Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 1123 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Selitän samalla kaksi erinäistä tapahtumaa, sillä molemmissa näky oli sama, mutta sijainnit kaukana toisistaan ja eroa näiden tapahtumien välillä kuukausi-pari.

Ensin Vaasan-havainto. Oli syksy (elo-lokakuu? En muista, paitsi sen, että ei ollut kovin kylmää eikä lunta), ja olin kävelemässä kaverini luokse. Kävelin Vaasanpuistikkoa, ja niin kuin aina, tuijottelin taivaalle sillä oli ihan selkeä sää ja tähdet näkyivät (niin hyvin kuin mitä kaupungissa nyt voi näkyä). Vaasan keskustan kirkon kohdalla näin nämä objektit. Niitä oli kolme, ne olivat kaikki samanlaisia, nuolenkärjen muotoisia. Ne lensivät erittäin lähellä toisiaan, lähes kiinni toisissaan ja kulkivat nopeaa vauhtia kohti merta eli länteen päin. Niiden muodostelma oli myös kolmiomainen - yksi oli edessä, ja kaksi takana. Kesken havainnon edessä oleva esine vaihtoi toisen, takana olevan esineen kanssa paikkaa. Hyvin sulavasti. Koko tilanne oli nopeasti ohi, sillä ne menivät niin lujaa vauhtia. Ne hädin tuskin erotti pimeältä taivaalta, kun olivat niin tummia, eikä niissä näkynyt minkäänlaisia valoja.

Toinen havainto tapahtui joulukuussa 2000, mutta havaintopaikkana oli Chestertonin kaupunginosa kaupungissa nimeltä Newcastle-Under-Lyme, joka sijaitsee Englannissa Manchesterin ja Birminghamin puolivälissä, ihan Stoke-On-Trentin vieressä. Olin viemässä roskia ulos, kun ihastelin harvinaisen kirkasta taivasta, ja samalla näin taas ihan saman kuin Vaasassa aiemmin. Ne kolme konetta, samassa muodostelmassa, samaan suuntaan menossa (länteen, joillekin kukkuloille päin), ja jälleen edessä oleva ja toinen takana olevista vaihtoivat paikkaa. Jälleen kerran havainto oli ohi ehkä noin kymmenessä sekunnissa, sillä kadotin nopeasti liikkuneet objektit pimeyteen.

Asiat ovat jääneet vaivaamaan, ja välillä yritin järkeistää kyseessä olevan joidenkin hävittäjälentokoneiden harjoitus, mutta tapahtumien samanlaisuus on saanut minut aina joka kerta epäilemään. Lisäksi ne eivät olleet ainakaan Hornetin muotoisia, vaan tosiaan yhtenäisiä, nuolenkärjen muotoisia. Olisi mukava saada joltain asioista enemmän tietäviltä mielipidettä.


Kellonaika: 00:00
Päivämäärä: 1.9.2000
Päivämäärän tarkennus: ilta-aikaan oli jo pimeää ja hieman kylmää, mutta ei lunta.
Oma arvio kestosta: 10-15 sekuntia

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Vaasan keskusta ja Newcastle-Under-Lyme, Englanti

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: suoraan yläpuolella, tuli idästä
Havainnon lopussa: suuntana länsi

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 75-90
Korkeuskulma havainnon lopussa: 75-90

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: lentokoneiden tasolla ~10 000m tai ylempänä

Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: kirkas
Sade: ei satanut (pouta)

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: pimeä

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt3: tähdet

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: ei_auto
Havainto tapahtui: paljain_silmin
Mitä teit ennen havaintoa: Kävelin ja katselin ylös tähtiä ihastellen ja tähdenlennon näkemisen toivossa

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: Nuolenkärkimäinen
Kohteen ääriviivat: selkeät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: rusehtava/harmaa/suht tumma - ei musta

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Pysähtyikö kohde: ei
Vertaa kohteen nopeutta tuttuihin kohteisiin: lentokoneen nopeus tai nopeampi
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: en enää erottanut sitä pimeydessä

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: ei
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: Olen näitä "I want to believe"-ihmisiä. Nykyään ja havainnon jälkeen enemmän uskova
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Päivämäärä ja paikka: 03092014 Helsinki

Tutkijakommentit

B.Borg 3.9.2014: Luulen ettei näitä havaintoja kannata yrittää tutkia sen enempää koska Vaasan havainnosta ei ole tietoa edes miltä vuodelta se on ja tuosta Englannin havainnosta on jo kulunut niin paljon aikaa.
Olen kuitenkin sitä mieltä että hävittäjät sopivat mainiostikin selitykseksi koska ne lentävät juuri tuossa muodostelmassa.
Se ettei Englannin koneet muistuttaneet Hornetteja ei merkitse mitään koska konetyyppejä on olemassa runsaasti erilaisia.
Myös tuo seikka ettei mitään ääntä kuulunut on varsin tuttu tutkijoille.
Varsin usein jos tuuli on poispäin niin ei kuulu mitään ääntä joten siihen ei kannata kiinnittää liikaa huomiota.
Juuri eilen Hornet lensi talomme yläpuolella eteläänpäin merelle ja kuulin sen sekä sen lähestyessä että loittonemassa ja tunnistin sen heti hävittäjäksi vaikka en nähnytkään sitä koska sen nopeus oli paljon suurempi kuin normaalit liikennekoneet.
Sattumalta SUT ry:n jäsen Tekkala kuitenkin näki sen saman Hornetin ja soitti siitä minulle.
Ja sattumalta näin ilmeisesti saman koneen kun se palasi jolloin en kuitenkaan kullut mitään ääntä.

Havaintoa koskevat muut kommentit (4 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
hmm Askarruttamaan toki jää: Hävittäjilläkin on käsittääkseni rauhan aikana oltava lentovalot päällä 03.09.2014 17:16:44
BBorg Jos hävittäjä 10.000 metrin korkeudessa (?) niin ei ole ollenkaan varmaa että näkee niiden siipivaloja.03.09.2014 17:32:11
Mielenkiintoista. koska olen nähnyt vastaavaa 3 kertaa sisämaassa.Kolmiosiipiä kärkiväli isompi kuin hornetilla.änettömiä eivätkä näy ilmavoimien tutkissa.Tuon tyyppisiä koneita ei tiettävästi ole edes suurvalloilla.05.09.2014 16:23:47
BBorg Maailmassa on runsaastikin koneita joiden siipien kärkiväli on suurempi kuin Hornetin.05.09.2014 16:28:08


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |