Paranormaali tapaus numero P14
KommenttiosioonTapausta koskevat kuvat:
- Havainnoitsija ei ole liittänyt ilmoitukseen kuvia.
Havaintopaikka, ellei kotonasi
- Kylä tai kaupunginosa: Välttämönsalmi
- Kunta tai kaupunki: Ranua
Milloin havainto/kokemus tapahtui?
- Päiväys: --.--.----
- Päivämäärän tarkennus: helmikuu 1996
Kuinka kauan havaintosi/kokemuksesi kesti?
- Kellosta katsottuna: 3 päivää
- Oman arviosi mukaan: 3 päivää
Havainto-/kokemustiedot (ilmoitukseen täytetyt tiedot)
1. Tuntemus (esim. kosketus tai kylmä viima)
- Havaintoselostus: Mummoni kuoli joulukuussa 1994 ja ukki kesällä 1995. Tämän jälkeen mummolassa alkoi tapahtua.
Ulko-ovi aukesi useaan kertaan itsestään ja jäi auki n. 10cm. Kyseinen ovi on painava ja ei tavallisesti liiku ilman avaamista. Tämä ovi tapahtui 4-5 kertaa tuon ajan kuluessa.
Lasit kolisivat kaapissa ja kaapin ovi avautui itsekseen. Ovi on normaalisti raskas avattava.
Keinutuoli liikkui itsekseen, niikuin joku olisi keinunut siinä. Tässä tuolissa keinuminen vaatii yleensä jonkun verran voimaa.
Keittiön valot syttyivät yhtenä yönä itsekseen. Kukaan ei tunnustanut sytyttäneensä niitä. - Tunnetila havainnon aikana: ihmettelevä
Havainnon olosuhteet
YHTEISET TIEDOT JATKUVAT
Havaintoa/kokemusta täydentävät tiedot
- Teitkö tapahtumasta muistiinpanoja: ei
- Ilmoititko kokemuksestasi sanomalehdille tai viranomaisille?: ei
- Onko sinulla muitakin samantyyppisiä kokemuksia?: ei
- Päiväys ja paikka: 9.5.2013 Muhos
Tutkijakommentit
Olavi Kiviniemi:
Ilmiöt ovat tyypillisiä monille tapauksille. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että viimeisen kuolemantapauksen ja tapahtumien väliajan kerrotaan olleen noin puoli vuotta ja ilmiöiden kestoaika sitten oli vain kolme päivää. Oliko tosiaan niin, että mitään erikoista ei huomattu väliajalla? Mikä oli ensimmäinen havaittu ilmiö, mikä kiinnitti huomiota?
Tämän ilmoituksen arvo kohenisi huomattavasti, kun saataisiin vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
(Olavi Kiviniemi 16.7.2013:
Suurkiitokset ilmoittajalle vastauksista. Liitän ne kysymysten perään, niin ei tarvitse kelata näyttöä edes takaisin)
1. Miten monta ihmistä oli havaitsemassa tapahtumia?
Vastaus: ainakin 3.
2. "Ulko-ovi aukesi useaan kertaan itsestään ja jäi auki n. 10cm. Kyseinen ovi on painava ja ei tavallisesti liiku ilman avaamista. Tämä ovi tapahtui 4-5 kertaa tuon ajan kuluessa."
- Minkä tyyppinen lukko oli ovessa? Oliko ovi lukossa kiinni ollessaan?
Vastaus: Ovi ei ollut lukittuna. ovessa on muistaakseni vanha abloy-lukko.
3. "Lasit kolisivat kaapissa ja kaapin ovi avautui itsekseen."
- Miten monta kertaa kumpikin ilmiö huomattiin?
Vastaus: ainakin 2 kertaa.
4. "Keinutuoli liikkui itsekseen, niikuin joku olisi keinunut siinä."
- Miten monta kertaa, miten kauan keinui kerrallaan? Mitä ilmiölle tehtiin?
Vastaus: 3 kertaa. Ilmiölle ei tehty mitään. Lisäyksenä, että tämä tapahtui ilta-aikaan.
(OK: Vielä olisi yksi tärkeä yksityiskohta: miten kauan keinui? Siitä tiedosta voi päätellä, oliko kyseessä kertatyöntö vai jatkuva voimavaikutus.)
Vastaus: Keinuminen jatkui useita minuutteja.
Olavi Kiviniemi 9.8.2013:
Kiitos vastauksesta. Keinutuoli on lähes poikkeuksetta maton päällä, joten sen keinuminen itsekseen pysähtyy nopeasti. Tässä tapauksessa tosiaan oli ikään kuin joku olisi keinunut siinä pitemmän aikaa.
5. "Keittiön valot syttyivät yhtenä yönä itsekseen."
- Miten syttyminen huomattiin – joko yöllä vaiko vasta aamulla?
Vastaus: aamulla.
Olavi Kiviniemi 9.8.2013:
Yleisarvio tapauksesta näillä tiedoilla on jo aika vakuuttava. Tapahtumat ovat hyvin tyypillisiä kuolemantapausten yhteydessä.
Lopulliseen kuntoon asia saataisiin taustojen selvittämisellä ja useampien henkilöiden tapaamisella ja haastattelulla tutkijan toimesta. Pitäisi myös varmistaa kuolinilmoitukset ja talon vaiheet.
Muut tapausta koskevat kommentit (18 kpl)
Huomioi asiallisuus kommenteissa. Täytä kaikki kentät tai kommenttia ei julkaista. Väärin turvakysymykseen vastannutta kommenttia ei julkaista. Myöskin asiaton kielenkäyttö voi johtaa kommentin hylkäämiseen.
Nimimerkin maksimipituus: 25, kommentin maksimipituus: 200
Nykyiset kommentit (sivu 1)
ilmoittaja
korjaus eka tapahtumaan. Ovi aukeni 4-5 kertaa 2min. aikana
10.05.2013 00:15:52
TSTS
Minulla aukeaa aina silloin tällöin vanhan lipaston ovi, vaikka se on kunnolla kiinni. En tiedä selitystä.
18.06.2013 00:05:29
ilmoittaja
Olavin kysymyksiin vastauksia. 1. ainakin 3 2. Ovi ei ollut lukittuna. ovessa on muistaakseni vanha abloy-lukko. 3. ainakin 2 kertaa.
19.06.2013 16:27:10
ilmoittaja
4. 3 kertaa. Ilmiölle ei tehty mitään. Lisäyksenä, että tämä tapahtui ilta-aikaan. 5. aamulla.
19.06.2013 16:31:51
ilmoittaja
näitä tapahtumia olen itse ollut todistamassa. Tätini kertoman mukaan tapauksia on enemmänkin, myös tuolta puolen vuoden ajalta.
11.07.2013 22:37:59
Olavi Kiviniemi
TSTS:lle: Mielenkiintoista. Tarkoittaako "kunnolla kiinni" oleminen lukitsemista? Voit noeta rivan/nupin, jolloin unissakävely voidaan sulkea pois. Täytä miel. lomake.
16.07.2013 01:05:07
ilmoittaja
lisää infoa kysymykseen nro. 4. Keinuminen jatkui useita minuutteja.
21.07.2013 21:42:28
ilmoittaja
palautui mieleeni, että kesällä -96 kävin taas mummolassa ja siellä tahtui taas. Pihassa on vanha huonokuntoinen navettarakennus. Olin yksin käymässä tässä navetassa. Karjakeittiön ja eläinten tilan
11.08.2013 10:33:05
ilmoittaja
ovi avautui useaan kertaan itsekseen. Ovessa oleva haka oli kiinni. Haka avautui ensin ja ovi aukesi heti sen jälkeen. Näin tapahtui ainakin kolme kertaa.
11.08.2013 10:36:05
ilmoittaja
tämä ovi oli siis karjakeittiön ja eläinten tilan välissä, eli siis sisätilassa.
11.08.2013 10:38:11
Mene sivulle:
1 2 Sivun alkuun