Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 1052 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Kuva 1
Kuva 2

Havaintoa koskevat videot:

Video 1

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Taivaalla näkyi kirkas paikallaan(?) oleva kappale, josta lähti kaksi häntää ylöspäin. Kts. kuva. Sain napattua pitkän pätkän videokameralla.
Kellonaika: 16:30
Päivämäärä: 21.4.2014
Päivämäärän tarkennus: Noin kellonaika.
Oma arvio kestosta: usean minuutin ajan

Havaintopaikka

Havaintopaikka: Lauhavuoren kansallispuisto, Lauhavuorentie
Kylä tai kaupunginosa: Isojoki

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: etelä-itä
Havainnon keskivaiheilla: etelä-itä
Havainnon lopussa: etelä-itä

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 30
Korkeuskulma havainnon lopussa: 30

Koko- ja etäisyysarviot


Säätila havaintohetkellä

Tuulentyyppi: puuskainen
Pilvisyys: kirkas
Sade: ei satanut (pouta)
Lämpötila: 17

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: kirkas päivänvalo

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt: aurinko

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: ulkona
Ajoneuvo: pysäköity
Havainto tapahtui: paljain_silmin
Havaintopaikan kuvaus: Videokameralla autosta (ikkuna auki).
Mitä teit ennen havaintoa: Ajoin autoa.

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: kts. kuva.
Kohteen ääriviivat: utuiset
Kohteen väri: yksivärinen

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: ei
Pysähtyikö kohde: kyllä
Kuvaile pysähtyminen: Vaikutti olevan paikoillaan. Todellisuudessa luultavasti tippui maata kohden.
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: Jatkoimme matkaa autolla, mikä jälkeenpäin tuntuu typerältä.

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: ei
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Jos havaintoosi liittyy seikkoja, jotka eivät vielä tulleet esille, kerro myös niistä: Voin lähettää videokuvamateriaalin. Koko 280mt.
Päivämäärä ja paikka: 23.4.2014 Vaasa

Tutkijakommentit

B.Borg 23.4.2014: Tyypilliset suihkukoneen jättövanat joista näkee että kyseessä on 4- moottorinen kone.
Jos nuo jättövanat olisivat värikkäämmät niin puhuisin jopa Joulukuuilmiöstä vaikka olemmekin huhtikuussa.
Flightradarista selviääkin sitten mistä koneesta on kysymys: British Airwaysin 4- moottorinen Boeing 777-236 matkalla Lontoosta Tokioon 37.000 jalan korkeudessa.

B.Borg 25.4.2014 klo 23:10: Alkuperäisessä ilmoituksessa ilmansuunnaksi ilmoitettiin "etelä-itä " kolmessa kohdassa.
Alitajuisesti ymmärsin ilmoituksen sillä tavalla että kohde siirtyi etelästä itään josta syystä etsin lentokonetta joka olisi matkalla esim. koilliseen.
Olen tänään ollut yhteydessä ilmoittajaan ja nyt saanut sen videon josta oli puhetta ja lisäksi lisäselvityksiä ilmoittajalta:
" Hei,
Mukavaa, että havainto on saanut kommentointia sivustollanne. Sain muutettua videon järkevämmän kokoiseksi ja se on nyt liitteenä. Alkuperäisen koko on hieman alle 300Mt.


Kellonaika oli noin klo 16. Yritän vielä selvittää tuon ajankohdan tarkemmin. Ainakin digikuviin tallettuu aikaleima header-tietoihin, jonka saa näkyviin jollain editorilla. Ilmansuunnan voisi päätellä siitä, että missä aurinko oli tuohon kellonaikaan. Aurinko oli aika tarkkaan kohteen yläpuolella. Olisiko se sitten itä? Päiväys oli 21.4.2013 ja siitä olen varma, koska maanantai oli pyhä ja tiistai oli työpäivä. Kohteen korkeutta asteissa on vaikea arvioida, mutta alunperin ilmoittamani 30 astetta taitaa olla hieman liikaa,".

Tämä uusi tieto muuttaa kaiken sekä kellonajan että ilmansuunnan kohdalla.
Tähtikartasta selviää nopeasti että aurinko oli klo 16.00 Rauman horisontin mukaan 33 asteen korkeudella ja azimuthissa 225 astetta eli miltei LÄNNESSÄ (eikä IDÄSSÄ!) ja filmattu kohde miltei sen alapuolella,
Uusien tietojen pohjalta löytyykin sitten nopeasti Flightradarista sopiva kone joka on SAS:n nelimoottorinen Airbus A340-313 joka oli matkalla lounaaseen reitillä Tokio-Kööpenhamina lähes 38.000 jalan korkeudessa klo 13:15 UTC ( Klo 16:15 Suomen aikaa.
Myös videolta näkee että kohde loittonee kuvaajasta.
Pidän tapausta nyt selvitettynä.

B.Borg 26.4.2014: Nimimerkki " Doe " kirjoittaa " SAS:n kone on klo 16:15 yli 200 km päässä havaitsijasta eli n. 3 asteen korkeudella. Onko havaitsija nyt iavan varma kellonajasta? ".
Tähän voidaan vastata että kysymyshän on minuuteista. Flightradarin mukaan tuo kone ylitti rannikkoviivan klo 15:56 jolloin korkeuskulma tietysti oli suurempi( ja kone lähempänä ilmoittajaa) kuin myöhemmin klo 16:15.
Olen todellakin jo aikaisemmin pyytänyt SUT:in kuva-analyytikkoja katsomaan tuota videota ja yrittää sen avulla selvittää tarkkaa kellonaikaa, mutta mielestäni niin tämä on nyt jo jonkunlaista hiustenhalkomista jossa puhutaan minuutista sinne tai tänne.

B.Borg 26.4.2014 klo 15:45: Kuva-analyytikko ES ilmoittaa ettei saa esille mitään tarkkaa kellonaikaa videosta.
B.Borg 28.4.2014: Myös kuva-analyytikko Rekkaa toteaa ettei voi sanoa ajasta mitään ilman että saa itse kameraa alkuperäistiedostojen kanssa analysoitavaksi.



Havaintoa koskevat muut kommentit (43 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
Foliokuuppa 777 on kaksimoottorinen. 23.04.2014 21:39:51
BBorg Totta. Tuo Boeing on 2-moottorinen.Erehdyin. Tulossa on video niin katsotaan sitä tarkemmin kun saadaan se tänne.23.04.2014 22:47:04
R.T kai tuossa silti on kyse lentokoneesta?oli moottorimäärä mikä tahansa.Tosin,jos oikeasti ollut pitkään paikallaan,niin tuleeko kyseeseen avaruuteen pystysuoraan nousevat kohteet?23.04.2014 23:00:37
BBorg Havainto tehty liikkuvasta autosta joka tunnetusti on huonoin mahdollinen havaintopaikka.23.04.2014 23:48:24
Joopa Menee pilailmoitusten puolelle. Ihan turha taas.24.04.2014 06:34:20
Foliokuuppa Jälki näyttää 380 Airbussin tekemältä. 24.04.2014 06:45:06
Roo'e Ajoneuvo: Pysäköity! Siksipä tarkkaa kuvaa lentokoneesta. 24.04.2014 09:32:52
Vieras http://tinyurl.com/lb3rfwl eli vissiin tunnilla heitti aika.24.04.2014 16:50:08
BBorg Suomen aikaero Flightradarin UTC-aikaan on 3 tuntia.24.04.2014 17:04:41
Vieras Ja hauki on kala. Ihan sama mulle mikä kone se oli, katsoinpa vaan kun oli tylsää. Nuo Börren jutut alkaa olla aika huolestuttavalla tasolla. :(24.04.2014 21:47:22


Mene sivulle: 1 2 3 4 5

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |