Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A

ETUSIVULLE
Kirjasivu

Tansley, David:

Omens of Awareness: Startling Parallels Between UFO Phenomena and the Expanding Consciousness of Man

ABACUS / Sphere Books, London 1979. 300 sivua

 
 
Tansley on minulle ennestään tuntematon nimi ja esipuheessaan Tansley kertoo kuinka hän kerran etsiessään materiaalia toiseen kirjaan vahingossa törmäsi Blumrichin kirjaan ' The Spaceships of Ezekiel ' ja selaili sen läpi ja oli sitä mieltä että Blumrich on käsittänyt Hesekielin täysin väärin ja asia jäi silloin vuonna 1975 sikseen kunnes tammikuussa 1976 Tansley oli kirjoittanut valmiiksi sen toisen kirjan
ja päätti tutkia enemmän Blumrichin kirjaa.
 
Tansley kiinnostui aiheesta ja hankki lisää ufokirjoja ja ihmetteli että hän ei ollut ikinä aikaisemmin törmännyt mihinkään asiaan joka edes muistuttaisi  Blumrichin aihetta.
Tässä oli tietoisuuden alue joka tuli yhä enemmän mystiseksi ja monimutkaisemmaksi jokaisen paljastuksen myötä.
 
Tansley teki muistiinpanoja ja vähitellen hänellä oli 150 konekirjoitusliuskaa jossa hän otti kantaa ufoihin ja hän huomasi että hänellä oli tarpeeksi materiaalia kirjaa varten.
 
Merkillistä asiassa on se että kun hän oli hankkinut näitä lentäviä lautaskirjoja niin hän sai kirjeen Espanjasta joka liittyi ufoihin ja tämän kirjeen oli hänelle lähettänyt täysin tuntematon henkilö.
 
Tansley pitää tätä hyvin merkillisenä synkroniteettiasiana.
 
Tansley toteaa aika ylimalkaisesti että suurin osa niistä kirjoista jotka liittyvät muinaisiin sivilisaatioihin ja mystiikkaan ja liittävät niiden  myyttiset legendat  ufoihin ovat valitettavasti ja miltei poikkeuksetta esittäneet kirjaimellisia tulkintoja näistä kuvaannollisista esityksistä koska joko kirjoittaja ei ole ymmärtänyt oikealla tavalla Mystisiä Opetuksia joka näyttää olevan tilanne melkein kaikissa tapauksissa  tai sitten kirjailijat ovat tajunneet kaupallisen mahdollisuuden ja kirjoittaneet sen mukaisesti.
 
Tämä on allekirjoittaneen mielestä aika ylimielisesti sanottu Tansleyn taholta.
 
Tansleyn mukaan jokaisella planeetalla on myystiikan mukaan koulu jossa opetetaan eri asioita. Esim. Uranus tunnetaan Kymmenennen Tason Magiikan kouluna, Jupiter on Epäitsekkäiden Maagikkojen koulu jne.
 
Erikoista Tansleyn esimerkeissä on tietysti se että hän mainitsee myös Vulcan- planeetan joka on Tulisten Kivien Koulu.
Allekirjoittaneen tietojen mukaan tällaista planeettaa kuitenkaan ei ole edes olemassa.
 
Tähtietieteilijäthän eivät tunne mitään Vulcan- planeettaa.
 
Tansley tuo toistuvasti esille että ufoilmiötä on tarkasteltava esoteeriselta  eikä mekaaniselta näkökannalta ja hän suhtautuu hyvin vähättelevästi niihin kirjailijoihin jotka ovat tuoneet esille että ufot olisivat mekaanisia avaruusaluksia.
Näin asian laita ei ole ollenkaan Tansleyn mukaan.
 
Tansley keskustelee siitä että materiaalinen maailma ei olekaan niin kiinteä kuin ei- fyysikko saattaisi uskoa vaan se koostuu atomeista jotka värähtelevät ja tästä Tansley pääsee sitten eri värähtelytasoihin ja multiversumeihin.
 
Tansley on varma siitä että maailmassa on joukko ihmisiä tai joku taho joka tietää näistä asioista enemmän kuin tavallinen ihminen ja viittaa mm. Wilhelm Reichiin ja siihen että Reich jouduttuaan vankilaan ennusti että hänet tullaan tappamaan jotta hän ei pääse jatkamaan työtään ja niinhän kävikin että viikko ennen kuin hän vapautui vankilasta niin hän kuoli.
 
Tästä Tansley sitten pääsee uusseelantilaiseen lentokapteeni Bruce Cathiehen ja hänen verkkoteoriaansa jonka mukaan maailmassa on verkosto eli verkkojärjestelmä jonka mukaan ufot navigoivat.
 
Tansley tässä kertoo että Cathie on myös tullut siihen tulokseen että ydinräjäytyksissä käytetään hyväksi tätä verkkoa ja sen koordinaatteja ja että ydinpommia voidaan räjäyttää vain tietyissä koordinaateissa ja kun aurinko on tietyssä asemassa.
 
Tansley huomauttaa että Cathie kahden minuutin tarkuudella pystyi kerran ennustamaan koska ranskalaiset räjäyttäisivät atomipommin Polyneesiassa.  
 
Allekirjoittaneen mielestä olisi hauskaa kuulla mitä ydinfyysikko sanoo tästä verkkoteoriasta sekä siitä että atomipommi ei räjähdä jos se ei ole oikeassa koordinaatissa tai jos aurinko on väärässä asemassa.
 
Tansleyn suhtautuminen ufoihin tulee selvästi esille sivulla 50 jossa hän sanoo että jos ufot koostuu mentaalisesta, astraalisesta ja eteerisestä aineesta niin silloin havaitsija jos hän katsoo ufoja eteerisellä tasolla niin hän kokee ufon sillä tavalla että se on kiinteeä sekä visuaalisesti että sitä koskettaessa koska hän näkee sen ja tuntee sen omalla eteerisellä mekanismillaan.
Asia on sama jos havaitsija katsoo ufoa mentaali- tai astraalitasolla.
 
Tämä on Tansleyn käsitys.
 
Tansley kertoo miltei uskomattomia asioita mm. sivulla 52 siitä kuinka henkilö nimeltään Baird T. Spalding oli keksinyt menneisyyden kameran jolla voitiin kuvata ja äänittää tapauksia jotka ovat sattuneet kauan sitten .
Tansley väittää että Spaldingin ensimmäinen menestys oli kun he filmasivat George Washingtonin kun hän piti virkaanastujaispuheensa ja toiseksi Tansley väittää että he filmasivat Jeesuksen hänen pitäessään vuorisaarnansa.
 
On turhaa tässä kysyä että missä nämä filmit ja kamera ovat tällä hetkellä koska siitä Tansleylla ei ole kuitenkaan tietoa.
 
Sivulla 50 -51 Tansley kertoo siitä kun kaksi englantilaista naista olivat käymässä Versaillessa Ranskassa ja yllättäen siirtyivät ajassa taaksepäin ja näkivät Marie Antoinetten maalaamassa.
 
Tansley kertoo useista muista tapauksista siitä kun joku on siirtynyt ajassa tavalla tai toisella ja viittaa tässä myös ufokirjallisuuteen jossa tällaista n. s. aikadilaatiota on tapahtunut eli henkilö joka kertoo olleensa muukalaisten seurassa niin on kokenut joko pitempää tai lyhyempää aikaa kun mitä kotona on kulunut.
 
Ufologia kyllä tuntee useita tällaisia tapauksia.
Tansley pohtii tässä tätä aikakäsitettä ja viittaa toistuvasti n. s. Mystisiin Opetuksiin kuten hän itse asian ilmaisee.
 
Tansley lainaa tunnettua ufokirjailijaa Jacques Valleeta ja kertoo Valleen todenneen että vastaus ufoilmiöön ei tule olemaan jossain arkistossa Washingtonissa vaan että ratkaisu on siinä missä se on aina ollut eli meissä itsessämme.
 
Voimme saavuuttaa sen milloin tahansa.
 
Tässä vaiheessa minulla on syytä tutkia Tansleyn lähdeluetteloa ja hänellä ei ole
mitään lähdeluetteloa vaan kirjan lopussa on vain otsikko: ' Suositeltua
kirjallisuutta ' .
Tämän otsikon alta löytyy joukko kirjoja ja niiden joukosta löytyy kaksi Jacques Valleen kirjaa ja kolme Bruce Cathien kirjaa mutta se asia jota itse asiassa etsin täältä on se että hänen luettelossaan on jopa 4 kirjaa jotka ovat Carlos Castanedan kirjoittamia ja yhden kirjan nimi on ' The Teachings of Don Juan ' .
Tässä ei mainita ollenkaan koska nämä kirjat olisi julkaistu mutta huomaan kuitenkin ettei Castanedan kirjoja löydy omalta ufokirjallisuuslistaltani johon olen kerännyt noin 2500 ufokirjaa.
 
Etsin tämän olemattoman lähdeluettelon sen takia että päästyäni kirjan sivulle 70 niin olen tietysti jo huomannut että Tansley hyvin pitkälle lainaa tämän Carlos Castanedan kirjoja ja nimenomaan se joka liittyy erääseen Don Juaniin joka on vaikuttanut hyvin paljon tähän Castanedaan.
 
Tansley on  sivulle 57 mennessä maininnut Castanedan varmasti jo sata kertaa.
En ole laskenut mutta en yllättyisi jos näin on.
On itsestään selvää että Castaneda on tehnyt Tansleyhin erittäin suuren vaikutuksen.
 
Itse asiassa tämän kirjan lukijat törmää tässä erääseen ilmiöön johon aina silloin törmää eli kirjailija A lainaa kirjailijaa B: tä niin paljon, pitkään ja perusteellisesti että olisi huomattavasti  helpompi hankkia kirjailija B: n oma kirja ja lukea se kuin lukea kirjailija A: n toistoa siitä.
 
Sivulla 71 Tansley kertoo tunnetun tapauksen siitä kun eräs afrikkalainen pariskunta lähtee autolla ajamaan useita satoja kilometreja Zimbabwesta Etelä- Afrikkaan.
He ajavat maiseman halki joka vaikuttaa oudon hiljaiselta ja kun he tulevat Etelä- Afrikkaan Zimbabwesta he pysähtyvät huoltoasemalle tankkaamaan ja hämmästyvät siitä että polttoainetta ei ole kulunut miltei ollenkaan.
Pariskunnan miespuolista jäsentä, Peteriä hypnotisoitiin myöhemmin ja tri O. kysyy että miltä nämä ufon muukalaiset vaikuttivat ja Peter vastaa että ' ne näyttivät sellaisilta kuin tahdomme että ne näyttäisivät ' . 
 
Sivulla 73 Tansley pääsee MIB: eihin ja kertoo muutamasta MIB- tapauksesta ja kertoo myös Edward Christiansenin merkillisestä tapauksesta jolloin oudon näköinen mies 9.1.1967 koputti Christiansenien oveen ja ilmoitti että hän tuli Kadonneitten Perijöitten Toimistosta ja että Christiansen oli ehkä perinyt ison summan rahaa.
 
Mies oli hyvin  merkillinen ja perhe näki mm. että hänen jalasta meni vihreä johto ylös housunlahkeeseen.
 
Keskusteltuaan vähän aikaa niin mies poistui ja viittoi itselleen mustan Cadillacin joka tuli ulos varjosta  ilman valoja.
Mies astui autoon ja se ajoi pois.
Asiaan kuulu se että edellisessä marraskuussa Christiansenit olivat nähneet ufon ja vaikuttaa siltä että tuo havainto oli se joka johti tähän MIB- käyntiin.
 
Koska allekirjoittanut itse on kerännyt lähes 1300 eri lähteestä kaikki löytämäni MIB- kertomukset kirjaani ' Ufot ja MIB ' niin tapaus on minulle tuttu mutta muiden lukijoiden kohdalla  saattaa olla ettei tämä tapaus ole niinkään tuttu.
 
Sivulta 82 alkaen Tansley kertoo muutamasta tapauksesta jolloin ihmiset ovat törmänneet humanoideihin eli muukalaisiin ja kertoo mm. varsin tunnetusta Kelly- Hopkinsvillen tapauksesta vuodelta 1955.
 
Tämä tapaus on niin tunnettu että allekirjoittaneen on tässä turhaa selostaa sitä sen kummemmin.
 
Sivulla 86 Tansley kertoo MIB- tapauksesta joka on niin vanha että se on jopa vuodelta 1909 jolloin Englannissa havaittiin sikarinmuotoinen lentävä laite josta putosi merkillinen pussi alas joka oli tehty kumista ja teräksestä ja siinä luki ' Muller Fabrik Bremen ' .
Tämä oli 5 vuotta ennenkuin ensimmäinen maailmansota syttyi.
Sen jälkeen kuin lehdissä oli  kirjoitettu asiasta niin kaksi kummallista miestä ilmestyi pussin löytäjän talolle ja vietti aikaa siellä jopa viisi tuntia ja keskustelivat keskenään vieraalla kielellä.
 
Tansley ottaa tässä esille myös sen että ufoilmiö on tyypillisesti matkiva sikäli että sana ' matkiva ' on tässä ehkä vähän huono mutta esimerkiksi Amerikan ilmalaivahavainnot 1897 tulivat hiukan ennen kuin oikeita ilmalaivoja rupesi ilmestymään ja Tansley viittaa tässä John Keeliin joka kirjassaan ' The Mothman  Prophecies ' kirjoittaa tapauksesta jolloin vuonna 1973 havaitsija oli nähnyt merkillisen näköisen helikopterin ja kun hän piirsi sen paikalle saapuneelle ufotutkijalle, joka oli ilmailuinsinööri joka oli erikoistunut helikoptereihin niin tämä ufotutkija hämmästyi suunnattomasti koska piirros oli täsmälleen samanlainen kuin piirrustuspöydällä vielä oleva salainen helikopteri.
 
Tansley lainaa Keelin kirjasta vielä toisenkin esimerkin jolloin Tad Jones- niminen henkilö oli nähnyt merkillisen ufon ja kun True Magazine ilmestyi myyntiin pari päivää tämän henkilön havainnon jälkeen niin siinä oli mukana tarkka piirrustus siitä ufosta jonka tämä havaitsija oli nähnyt ja tällöin piirrustuksen tekijä oli piirtänyt kuvansa jo viikko ennenkuin havaitsija oli nähnyt tuon ufon.
 
Keel ajaa kirjassaan takaa sitä että jotenkin tämä ilmiö pystyi toistamaan tämän artistin piirrustuksen niin että ufohavaitsija myöhemmin näki sen.
 
Tansley lainaa myös ufotutkija Coral Lorenzenin kirjaa jossa Eddie Laxson niminen puolustusvoimissa työskentelevä mies vuonna 1966 havaitsi tiellä kalanmuotoisen ufon jossa oli kirjaimet TL 41 ja sen vieressä oli tyypillinen sotilaspuvussa oleva henkilö.
 
Tämä laite lähti sitten kuitenkin liikeelle tavalla joka oli täysin tuntematon Laxsonille mutta se joka tässä on se tärkeä on se että Tansley ajaa tässä takaa sitä että tämä ufoilmiö matkii tietoisesti tavallisia laitteita ja koneita ja henkilöitä.
 
Kysymys kuuluu että miksi?
 
Allekirjoittanut havaitsee tässä muuten että vaikka Tansley aikaisemmin ties kuinka monta kertaa on puhunut siitä että ufot eivät olisi aineellisia niin tässä vaiheessaa näyttää siltä että hän on unohtanut sen ja selostaa näitä tapauksia ikäänkuin ne olisivat todellisia ja aineellisia laitteita.
 
Mutta jotta emme unohtaisi mistä Tansley on kiinnostunut niin tämänkin luvun lopussa hän viittaa taas Castanedaan.
 
Allekirjoittaneen omassa kirjassa ' Tosiasioita ufoilmiöstä ' olen kertonut Ranskan ilmavoimien luutnantista Plantierista joka syventyi ufoilmiöön ja toi esille teorian siitä miten ufot pystyvät lentämään ja millaista käyttövoimaa ne käyttävät ja miten ne pystyvät lentämään ilman äänipamausta ja tekemään jyrkkiä käännöksiä.
 
Usea ufologi on perillä Plantierista mutta olen havainnut vuosien varrella että esim. ufoaiheisilla keskustelupalstoillakin niin Plantier silti on varsin tuntematon tavalliselle ufologille.
 
Tästä syystä yllätyn hiukan kun huomaan että Tansley on perehtynyt Plantierin teorioihin ja kertoo niistä.
 
Itse olen taas viime vuosien aikana yllättynyt usein lukiessani eri kirjoja ja havaittuani että monessa kirjassa kerrotaan saksalais- amerikkalaisesta tri Wilhelm Reichista ja hänen orgoniteorioistaan ja suhteestaan ufoihin.
Reichhan kehitti laitteen, ns. ' cloudbusterin ' jolla hän pystyi karkottamaan ufot jotka kerääntyivät hänen laboratorionsa yläpuolelle USA: n Mainessa.
Reichhan ilmoitti myös että hän pystyi tuottamaan sadetta tällä cloudbusterillaan.
Reichin mukaan kun hän suuntasi cloudbusterinsa ufoon niin se lähti karkuun.
 
Reichhan loppujen lopuksi joutui oikeuteen ja hänen muistiinpanonsa ja kirjansa sananmukaisesti poltettiin samalla tavalla kuin noidat poltettiin ennenvanhaan ja ne jotka polttivat hänen kirjansa ja tuhosivat hänen muistiinpanonsa oli amerikkalaiset viranomaiset eli sikäläinen Food And Drug Aministration eli eräänlainen Lääkintähallitus.
 
Motiivina lienee ollut se että Reich oli ilmoittanut pystyvänsä parantamaan syöpää.
Reichhan sitten joutui vankilaan ja ennusti etukäteen että hänen ei sallita jatkaa työtään ja niin kävikin että hän kuoli vankilassa viikko ennenkuin hänet piti vapauttaa.
 
Tansley tuo esille toisen keksijän eli John  Keelyn joka keksi erilaisia laitteita jotka käyttivät energiaa josta toiset eivät ymmärtäneet mitään.
Tansley kertoo kuinka Keely pystyi leijuttamaan pienoiszeppeliinia joka painoi 3,6 kiloa ja kuinka massiivinen pyörä joka painoi miltei 33 kg saatiin pyörimään näkymättömällä voimalla.
 
Keely pystyi myös kelluttamaan rautapalloa veden päällä.
Keelyn kanssa kävi samalla tavalla kuin Reichin kanssa eli hän joutui myös oikeuteen jossa hänet vaadittiin paljastamaan tietonsa ja taitonsa ja kun hän kieltäytyi siitä niin hänetkin passitettiin vankilaan.
 
Luvussa 7 Tansley ryhtyy raivokkaaseen hyökkäykseen niitä kirjailijoita vastaan jotka hänen mielestään väittävät että Raamatussa kerrotaan ufoista.
 
Tansley luettelee tässä Däniken, Blumrich, Le Poer Trench, Barry Downing ja kirjailija L. R. Dione.
 
Näistähän Blumrich on tunnettu siitä että luettuaan Däniken väitteen jonka mukaan Hesekiel olisi nähnyt ufon, jonka väitteen Blumrich piti naurettavana, niin hän päätti osoittaa että Däniken oli väärässä.
Blumrich ryhtyi itse tutkimaan Hesekielin kertomusta Raamatussa mutta vakuuttui siitä että Hesekiel oli todella nähnyt lentävän laitteen eli avaruusaluksen ja asia päättyi sitten siihen että Blumrich päätti kirjoittaa oman kirjan ' The Spaceships of Ezekiel '  jossa hän antaa jopa avaruusaluksen mittoja ja sen työntövoima jonka hän on laskenut esille.
 
Nyt Tansley vuorostaan lähtee hyökkäykseen Blumrichia vastaan ja pyrkii osoittamaan että Blumrich on täysin väärässä ja että Hesekiel ei ole nähnyt mitään fyysistä avaruusalusta eli ufoa.
 
Allekirjoittaneen on myönnettävä että sen jälkeen kuin olen lukenut ja tutustunut Tansleyn perusteluihin niin henkilökohtaisesti kallistun kyllä mielummin Blumrichin puolelle kuin Tansleyn puolelle koska Tansley perustelee käsitystään siitä että Blumrich on väärässä esoteerisilla näkemyksillä ja mystiikalla ja sisäisellä tietoisuudella ja visioilla ja hämmästyttävintä kylläkin niin Tansley toistuvasti käyttää intialaisia Vedakirjoja perusteluna sille että Blumrich on väärässä.
 
Tansley käyttää esim. intialaista ' Brihadaranyaka - Upanishad '- teosta ja ' Mundaka- Upanishad ' - teosta käsityksensä pönkittämiseksi ja minun on kyllä todettava että jos allekirjoittaneen pitää valita Blumrichin teknisen tulkinnan  ja Tansleyn mystisen tulkinnan välillä niin kyllä minä kallistun Blumrichin puolelle.
 
Tansley on antanut tälle asialle eli Hesekielin tapaukselle tilaa jopa yli 20 sivua joten hän on todellakin nähnyt vaivaa osoittaakseen että Blumrich on väärässä.
 
Tansley kommentoi myös suorastaan ivallisesti niitä jotka ovat tuoneet esille että Jeesus olisi ollut avaruusolento ja toteaa esim.  että kun Jeesus säteili niin ettei hänen opetuslapsensa pystyneet katsomaan häntä kasvoihin niin jotkut ovat olleet sitä mieltä että Jeesus tuli liian lähelle säteilevää avaruusalusta  ja tästä syystä hän säteili myös itse.
 
Tansley toteaa tässä että totuus on että kun ihminen on kirkastunut kuten Jeesus oli niin hänen sielunsa koko voima josta aina puhutaan valona valuu alas hänen personallisuuden läpi sananmukaisesti kirkastaen sitä.
( " The thruth is that when a man is Transfigured, as Jesus was, the full power of his soul, which is always spoken of in terms of light, pours down through his personality literally transfiguring it . " )
 
Kirjan luvussa 8 Tansley kertoo ufojen parantavasta vaikutuksesta ja ottaa esille tapauksen josta usein on kerrottu ufokirjallisuudessa eli ranskalaisesta tri X. : stä joka oli haavoittunut Algerian sodassa ja kerran heräsi yöllä ja vauvansa itkuun ja näki kotinsa ikkunasta kaksi ufoa jotka yhdistyivät yhdeksi ufoksi.
 
Vaikka tämän tohtorin henkilöllisyytytä ei milloinkaan ole julkaistu niin tapaukseen on aina suhtauduttu ufokirjallisuudessa vakavasti sen johdosta että sitä tutki ranskalainen varsin tunnettu ufokirjailija Aimé Michel aikoinaan vaikka ei Tansley siitä kerro.
 
Ufologit ovat luottaneet Michelin sanaan.
 
Katsottuaan tätä ufojen yhdistymistä niin tohtorin Algeriassa saama vamma oli aamulla täysin parantunut merkillisellä tavalla ja tämä parantuminen tapahtui ilmeisesti sen jälkeen kun ufosta oli tullut säde joka osui tohtoriin.
 
Tansleylla on oma käsitys siitä mistä on kysymys.
Tansleyn mukaan koska ufoja oli kaksi niin ne edustivat henkeä ja ainetta ( dualities of spirit and matter ), sielua ja personaallisuutta ( soul and personality ), otsa- ja kruunuchakraa ( brow and crown chakras ), aivolisäke ja käpyrauhasta ( pituitary and pineal glands ).
 
( Allekirjoittanut on kyllä hiukan epävarma siitä olenko ymmärtänyt noita asioita nyt ihan oikein. )
 
Tansley siirtyy nyt Kiinaan ja toteaa että hänen käsityksensä mukaan niin kyseessä oli Yin- ja Yang- ufot ja lukijan täytyy tässä sanoa että välillä pitää ihmetellä kun Tansley selittää ufohavaintoja välillä kiinalaisella Yin-Yangilla, välillä buddismilla, välillä esoteerisillä selityksillä, välillä intialaisilla Vedakirjoilla ja välillä ties millä.
 
Kirjan kymmenes luku on saanut otsikokseen ' Teleportations and Abductions- Why and to Where? ' ja kuten siinä otsikossa sanotaan niin siinä kerrotaan teleportaatiotapauksista ja sieppauksista ja tässä on mukana ne vanhat tutut Barney ja Betty Hill, Antonio Villas Boas ja kumma kylläkin niin tämän otsikon alle on otettu myös mukaan ranskalaisen herra Massen tapaus vaikka kyseessä ei ole mikään sieppaus eikä teleportaatio.
En ymmärrä miksi se on mukana tässä luvussa.
 
Sen sijaan tässä palataan taas  seitsemällä  sivulla rhodesialaiseen  Peters ja Frances- pariskunnan tapaukseen jolloin he tekivät merkillisen matkan Rhodesiasta Etelä- Afrikkaan ja ilmeisesti ufo kuljetti heidät sillä he käyttivät koko matkan aikana vain 2 litraa polttoainetta.
 
Tämän luvun lopussa Tansley ottaa esille asian joka on usein esillä näissä tapauksissa ja se on että Peter kertoo että muukalaiset ovat kertoneet heille että he asensivat auton ikkunoiden ulkopuolelle sermit joista näkyi outo maisema.
He eivät siis nähneet oikeata ympäristöään ollenkaan vaan merkillisen oudon maiseman.
Tämä on aika tuttua ufologiassa.
 
Kirjan luvussa 11 Tansley kertoo eri kontaktihenkilöistä kuten Adamskista ja Howard Mengerista ja Orfeo Angeluccista.
Tansley kertoo heistä aika perusteellisesti ja on näköjään syventynyt heidän kirjoihinsa aika tarkkaan.
 
Seuraavassa luvussa eli luvussa 12 hän sitten kertoo Eileen Bucklen kirjasta ' The Scoriton Mystery ' jossa Bryant- niminen henkilö  näkee ufon joka laskeutuu ja ufosta tuli ulos mies jonka nimi oli Yamski joka valitti että jos ' Des ' tai ' Les ' ' vain olisi ollut täällä niin he olisivat tuoneet todisteet Mantellista ' .
 
Bryant ei tajunnut ollenkaan mistä oli kysymys koska hän ei tuntenut ketään ' Des ' tai ' Les ' - nimistä henkilöä eikä tiennyt kuka Mantell oli eikä tietenkään osannut arvata että Adamski oli kuollut Amerikassa edellisenä päivänä.
 
Myöhemmin Bryantille sitten selvisi että Adamskin ensimmäisen kirjan ' Flying Saucers Have Landed ' niin sen Adamski kirjoitti yhdessä Desmond Leslien kanssa ja Mantell taas oli lentäjä joka syöksyi maahan Amerikassa kun hän ajoi takaa tunnistamatonta kohdetta vuonna 1948.
 
Yamski kertoo myös että ' Des ' in työ sanskriittikirjoitusten parissa on hyvin tärkeä eikä Bryant ymmärtänyt tästäkään mitään koska hän ei tiennyt että Desmond Leslie oli aikaisemmin kääntänyt kirjallisuutta sanskriitin kieleltä.
 
Bryant kutsutaan sisälle ufoon ja saa tutustua siihen ennenkuin hänet taas viedään ulos.
Yli kuukausi myöhemmin ufo palaa ja Bryant kuulee ikäänkuin jotakin olisi heitetty maahan ja kun hän menee ulos katsomaan niin hän löytää ruuveja ja muttereita ja osia jotka näyttävät siltä että ne olisivat peräisin lentokoneesta.
 
Ajatus tässä on nyt se että kyseessä olisi ollut jäännöksiä Mantellin koneesta ja Tansleyn mukaan niin näitä osia on tutkittu mutta missä niin se ei selviä tästä kirjasta ainakaan.
 
( Kerrottakoon  reunahuomautuksena tässä että allekirjoittanut on nähnyt Desmond Leslien useita kertoja televisiossa viime vuosien aikana. Hän on mukana Discovery- kanavan ohjelmassa jossa kerrotaan kummituksista. Ohjelmassa tutustutaan Lesleyn suvun Irlannissa sijaitsevaan Castle Lesley- linnaan ja sen kummituksiin ja Desmond toimii oppaana ohjelmassa. Nykyisin linnassa otetaan vastaan yöpyviä turisteja, vinkiksi asiasta kiinnostuneille. )
 
Luvussa 14 Tansley kertoo ufosta joka 7.8.1970 lähestyi Saladare nimistä kylää Etiopiassa ja lensi suoralla linjalla kylän ylitse erittäin matalalla ja aiheutti valtavaa tuhoa rikkoen taloja ja kattoja ja repien ylös puita juurineen ja aiheuttaen metsäpaloja ja sen jälkeen kuin tämä ufo oli lentänyt kylän ylitse niin se kääntyi ja tuli takaisin rinnakkaisella linjalla aiheuttaen taas samanlaista tuhoa.
 
Tästä on kertonut lääket. tri joka oli YK: n palveluksessa Etiopiassa ja allekirjoittanutkin muistaa lukeneensa tästä tapauksesta ja nähneensä valokuvia siitä tuhosta jonka tuo ufo aiheutti.
 
Kun Tansley nyt on toistuvasti puhunut siitä että ufot ovat esoteerisia ja ei- fyysisiä ilmiöitä niin lukija tässä nyt hiukan hämmästyy koska tämä ufohan näytti olevan varsin fyysinen.
 
Sivulla 268 otsikon  ' Psychic and Physical Storms ' alla  Tansley kertoo siitä kuinka ihmisen ajatukset saattavat vaikuttaa ympäristöön esim. säähän ja että ihminen voi jopa aiheuttaa säänmuutoksia pelkällä ajatuksellaan ja hän ottaa esimerkin jonka hän on poiminut kirjasta ' The Nature of Personal Reality ' jossa  kanavoitu
' Seth ' kertoo  esimerkin  siitä kuinka ihmisten omat ajatukset olivat aiheuttaneet  New Yorkissa sijaitsevan Jane Robertsin kotikaupungin Elmiran tulvan .
 
Tässä kohtaa kyllä allekirjoittanut suhtautuu aika epäilevästi tähän asiaan sen johdosta että varsinkin tänä kesänä olen toistuvasti kuullut radiouutisissa kuinka maanviljelijät ovat toivoneet että saateet loppuisivat ja silti ne ovat jatkuneet koko kesän aiheuttaen suurta tuhoa maanviljelijöille.
 
Voidaan myös katsoa amerikkalaista New Orleanskaupunkia joka tuhoutui hirmumyrskyn aikana toistamiseen.
 
Jos ihmisten ajatukset voisivat pysäyttää hirmumyrskyt niin varmasti ne pysähtyisivätkin.
 
Entäs sodat?
Kuinka usein ihmiset ovat toivoneet että joku sota loppuisi?
 
Kirjan lopussa Tansley toteaa että tutustuttuaan suureen valikoimaan ufokirjoja hän löytää vähän jos mitään joka vakuuttaisi hänet siitä että ufot ovat n. s. ruuvi- ja mutterialuksia vaan hänen mielestään löytyy runsaasti todisteita siitä että ufoilmiö syntyy subjektiivisella tasolla ja Tansleyn mielestä sillä on jotakin opetettavaa meille jos vain vaivaudumme tutustumaan todellisuuden muihin tasoihin .
 
Tansley toteaa myös että ufoilmiön subjektiivisen luonteen takia hän luulee että psykologien olisi mielekästä tutkia tätä ilmiötä nimenomaan kontaktialalla ja erityisesti Adamskin, Mengerin, Angeluccin, Bethurumin, Fryn ym. kohdalla.
 
Kirjansa toiseksi viimeisessä lauseessa Tansley toteaa ufoilmiöstä että se saattaa hyvin olla että se on jatkuva ilmiö joka on ollut olemassa kautta aikojen ja joka mukautuu jokaisen ajanjakson, paikkakunnan ja tämän planeetan asukkaiden mukaan.
 
Tässä ilmeisesti Jacques Valleen ajatukset paistavat läpi Tansleyn tekstissä.
 
Loppulausuntona tästä kirjasta toteaisin että Tansley ei kylläkään ole tutustuneet niin kauhean suureen määrään ufokirjoja kuin hän itse sanoo ainakaan sen kirjallisuusluettelon perusteella joka on julkaistu kirjan lopussa.
 
Sieltä löytyy Valleeta mutta sitten myös useita kontaktikirjoja ja sehän luonnollisesti on vaikuttanut Tansleyn käsitykseen ufoilmiöstä.
 
Jotta lukija saisi irti jotain tästä kirjasta niin suosittelisin että lukija tutustuu Madame Blavatskyyn, esoteerisiin teorioihin, teosofiaan ja niihin kirjoihin joita on kirjoittanut Jane Roberts n. s. ' Seth ' -materiaalista ja eräs kirjailija johon Tansley toistuvasti viittaa on myös Alice A. Bailey.
Ja kuten jo aikaisemmin on todettu niin Carlos Castaneda on kirjailija johon Tansley toistuvasti myös viittaa.
 
Aivan lopuksi hyppään aivan toisen kirjan kirjaesittelyyn.
Syykin selviää ihan kohta.
 
Kyseessä on Alice Bryantin ja Linda Seebackin kirjan ' Healing Shattered Reality ' - kirjaesittely jonka olen kirjoittanut aikaisemmin.
Kyseessä on tapaus jossa kerrotaan että alkuasukkaat eivät pystyneet näkemään isoja purjelaivoja sen takia että he eivät milloinkaan aikaisemmin olleet nähneet tällaisia aluksia kun ensimmäiset länsimaiset tutkimusmatkailijat  saapuivat Amerikkaan.
 
Siinä Bryantin ja Seebachin kirjaesittelyssä olen kirjoittanut näin:
 
" [ Allekirjoittaneen tahtomatta tässä syntyy nyt historiallinen ongelma; Bryant & Seebach kertovat että se oli Darwing joka ilmoitti siitä etteivät alkuasukkaat nähneet ihänen isoa Beaglelaivaansa.
 
Sattumalta allekirjoittanut on viime aikoina lukenut myös Lisette Larkinsin kirjan
' Calling on Extraterrestrials ' jossa Larkins kertoo samasta ilmiöstä, eli etteivät alkuasukkaat nähneet saapunutta isoa laivaa. Larkinsin mukaan kyseessä oli kuitenkin löytöretkeilijä Magellan joka saapui Etelä- Amerikan Tulimaahan jolloin alkuasukkaat eivät nähneet Magellanin isoa purjelaivaa. Historialliseksi ongelmaksi nousee tässä nyt se tosiasia että vaikka paikkakunta maantieteellisesti on suunnilleen sama, eli Etelä- Amerikan eteläkärki, niin Magellan tuli paikalle vuonna 1520 ja Darwin tuli perässä vasta 312 vuotta myöhemmin, eli vuonna 1832.
Kokivatko molemmat saman ilmiön? Mutta silloinhan tuo logiikka ei päde sillä kun
Darwing saapui niin silloinhan alkuasukkaat olivat jo nähneet Magellanin laivan!
( Toki 312 vuotta aikaisemmin).
Tai erehtyykö joku kirjailijoista? Allekirjoittanut jättää tuon asian selvittämisen historiantutkijoille ]. "
 
Syy siihen miksi otan esille tuon Bryantin ja Seebachin kirjaesittelyn on se että myös David Tansley kertoo tästä tapauksesta mutta Tansley taas kertoo puolestaan että kyseessä oli Kolumbus joka saapui Tulimaahan.
 
Tässähän asiat menevät nyt pahasti ristiin sillä kaikkihan tiedämme että Kolumbus saapui Amerikkaan San Salvadoriin vuonna 1492 erittäin kaukana Etelä- Amerikan eteläkärjen Tulimaasta.
Todettakoon vielä reunahuomautuksena että Kolumbus kolmannella matkallaan astui maihin Etelä- Amerikan pohjoisosassa sijaitsevaan Venezuelaan mutta sekin on hyvin kaukana Etelä- Amerikan eteläkärjen Tulimaasta.
 
Toisin sanoen, kaikki yllämainitut kirjat sijoittavat tuon ' näkymättömän laivaepisodin ' eri paikkaan, eri aikakauteen ja eri henkilöiden yhteyteen.
Aikahaarukkakin tässä tapauksessa on 1832- 1492 = 340 vuotta.
 
Vaikka joku voisi niin uskoakin niin asia ei ole ilman merkitystä ufokirjoissa.
Se on osoitus siitä millä tasolla kirjailija ylipäänsä liikkuu ja miten tarkka hänen tekstinsä on.
 

Björn Borg, 17.11.2008


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |