähellä ja tutkii tapausta.

Havaintoa koskevat muut kommentit (0 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Ei vielä yhtään kommenttia.

KommentoijaKommenttiAika


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |