Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A

´╗┐

Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 1081 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Elettiin todennäköisesti vuotta 1996 tai 1997, aivan varma en ole, mutta Koskelonsilta oli silloin mielestäni rakennusvaiheessa, runko oli siis valmis mutta tietä ei oltu kai päällystetty eikä siltaa avattu. Oli kirkas pakkasilta, kello ehkä 18-19 välillä.
Katsoin ylös taivaalle, ja huomasin liikkuvan valon, joka tuli ehkä kaakon suunnasta kohti luodetta tasaista vauhtia. Huomio kiinnittyi valoon koska jos se olisi ollut lentokone, suhteessa havainnosta valon kokoon sen olisi pitänyt olla niin kaukana, että nopeus olisi ollut aivan liian suuri. Tuosta paikasta kulkee paljon Helsinki-Vantaan lentokoneita, mutta ne kulkevat lähes tarkalleen leikaten poikittain suhteessa tuon valon kulkusuuntaan. Olin tuossa vaiheessa koko ikäni nähnyt päivittäin jatkuvaa lentoliikennettä, joten osasin kyllä erottaa lentokoneet.
Valo lensi ehkä viitisen sekuntia, ja pysähtyi paikoilleen katselukulmastani melkein keskelle taivasta. Se pysyi paikoillaan ehkä 5-10 sekuntia, ja sitten erittäin nopeasti "kiihdytti" yläviistoon ikäänkuin vähän pohjoiseen päin ja hävisi. Kiihdytys ja näkyvistä katoaminen kesti ehkä korkeintaan sekunnin.
Kellonaika: 19:00
Päivämäärä: 15.11.1996
Päivämäärän tarkennus: todennäköisesti marraskuussa, varmasti iltapimeällä
Oma arvio kestosta: 15 sek

Havaintopaikka

Havaintopaikka: koskelonsilta
Kylä tai kaupunginosa: vanhakartano
Kunta tai kaupunki: espoo
Maakunta: uusimaa

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: kaakko
Havainnon keskivaiheilla: suoraan ylhäällä, hieman pohjoisessa
Havainnon lopussa: ylhäällä hieman luoteeseen

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 60
Korkeuskulma havainnon lopussa: 75

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: 10km? mielikuva, että lentokoneiden pitkän matkan korkeuksil

Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: tasainen
Pilvisyys: kirkas
Sade: ei satanut (pouta)
Lämpötila: -10

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: pimeä

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt3: tähdet

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: ei_auto
Havainto tapahtui: paljain_silmin
Havaintopaikan kuvaus: aukeahko tietyömaa/tie
Mitä teit ennen havaintoa: kävelin

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: pyöreä
Kohteen ääriviivat: epäselvät
Kohteen väri: yksivärinen
Kuvaile väri: kellertävä valo, kuin tähtien väri

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: kyllä
Kuvaile liike: liikkui viitisen sekuntia
Pysähtyikö kohde: kyllä
Kuvaile pysähtyminen: pysähtyi, hidasti hetken aikaa ensin
Vertaa kohteen nopeutta tuttuihin kohteisiin: nopeampi kuin lentokone
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: näytti kiihdyttävän voimakkaasti vauhtia pysähdyksistä ja katosi hetkessä (yläviistoon)

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: hieman samaan tapaan kuin tähdet, ehkä hieman selkeämmin
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: olin hieman skeptinen, vaikka suvussa kerrottu useammista havainnoista esim. Vihdin Salmijärvellä. Omasta havainnosta lähtien olen ollut hieman avoimempi ajatukselle, koska en ole löytänyt selitystä valoilmiön liikehdinnälle.
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Päivämäärä ja paikka: 22.06.2014 Vantaa

Tutkijakommentit

B.Borg 22.6.2014: Niin... luulenpa että ilmoittaja itse antaa vinkin siitä mistä on kysymys.
Ilmoittaja kertoo nimittäin että " Tuosta paikasta kulkee paljon Helsinki-Vantaan lentokoneita, mutta ne kulkevat lähes tarkalleen leikaten poikittain suhteessa tuon valon kulkusuuntaan. Olin tuossa vaiheessa koko ikäni nähnyt päivittäin jatkuvaa lentoliikennettä ".

Nythän on nimittäin niin että H:ki-Vantaan lentoasemalla on kolme kiitotietä.
Kaksi niistä on rinnakkaiset ( Kiitotie 04R/22L ja 04L/22R ).
Näistä tuo kiitotie 04R/22L toimii pääkiitotienä ja kun katsoo kartasta niin huomaa heti että koneet jotka laskeutuvat tai lähtevät lentoasemalta niin kulkevatkin tuon Koskelonsillan ylitse.

Mutta...sitten on tuo kolmas kiitotie 15/33 joka siis on noin 150/330 asteen suuntainen, eli siis luode/kaakko. Jos pohjoiseen menevä kone lähtee tältä kiitotieltä ja lähtösuunta on kaakko, niin heti lentoonlähdön jälkeen kone tietysti kaartaa pohjoiseen ja silloin se lentääkin poikittain sen normaaliin liikenteeseen verrattuna. Eli juuri kuten ilmoittaja kertoo.
Ja syksyllä koneen kirkkaat laskeutumisvalot ( tässä tapauksessa nousuvalot)näkyvät kirkkaana taivaalla ja riippuen siitä miten kone liikkuu niin näyttävät että välin ovat pysähdyksissä ( tulee suoraan kohti) ja nousevat ylöspäin ja katoavat ( sammutetaan).
Arvelen että ilmoittaja on nähnyt lentokoneen joka on lähtenyt syystä tai toisesta tuolta kolmannelta kiitoradalta.

Havaintoa koskevat muut kommentit (23 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
ilmoittaja Muuten toki hyvä selitys, mutta ei selitä mitenkään valon pysähtymistä usean sekunnin ajaksi , nopeaa liikehdintää ja poistumista. Muistutan, että taivas oli täysin kirkas (tähdet hyvä kiintopiste)23.06.2014 13:12:30
ilmoittaja tähdenlentoja nähneenä etsisin ennemmin selitystä sellaisesta, mutta tuon liikehdintä siis erottui niistä. Hallittu pysähtyminen kovasta vauhdista, paikallaanolo ja ampaisu eri suuntaan ikäänkuin ylös23.06.2014 13:23:33
ilmoittaja Kuriositeettina; Noustaanko 15/33:lta todella ensin etelään ja sitten kaarretaan pohjoiseen takaisin? Havainto kun alkoi kaakosta, missä oli jo korkealla (pitkäjärven suunnalta)23.06.2014 13:41:12
BBorg Koneethan yleensä nousevat vastatuuleen.23.06.2014 17:17:01
Liitelijä Borgille. Koneet ei läheskään aina nouse kaarto oikealle ja laskukaarto vasemmalle. Luvan pyytäessä ja lennonjohdon salliessa, toki toisinkin. Yleensä noustaan vastatuuleen, samoin tullaan laskuun.24.06.2014 17:51:49
BBorg Kuka on niin sanonut sitten?Missä?24.06.2014 20:01:42
Liitelijä Borgille. Ilmailusäännöt tämän sanoo.25.06.2014 14:25:08
BBorg Voi,voi, Siis ettei joku kone voinut kaartaa oikealle havaintohetkellä?Niinkö säännöt sanoo?25.06.2014 15:09:47
ilmoittaja Väitelkää nyt lentokoneista, mutta lentokone se ei ollut. aluksi nopeus n. 5-kertainen normaaliin lentokonehavaintoon verrattuna ja lopun poistuminen vähintään kymmenkertainen. 25.06.2014 21:41:16
ilmoittaja ůvoin jossain vaiheessa tehdä pienen animaation havainnollistamaan, kun liikehdintää taitaa olla vaikea hahmottaa kerrotun perusteella25.06.2014 21:46:44


Mene sivulle: 1 2 3

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |