Paranormaali tapaus numero P7
KommenttiosioonTapausta koskevat kuvat:
- Havainnoitsija ei ole liittänyt ilmoitukseen kuvia.
Havaintopaikka, ellei kotonasi
- Havaintopaikan nimi: Boxö
- Kylä tai kaupunginosa: Saltvik
- Kunta tai kaupunki: Ahvenanmaa
Milloin havainto/kokemus tapahtui?
- Päiväys: --.--.1969
- Päivämäärän tarkennus: kesällä 1969
Kuinka kauan havaintosi/kokemuksesi kesti?
Havainnontekijä ei ole ilmoittanut tietoja.
Havainto-/kokemustiedot (ilmoitukseen täytetyt tiedot)
2. Havainto ympäristöstä (esim. näky, kuulohavainto tai esineen liikkuminen)
- Havaintoselostus: Kesällä 1969 meitä oli useampi henkilö saaristotorpallamme.
Minä ja kaverini Max sekä veljeni, hänen vaimonsa ja muistaakseni silloin 1-2- vuotias pikkupoikansa.
Se oli sama kesä kuin amerikkalaiset laskeutuivat Kuuhun ja istuimme usein naapurin kotona katsomassa telkkaria.
Naapuri asui n. 1 km torpastamme ja elokuussa oli todellakin vaikeata löytää naapurilta takaisin torpalle jos oli pilvistä eikä kuutamoa, niin pimeätä siellä oli.
Naapurilla oli tapana sytyttää ulko-oven yläpuolella olevaa lamppua avustaakseen, mutta eihän se antanut valoa kuin vähän matkaa.
Eräänä iltana Max ja minä palasimme pimeässä torpalle. Meillä oli mukana talon ainoa taskulamppu.
Hämmästykseksemme veljeni ja vaimonsa rupesivat molemmat haukkumaan meitä heti kun palasimme ja syyttivät meitä siitä että olimme pitäneet niin paljon meteliä ullakolla että pikkupoika olisi voinut herätä.
Kesti aikansa ennenkuin saimme heitä vakuuttuneiksi siitä että olimme todellakin tulleet suoraan naapurin luota emmekä tienneet mistä oli kysmys.
He kertoivat että ullakolta oli kuulunut kovaa meteliä, joku oli hypännyt tasajalkaa ullakolla ja lisäksi kaatanut ullakolla olevia ylimääräisiä ikkunoita niin että ne olivat menneet rikki.
Kysyin veljeltäni että miksi hän ei ollut mennyt ullakolle katsomaan niin sain vastaukseksi että ei ollut mennyt koska meillä oli mukanamme talon ainoa taskulamppu.
Mietimme nyt että mikä olisi voinut aiheuttaa tuon metelin ja ainoa selitys jonka keksimme oli että joku tuntematon oli huomaamatta mennyt ullakolle ja pitänyt meteliä.
Päätimme syöksyä ullakolle porukalla.
Minä asestauduin kirveellä, veljeni sahalla ja Max paksulla kepillä.
Jostain kumman syystä minulle annettiin taskulamppu ja käskettiin mennä ensimmäisenä.
Jonossa hiivimme hiljaa rappuja pitkin ylös ullakolle jonka lattiassa oli luukku.
Pelkäsin että ullakolla on joku joka ehkä lyö minua päähän kun menen ylös luukusta ja siksi työnsin salamannopeasti pääni ylös luukusta ja valaisin nopeasti ympärilleni taskulampulla.
Sen jälkeen menimme kaikki ylös ullakolle.
Ei siellä ollut mitään eikä ketään.
Ylimääräiset ikkunatkin oli siistissä rivissä kuten aikaisemmin.
- Loistiko ilmiö valoa: ei
- Valaisiko ilmiö ympäristöä: ei
- Kuuluiko ääntä: kyllä
- Äänen kuvaus: oli kuulunut meteliä ullakolta
- Tuntuiko lämpöä tai muuta fyysistä vaikutusta: ei
- Tuntuiko hajua: ei
- Esiintyikö sähkölaitteissa häiriöitä: ei
- Jättikö ilmiö jälkeensä näkyviä merkkejä ympäristöön: ei
- Oliko tapahtumalla vaikutusta eläimiin: ei
- Aiheuttiko havainto psyykkisiä vaikutuksia: kyllä
- Vaikutuksen kuvaus: Ihmetystä
Havainnon olosuhteet
YHTEISET TIEDOT JATKUVAT
Havaintoa/kokemusta täydentävät tiedot
- Teitkö tapahtumasta muistiinpanoja: ei
- Ilmoititko kokemuksestasi sanomalehdille tai viranomaisille?: ei
- Onko sinulla muitakin samantyyppisiä kokemuksia?: kyllä
- Kokemuksien kuvaus: Ko. torpalta runsaastikin.
- Päiväys ja paikka: H:ki 28.1.2013
Tutkijakommentit
Kirjoitanpa tähän kunnolliset tutkijakommentit, kun on enemmän tilaa.
Tuo ikkunalasien särkymisääni, vaikka lasit ovatkin ehjät, on tällaisissa tapauksissa hyvin tavallista. Minullekin on kerrottu ainakin kaksi vastaavaa tapausta. Toisessa asukkaat kuulivat yläkerrasta kovan rysäyksen ja olivat varmoja, että kirjahylly oli kaatunut. Mutta kyllä se seisoi edelleen pystyssä eikä muutakaan rysäyksen syytä havaittu. Toisessa tapauksessa asukkaat kuulivat keittiöstä kovan rysäyksen ja särkyvien astioiden kilinää. Keittiössä oli kuitenkin kaikki ehjää ja ennallaan.
Olavi Kiviniemi
Muut tapausta koskevat kommentit (6 kpl)
Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.
Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200
Nykyiset kommentit (sivu 1)
A K 184
Edelliset omistajat jotka ovat kuolleet haluavat ilmaista itseään
28.01.2013 20:55:38
Olavi Kiviniemi
Hyvin tyypillinen tapaus, jota voisi nimittää vaikkapa matkimisääniksi. Vastaavia tapauksia on runsaasti, tällaisesta olisi mielenkiintoista saada äänite analysoitavaksi.
30.01.2013 17:08:56
Olavi Kiviniemi
Vähän täsmennystä edelliseen. Tarkoitin sitä, että "särkyneet" ikkunat olivatkin ehjiä. Minulle on kerrrottu, että kirjahylly yläkerrassa kuului kaatuvan ja astiakaappi muka romahti alas,
30.01.2013 17:18:05
Kampe
Viikinkien räyhähenget siellä vaan mellastaa.
10.03.2013 15:00:51
Doe
Mitä veli ja hänen vaimonsa luuli teidän puuhailevan pimeällä ullakolla kun eivät edes uskaltaneet oveen kolkuttaa ja pyytää olemaan hiljempaa?
29.11.2013 15:09:27
näpsä
hieman asiallisuutta pyydän ei irvileuka kommenteja kuulostaa poltergastilta joka matkii ääniä
07.07.2016 15:38:41
Mene sivulle:
1 Sivun alkuun