Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 1447 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Kirkas valopallo kulki äänettömästi taivaan poikki. Seurasin paljaalla silmillä noin 30 sekuntia kunnes valopallosta erkani toinen vastaavanlainen valopallo, jonka lentorata lähti leikkaamaan vasemmalle toisen jatkaessa lähes suoraa lentorataa. Hetken kuluttua erkaantunut valopallo otti alkuperäisen valopallon lentoradan kiinni tehden ensin ympyrän tämän ympäri. Tämän jälkeen näin vain yhden valopallon, joka hetken kuluttua hävisi näkyviltä
Kellonaika: 17:45
Päivämäärä: 8.9.2016
Oma arvio kestosta: 1 minuutti

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Koneenpuisto
Kylä tai kaupunginosa: Munkkiniemi
Kunta tai kaupunki: Helsinki
Maakunta: uusimaa

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi


Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 45
Korkeuskulma havainnon lopussa: 45

Koko- ja etäisyysarviot


Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: kirkas
Sade: ei satanut (pouta)
Lämpötila: 18

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: kirkas päivänvalo

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt2: kuu

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: ei_auto
Havainto tapahtui: paljain_silmin

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen ääriviivat: selkeät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: sininen hohtava

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Kuvaile liike: äänetön tasainen kulku
Pysähtyikö kohde: ei
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: taivaanrantaan

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: sinisen hohtava
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Päivämäärä ja paikka:

Tutkijakommentit

Soitin havatsijalle.
Oli kirkas aurinkoinen iltapäivä. Pilvetön taivas. Pitkänmatkan lentokone lensin. n.10000 m. Savuvana jäi jälkeen. Ja kuu näkyi vasemmalla ja aurinko näkyi. Äkkiä lensi taivaan poikki kirkas sininen valopallon arv.2. Km korkeudessa. Valopallo oli lentokoneeseen verraten paljon pienempi. Pallosta erkani vasemmalle toinen samanlainen sininen valopallo ja teki laajan kaarroksen taivaalla ja palasi ensimmäisen pallon luokse ja yhdistyi ensimmäiseen palloon. Pallo jatkoi äänettömänä matkaa. Jonka vauhti oli 2-3 kertainen lentokoneen nopeuteen verraten. Koko tapahtuma kesti n.1-2 minuuttia ja valo pallo jatkoi matkaa taivaanrantaan kadoten..Havaitsija ei löydä ilmiölle mitään normaalia selitystä. Eikä ilmiölle löydykkään mitään normaalia selitystä. Hän kertoi,että se ei ollut mikään tähdenlento eikä meteori. Tapaus jää selittämättömäksi. Kohteen on pitänyt olla todella valovoimainen.

Leena Matilainen 107

B.Borg 4.10.2016:Ilmoittaja on kertonut tutkijalle 107 että ” Pitkänmatkan lentokone lensin. n.10000 m. Savuvana jäi jälkeen. Ja kuu näkyi vasemmalla ja aurinko näkyi”.
Itse asiassa havaintoaikaan näkyikin JALin kone matkalla Helsingistä Naritaan 13550 jalan (4.516 m) korkeudessa.
Kuu oli etelässä, hiukan kaakkoon päin,suunnilleen azimuthissa 170.
Mutta tuo JALin kone ei suinkaan ollut ainoa kone taivaalla havaintoaikaan vaan itse asiassa taivas oli enemmän tai vähemmän täynnä koneita, joista suurin osa oli lähtenyt H:ki-Vantaan lentoasemalta.
En luettele kaikkia koneita jotka olivat H:gin taivaalla havaintoaikaan, mutta mainitsen muutaman:
AY 57 lähti Kiinaan
AY 41 lähti Koreaan
SK 718 saapui Tukholmasta
AY 77 lähti Osakaan
SK 2705 lähti Osloon
AY 89 lähti Thaimaahan
AY 3269 lähti Barceloonaan
BA 799 lähti Lontooseen

Kartasta näkee että taivas on ollut niin täynnä koneita että kartalla koneet ovat aluksi päällekkäin ennenkuin saavat enemmän etäisyyttä toisiinsa.
Kartasta näkee myös kuinka koneet jotka lähtevät esim. Asiaan, eli itään, ensin lähtevät lentoon länteenpäin, sitten muuttavat kurssiaan luoteeseen,sitten koilliseen ja vasta sen jälkeen itään.
Luulen että ilmoittaja ei ole oikein huomannut kuinka paljon koneita taivaalla itse asiassa on ollut havaintoaikaan.Kaiken lisäksi monessa koneessa on paljon sinistä väriä, kuten Finnairin koneissa.
Luulen että ilmoittaja on nähnyt näitä koneita ja niiden kurssimuutoksia.

4.10.16
V.Kamski 197

Kiitos ufotutkijoiden alustavasta tutkimuksesta sekä teidän näkemyksestänne liittyen tähän 1447 ufotapauksen. Toivoinkin telepaattisesti että BB laittaisi oman selvityksen/näkemyksen asiasta. Ilmeisesti Leena sai samanlaisen telepaattisen viestin minulta, taikka mahdollisesti Heikki K. ohjasi vahingossa kaksi ufotutkija samalle tapaukselle. Vaikkakin alunperin tapaus on annettu minulle tutkittavaksi, mielestäni on hyvä asia kun useampi ufotutkia tutkii saman tapauksien. Soitinkin havaitsijalle 29.9.16 asian selvittämistä vartteen mutta mitään uutta tai ratkaiseva ei ole ilmennyt. Eikä sittemmin edes S-posti välityksellä.

Mutta mikä se mahdollisesti sitten voisi olla. BB:n mainitsema useampi lentokone, mahdollisesti kyllä. Jokin selittämätön ilmiö, sekin on mahdollista. Ja juuri tämän takia haluaisinkin ensin kuunnella tavanomaiset selitykset, kiitokset Börrelle. Mutta mikä saa kohteen erkaantua, lentää kierroksen ympäri ja sittemmin yhdistyä taas yhteen tuleekin jotain ”yliluonnollista” mieleen. Takka siis jokin pulimateria tai promateria ( promateria eli ennenmateriaa josta syntyy/muodostuu puolimateria joka myöhemmin muuttuu materiaksi) joka voi näkyä meille sekä tehdä mitä vaan ”temppuja” tai loistaa eri väreillä meidän materia ulottuvuudessa. Toki ihmisten tekemä laite voi lentää, erkantua sekä yhdistyä myöhemmin alkuperäiseen muotoon mutta se olisi kovin haastava sekä joksikin tarpeetonta. Olisiko tästä videosta jotakin havaintoapua joka löytyy SUT foorumilla Jokamiehen Raportti kesä heinä elokuu 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=K5854E8P0ng&list=LLlq41YogeERGr_Wv8vpY4Fw&index=5

Oma arviointi on seuraava; tutkiessaan FUFORAN havaintotietokanta huomasin pallomuotoisia taikka valopallo ilmiöitä olevan ylivoimaisesti eniten muita havaintoja nähden. Kyseiset pallot voivat loistaa eri väreillä sekä tehdä mitä vaan kuvioita lentäessään. Myöskään en sulje pois lentokone taikka satelliitti ilmiöitä, vaikkei niitä ilmiöksi voi oikein kutsua.



Heikki Kulju Nro 20:
Kommenttina FlightRaidar ohjelmaan täytyy huomioida se, että tietokoneen ruudulla koneet näyttää olevan "päällekkäin ja lähekkäin", mutta todellisuudessa lähialueella ja yleensä TMA-alueella koneilla on selkeä "separaatio" eli erotus - n. 2 min. luokkaa ja heti sen jälkeen kaikille osoitetaan omat lentopinnat. Koskaan koneet ei pyöri vierekkäin tai päällekkäin, joka olisi potentiaalinen onnettomuustilanne välittömästi. Siis koneilla on PITKÄ VÄLI TOISIINSA. Täytyy ymmärtää, että pienellä tietokoneen ruudella tilanne näyttää ihan toiselta kuin todellisuudessa.

B.Borg 4.10.2016 klo 18:30: Senhän nyt lapsikin tietää ja ymmärtää että kuvaruudulla näkyvät "päällekkäin" olevat koneet eivät todellisuudessa ole päällekkäin.

Heikki Kulju Nro 20:
Lainaus B. Borgin tekstistä:"Kartasta näkee että taivas on ollut niin täynnä koneita että kartalla koneet ovat aluksi päällekkäin ennenkuin saavat enemmän etäisyyttä toisiinsa."
Tarkoitako, että havainnoisija katsoi ilmiötä ruudulta vai oikeissa oloissa maan pinnalta?

Koneet eivät lennä missään olosuhteissa lähialueella päällekkäin tai vierekkäin tai lähekkäin. Koneilla on ns. isoilla kentillä "lähtökäytävät" joille ne ohjataan sellaisin erotuksin, että missään olosuhteissa ei tule törmäysvaaraa ja lähdön jälkeen niille annetaan korkeudet porrastuksin, että kukaan ei lennä samalla korkeudella.(Ainostaan laskuun tultaessa CTR-alueella, silloinkin on tuo n. 2 min. separaatio koneilla, mikä tarkoittaa n. 5-10 km)
Jos "taivas näyttää olevan täynnä koneita" kuten Borg on ruudulta nähnyt, se tarkoittaa, että koneilla on 5-10 km
erotukset. Kannattaa katsoa H:ki-Vantaan kenttää missä tempossa koneita tulee laskuun, niin saa realistisen kuvan mitä ilmatilassa tapahtuu, kun sitä katsoo maan pinnalta.
Koska isoilla koneilla on myös ns. jättöpyörre perässään, nousussa ja laskussa. Se voi olla potentiaalinen vaaran paikka. Jo tästä syystä separaatio tai erotus on n. 2 min. luokkaa ennenkuin seuraava kone voi lähteä nousuun tai voi tulla laskuun. Olen itse usein joutunut ns. odotuskuvioon, kun iso kone on tullut laskuun, että en joudu jättöpyörteen vaikutuksen alaiseksi.Sama koskee myös matkustajakoneita.


Vielä se, että koneet eivät jää kentän päälle pyörimään kuten Borg näyttää käsittävän. Koneet lähtee peräkkäin n. 2 min. välein ja jatkavat CTR ja TMA lennonjohtoalueilla kukin omaan suuntaansa ja korkeuteensa.
Lisäksi kaikki nuo koneet lähtevät H:ki-Vantaalta eikä esim. Malmilta.

Havaintoa koskevat muut kommentit (11 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
BBorg Katso selvitykseni Tutkijaosiossa 4.10.201604.10.2016 03:33:58
Roo'e Tässä on nyt 3 ilmoitusta peräkkäin toisiaan hinkkaavista valopalloista: soidinlento, kutuaika, vai mikä? Vallun Valo-olennot? Missä lentäjien havainnot... 04.10.2016 13:41:34
alkuperäinen havainnoitsi Hei.. viitaten kommenttiin, että taivas oli täynnä koneita voi unohtaa koska lentokone ei näytä valopallolta oli se sitten finnairin tai kenen muun tahansa kone.. mistään lentokoneesta ei ollut kyse02.11.2016 12:30:19
alkuperäinen havainnoitsi sekä voin vannoa, että kyseessä ei ole lentokone.. mikään lentokone ei lennä pallona taivaalla sellaisella nopeudella ja äänettömästi02.11.2016 12:32:57
Roo'e Luulo ei ole tiedon väärti. B.B. luulkoon. Se on virhe jos kuitataan selitetyksi. Aina löytyy selitys kun pitää ilmoittajia hieman tyhminä, niinkö?04.11.2016 18:55:35
Luleå Roo'e:lle vastauksena, että niinhän se sitten on jos siltä vaikuttaa.04.11.2016 22:27:11
Miten pärjättiin ennen FlightRaidar ohjelmaa. Tuolla ihme ohjelmalla pystytään ratkomaan ainkain täällä SUT:ssa lähes kaikki ufotapukset. 05.11.2016 05:20:44
KH Saapuvat mahd. odotuskuviossa viipynevät 4min. Ympyrätkin lennetään mitt.kaarroin 3°/s eli 2min./360° 05.11.2016 07:54:21
Roo'e Luleå / B.B. Ufoihin liittyy asioita mitkä saavat meistä jokaisen näyttämään tyhmiltä, ja niitä olemme koska nämä asiat ylittävät tietämyksemme.06.11.2016 14:47:41
Roo'e Sattumaako että juuri minun aivohermon päätteessä on sirut joita lääkärit eivät osaa selittää. Olenhan ilmoituksen tehneiden tyhmien joukossa. Vaiko lääkärit tyhmiä?06.11.2016 14:58:17


Mene sivulle: 1 2

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |