Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 1064 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Olin viikonloppuyönä veljelleni Raahen baareissa kuskina. Olin ajamassa yöllä jäisellä liukkaalla tiellä Raahesta kotiini Siikajoelle Raahentietä. Raahentien oikealla puolella näin puiden yläpuolella kolmiomaisessa muodossa valoja. Valot lensivät puiden yläpuolella ajamani auton nopeutta. Kauhistuin, pysähdyin katsomaan niitä, valotkin pysähtyivät puiden yläpuolelle. Aukaisin ikkunan kuunnellakseni ääntä muttei niistä lähtenyt ääntä. Lähdin ajamaan, valot lähtivät liikkeelle myös, kiihdytin 130km/h nopeuteen jäisellä tiellä, valot seurasivat autoani edelleen puiden yläpuolella oikealla puolella tietä. Tämän jälkeen en uskaltanut enää katsoa valoja, vaan ajoin kotiini, jolle tie lähti Raahentieltä oikealle käännyttäessä. Päästyäni kotipihaan valot taivaalta olivat hävinneet.
Kellonaika: 03:40
Päivämäärä: 1.1.1998
Päivämäärän tarkennus: joko tammi-helmikuu 1998 tai marras-joulukuu 1997
Kesto kellosta: 15 min
Oma arvio kestosta: 15 min

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Raahentie
Kylä tai kaupunginosa: Siikajoki
Kunta tai kaupunki: Siikajoki
Maakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: Itä
Havainnon keskivaiheilla: Itä

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 45
Korkeuskulma havainnon lopussa: 45

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen koko: Kolmion kärkien välit pienlentokoneen koko luokkaa
Kohteen etäisyys lähimmillään: n. 100 metriä
Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: n. 20 metriä, puiden latvojen päällä

Säätila havaintohetkellä

Tuulen suunta: ei tuulta
Tuulentyyppi: puuskainen
Pilvisyys: puolipilvistä
Sade: ei satanut (pouta)
Lämpötila: -5

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: pimeä

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt3: tähdet

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: liikkuva
Havainto tapahtui: ikkunan läpi
Havaintopaikan kuvaus: Maantie, metsäosuus, Siikajoenkylästä 9-12 km Raaheen päin
Mitä teit ennen havaintoa: Ajoin autoa.

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: Kolmio
Kohteen ääriviivat: selkeät
Kohteen väri: monivärinen
Kuvaile väri: Valot olivat monivärisiä, kirkas-sini-punaisia

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: ei
Pysähtyikö kohde: kyllä
Kuvaile pysähtyminen: Pysähtyi, kun pysäytin autoni
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: En uskaltanut enää lopussa katsoa, kun katsoin se oli hävinnyt.

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: Vilkkuvalot kolmion kärjissä ja keskellä kolmiota
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: kyllä
Kuvaile valot: Vilkkuvia valoja
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: kyllä
Kuvaile pelkoa: Kohde seurasi autoani vaikka vaihtelin nopeutta
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: kyllä
Kuvaile psyykkiset vaikutukset: pelkotilat
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: Ennen havaintoa en uskonut lentäviä tunnistamattomia esineitä olevan olemassa. Nyt uskon, en ole nähnyt tuon jälkeen. Jälleennäkeminen hirvittää valmiiksi.
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Mihin ilmoitettu: En, koska äitini piti minua mieleltään järkkyneenä ja väitti että keksin koko jutun.
Jos havaintoosi liittyy seikkoja, jotka eivät vielä tulleet esille, kerro myös niistä: En nähnyt ääriviivoja, näin vain valot, jotka olivat kuin kolmion muodossa, kolmion kärjissä ja keskellä sitä. Luulin aluksi lentokoneeksi muttei se voinut olla lentokone, kun eivät ne voi noin matalalla lentää eivätkä lentokoneet ole äänettömiä. Autossa toimi kaikki, sillä huudatin mankkaa, lauloin lievittääkseni omaa pelkoani, räpsytin pitkiä valoja, rukoilin ääneen ja aukoin sähköikkunaa. Olin keskellä talviyötä ja pimeyttä tiellä pysähdyksissä ja tuijotin autosta kolmioasetelmassa olevia valoja puiden yläpuolella.
Päivämäärä ja paikka: Oulussa 16.5.2014

Tutkijakommentit

B.Borg 16.5.2014: Tämä on harvinaisen mielenkiintoinen ilmoitus sen johdosta että kirjallisuudessa silloin tällöin saa lukea tällaisesta kokemuksesta, mutta harvoin se tulee eteen ihan konkreettisena täällä Suomessa.

Jos lähdetään liikkeelle tuosta ilmansuunnasta niin ilmoittaja kertoo että hän ajoi Raahesta Siikajoelle Raahentietä ja että ilmiö näkyi tien oikealla puolella.
Silloin oikea ilmansuunta ei ole itä kuten ilmoituksessa kerrotaan vaan etelä koska Raahentie on enemmän tai vähemmän länsi-itäsuuntainen.

Kirjallisuudessa kerrotaan silloin tällöin valoista jotka
" seuraavat " autoa.
Kun auto pysähtyy niin myös valot " pysähtyy " ja kun auto taas lähtee liikkeelle niin valot lähtevät myös
" liikkeelle " .
Jos autoilija niin tahtoo niin hän voisi toistaa tämän niin monta kertaa kuin haluaa.
Kyseessä on nimittäin näköharha, eli liikkuvasta autosta saa sen käsityksen että valo " seuraa " autoa vaikka se ei tee sitä.

Tyypillistä näille tapauksille on juuri tuo että valot myös
"pysähtyy " kun auto pysähtyy, ja lähtevät taas liikkeelle kun autokin lähtee liikkeelle.

Kun tutkin tähtikarttaa niin huomaan että esim. 16.11.1997 etelässä on ollut useita tähtiä jotka ovat ilmoittajan mielestä ilmeisesti muodostaneet tuon kolmion: Procyon on ollut 30 asteen korkeudella, Betelgeuse 31 asteen korkeudella, niiden alapuolella on ollut Rigel 14 asteen korkeudella ja Sirius 8 asteen korkeudella.
Ja, vaikka ilmoittaja ei siitä kerro, niin Kuu oli tuolloin 36 asteen korkeudella.
Eli etelässä oli viisi kirkasta kohdetta, joista kolme korkeudella 30,31 ja 36 astetta joka ei ole niin kauhean kaukana ilmoittajan kertomasta 45 asteen kulmasta.
Olen sitä mieltä että ilmoittaja on katsonut näitä taivaankappaleita.
Varmuuden vuoksi olen ilmoittanut tapauksesta oululaiselle tutkijalle nro. 189 joka ehkä löytää lisätietoja tähän tapaukseen.
Mielipidettäni tukee ilmoittajan sanat " puiden yläpuolella " koska jos kohteet olisivat kaikki olleet 45 asteen korkeudessa niin ilmoittaja olisi tuskin käyttänyt sanoja
" puiden yläpuolella " .
Hiukan minua häiritsee se minne tuo veli katosi vaikka ilmoittaja oli kyyditsemässä juuri häntä.


Havaintoa koskevat muut kommentit (3 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
hmm Olisivatko valot olleet todellisuudessa kauempana, jolloin näyttivät liikkuvan mukana vaikka olivatkin paikallaan,(korkeuskulma ei myöskään muuttunut). 16.05.2014 22:08:49
hmm Muistuttaa toki läheisesti klassista kuvausta "kolmio-ufosta", joita on käsittääksen raportoitu melkolailla paljon jo 80-luvulta lähtien. 16.05.2014 22:11:32
Uffo Voisiko olla auton ikkunasta heijastuvat valot liityen johonkin auton sisältä heijastavaan asiaan?17.05.2014 01:52:00


Mene sivulle: 1

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |