Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A



Ufohavaintotietokanta

Tervetuloa katselemaan Suomen Ufotutkijoiden ufohavaintotietokantaa!

Selaa tietokantaaHae ufotapauksiaSuomen Ufotutkijoiden pääsivulle

Tutkijaosioon

Havaintotietokannan pääsivulle

Tietosuojaseloste

Ufohavainnon kommenttiosioon

Ufohavainnon numero 1020 tiedot:

Havaintoa koskevat kuvat:

Ei kuvia

Havainnon yksityiskohdat

Havainnon kuvaus: Saavuin yövuorosta autolla kotia, parkkeerasin auton ja nousin siitä. Päätin hetken aikaa tähyillä kotipihalta taivaalle. Sitten havaitsin että idässä näkyy "lentokone" joka on menossa ouluun. Sitten aloin ihmetellä että omapa matalalla ja etenee hitaasti ja että kohde ei ole normaalilla reitillä. Stten se laskeutui alas päin ja vaihtoi suuntaa minua kohden. Sitten tajusin että kyseessä ei ole lentokone. Minulla oli suora näköyhteys tähän vilkkuvaan valoon,joka vilkkui punaisena ja kirkkaana väriä vaihdellen. Vilkkuva valo oli pellontoisella puolella asuvan talon yllä. Lentokorkeutta "pallolla" arvioisin olevan noin 50-100m.
Sitten tämä valo eteni hidasta vauhtia vilkkuen lounaaseen. Valo kulki noin 400m matkan vilkkuen ja sitten valo paloi yhtä jaksoisesti punaisena. Sitten valo vaihtoi väriä kirkkaakn valkoisesksi ja paloi kokoajan noin 400m. Sitten alkoivat puut haitata kohteen seuraamsita, mutta valo pilkisteli puidenlatvojen takaa. Sitten se pysähtyi yhteen kohtaan ja loisti siinä noin 30sek ja sitten katosi. Tämä havaito kest noin 4min. Jonka aikana kohde likkui noin 2-3kilometriä. Tästä Ei kuulunut minkäänlaista ääntä. Lähimmillään kohde oli noin 700m päässä. Olisin kuvannut tapahtumaa puhelimella, mutta akku ilmoitteli loppummistaan. Tapahtuma hetkellä tuuli oli erittäin voimakasta.
Kellonaika: 06:00
Päivämäärä: 13.10.2013
Oma arvio kestosta: 4min

Havaintopaikka

Havaintopaikka: oma piha
Kylä tai kaupunginosa: Pattijoki, Jokela
Kunta tai kaupunki: Raahe

Ilmansuunta, jossa kohde näkyi

Havainnon alussa: Itä

Kulma, jossa kohde näkyi

Korkeuskulma havainnon alussa: 25

Koko- ja etäisyysarviot

Kohteen koko: Valopallon koko noin 2m, vaikea arvioida
Kohteen etäisyys lähimmillään: 700
Kohteen korkeus maanpinnasta alimmillaan: 50m

Säätila havaintohetkellä

Tuulen suunta: Voimakas tuuli/myrsky
Tuulentyyppi: puuskainen
Pilvisyys: kirkas
Sade: ei satanut (pouta)

Meteorologiset ilmiöt

Valoisuus: pimeä

Astronomiset ilmiöt

Astronomiset ilmiöt3: tähdet

Havainnonteon yksityiskohtia

Tapahtuiko havainto sisällä vai ulkona: sisällä
Ajoneuvo: ei_auto
Havainto tapahtui: paljain_silmin
Havaintopaikan kuvaus: Omapiha
Mitä teit ennen havaintoa: Olin yövuorontöissä, saavuin töistä autolla kotia.

Havaintoa täydentävät tiedot

Kohteen ulkonäkö

Kohteen muoto: Pyöreä
Kohteen ääriviivat: utuiset
Kohteen väri: monivärinen
Kuvaile väri: Vaihteliväriä, Kirkkaan valkoinen ja Punainen

Kohteen liikkuminen

Liikkuiko kohde tasaisella nopeudella: ei
Kuvaile liike: Nopeus vaihteli, eteni kuitenkin hitaasti
Pysähtyikö kohde: kyllä
Kuvaile pysähtyminen: Havainnon lopuksi
Vertaa kohteen nopeutta tuttuihin kohteisiin: Kävely vauhti
Näyttikö kohde tai osa siitä pyörivän: ei
Miten kohde katosi näkyvistä: Valo sammui

Kohteen valot, äänet ja muut vaikutukset

Loistiko kohde valoa: kyllä
Kuvaile loistaminen: Kirkkaan valkoista ja punaista
Valaisiko kohde ympäristöä: ei
Oliko kohteessa erillisiä valoja: ei
Kuuluiko kohteesta ääntä: ei
Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
Tuntuiko hajua: ei
Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
Oliko kohteella vaikutusta eläimiin: ei
Aiheuttiko kohde pelkoa: ei
Aiheuttiko kohde psyykkisiä vaikutuksia: ei
Jättikö kohde jälkeensä valo-, savu-, ym. juovan tai ilmavirtauksen: ei
Jättikö kohde jälkeensä näkyviä merkkejä maastoon: ei

Muita tietoja

Kuvaile suhtautumistasi tunnistamattomiin lentäviin kohteisiin ennen havaintoasi ja sen jälkeen. Jos suhtaumisessasi tapahtui muutoksia, selitä miksi: Olen ollut kiinnostunut useanvuoden. Maapallon ulkopuolisesta elämästä
Ilmoitko havainnostasi sanomalehdille tai viranomaisille: ei
Päivämäärä ja paikka: Pattijoki 2.2.2024

Tutkijakommentit

B. Borg 6.2.2014: Tutkin havaintopaikan karttaa ja havaitsinkin t�n��n ett� havaintopaikasta it��n sijaitsee Raahe-Pattijoen pienlentokentt� jota yll�pit�� Raahen Ilmailijat ry.
Otin yhteytt� tuohon yhdistykseen ja tiedustelin ett� oliko heill� mit��n toimintaa tuolla kent�lla havaintoaikaan mutta en ole t�t� kirjoittaessa viel� saanut mit��n vastausta.

B.Borg 7.2.2014 klo 23:00: Ilmoittaja l�hett�� minulle s�hk�postiviestin jossa toteaa ett� " Hakemuksessani oli virhe, olin koko havainnon ajan pihalla".

B.Borg 16.2.2014: Raahen ilmailijat ry:n kentt�p��llikk� ottaa yhteytt� ja kertoo ett� on tarkistanut kent�n lokikirjasta ettei havaintohetkell� ollut mit��n toimintaa kent�ll�.
H�n olettaa kuitenkin ett� kyseess� kaikesta huolimatta on ollut lentokone ja selitt�� ett� on " olemassa lent�ji� jotka eiv�t ilmoittele lennoistaan eik� merkkaa niit� lokikirjaan tai lent�v�t jopa ilman valoja " .

Heikki Kulju Nro 20 -15.01. 2018
35 vuotta aktiivisesti lentäneenä sanon sen, että Pattijoen kuin muiltakaan kentiltä ei lennetä mittarilento-olosuhteissa koneilla, joissa ei ole IFR-varustusta. Elinaika sellaiselle lentäjälle on yleensä muutama minuutti parhaimmillaan, jos pimeällä lähtee ilmailemaan ilman IFR-koulutusta ja varusteita. Olen itse käynyt Patttijoen pikkukentällä. Siellä ei ole mitään mittarilentoon tarvittavia laitteita. Siellä olevat koneet ovat Ultrakoneita, joilla ei voi lentää pimeässä eikä missään muissa olosuhteissa kuin näkölento olosuhteissa. Kukaan pilotti ei ole niin hullu, että edes yrittäisi lentää mittariohosuhteissa koneella, jossa ei ole siihen tarkoitettuja varusteita. Jos lähtisi lentelemään, niin hegenmeno olisi taattu.
Tuon lentokoneasian voi uhohtaa suoralta kädeltä.
Se mitä tuo paikallinen ilmoittaja tarkoittaa, "että ei ilmoitella", tarkoittaa sitä, että jos ko. kentälle saapuu joku, ei siitä minnekkään muualle ilmoiteta kuin radioon. Siis lentokoneen radioon saapumisilmoitus.
Ei sieltä mistään lentokerholta löydy mitään tietoja, kun sinne ei sellaisia tarvitse ilmoittaa.
En tiedä mistä Borg on saanut tuollaisen ilmoituksen, että kentän kirjasta ei löytynyt merkintöjä. Ei sellaista edes ole olemassa. Kuka tahansa voi laskeutus Pattijon kentälle, silloin kuin se on lentosääntöjen mukaan mahdollista.
Vain koneiden lokikirjoihin kirjataan lennot. Pattijoella ei ole lennonjohtoa. Se on ns. korpikenttä.
Minulle ei ole koko 35 vuoden lentourani aikana vastaan tullut tapausta, että joku olisi lentänyt klo 06.00 pimeässä lokakuun puolivälissä. Silloin usein olosuhteet ovat jo sellaiset, että lentotoimita on keliolosuhteiden takia lopetettu. Vain joinain aurinkoisina ja vähätuulisina päivinä joku uskalias vielä ilmailee.Siis päivällä.
Toivottavasti tämä selvittää edes hieman miten tarkaan valvottu ja erittäin kurinalainen lentotoiminta pitää sisällään.

Havaintoa koskevat muut kommentit (37 kpl)

Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.

Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200

Nimimerkki:  
Kommentti:  

Turvakysymys: Minä vuonna Roswellin ufotapaus tapahtui?     



Nykyiset kommentit (sivu 1)

KommentoijaKommenttiAika
Jorma Kosonen Kummastella voisi, ettei kerrota milloin havaitsija meni sisätiloihin, jos havainto kuitenkin tapahtui sisällä.07.02.2014 11:20:42
R.T olisiko tuo "sisällä" silkka virhe?Nimittäin harvalla on semmoista panoraama-ikkunaa että suht lähellä olevaa kohdetta voi seurata 4 minuuttiakin?Tapaus on myös päivätty 2.2.2024,lomakevirhe sekin?07.02.2014 11:57:57
BBorg SUT:in ilmoituslomakkeessa se heikkous että jos ilmoittaja ei sitä muuta niin valmis lomake näyttää perusasetukset joka tässä on "sisällä". Olen jo 5 vuotta yrittänyt saada tähän muutosta.07.02.2014 14:12:42
BBorg Katso lisäykseni Tutkijakommenteissa 7.2.2014 klo 23:00.07.02.2014 23:06:37
Havainnon tehnyt En millään usko että oli lentokone. Tuuli oli vaarallisen voimakas tuolloin. Mielestäni myrsky. Kukaan harraste lentäjä tuskin lähtee semmosella myrskyllä laina vehkeillä Lentään. 13.01.2018 23:15:56
Tuhvelo Tärkeää olisikin tietää, omistaneeko tuon mainitun talon väki kukaties multikopteria.15.01.2018 03:37:45
Tuhvelo Tärkeää olisikin tietää, omistaneeko tuon mainitun talon väki kukaties multikopteria.15.01.2018 03:39:10
Havainnon tehnyt En edelleenkään usko että kukaan lentäisi lentokoneella tai ohjaisi myrskyssä lennokkia. Joku drone myrskyssä pysyis kauaa ilmassa, lentäis varmaan pajukkoon aika äkkiä. 15.01.2018 18:43:49
Heikki Kulju Nro 20 Ajankohta klo 06.00 aamulla, lokakuun 13 pv. Ei silloin droneja lennätetä pimeässä ja vielä vähemmän oikealla koneella. 15.01.2018 19:01:19
Heikki Kulju Nro 20 Hieman perustietoa ilmailusta. Lue kommenttini tutkijakommenteista. Näyttää oleva aika kummallisia käsityksiä liikkeellä kuinka ja milloin lennetään.15.01.2018 19:27:18


Mene sivulle: 1 2 3 4

Sivun alkuun


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |