Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A

ETUSIVULLE
Kirjasivu

Fernandes, Joaquim & Fina D' Armada:

Heavenly Lights: The Apparitions of Fatima and the UFO Phenomenon

EcceNova Editions, Victoria, BC, Canada 2005. 264 sivua

 
" Loppulausuntona tästä kirjasta olen sitä mieltä että jokaisen ufologin on pakko lukea se.
Luulen että tästä kirjasta tulee klassikko. "
 
 
 
Allekirjoittanut on joskus jossain toisessa yhteydessä luokitellut lukemani ufokirjoja n. s. ' raskaisiin '¬† ja ' kevyisiin ' .
Näitä ' kevyitä '¬† kirjoja lukee viidessä minuutissa eikä ne sisällä sen kummempaa uutta tietoa tai ei aina edes mitään tietoa.
 
Toisaalta nämä ' raskaat ' kirjat sitten ovat sellaisia että ne antavat usein paljonkin pohtimisen aihetta lukijalle.
 
Allekirjoittaneen ei tarvitse kuin vilkaista tätä Fatiman ilmiöstä kertovaa kirjaa ja lukea ensimmäiset sivut siitä niin ymmärrän että kädessäni on nyt n. s. ' raskas ' kirja, voisi jopa sanoa ' erittäin raskas '¬† kirja.
 
Sen on kirjoittanut fil. tri Joaquim Fernandes ja historioitsija, maisteri Fina D' Armada ja sen ovat kääntäneet ja toimittaneet¬† portugalin kielestä englanniksi lakit. tri Andrew D. Basiago¬† ja Evangeline M. Thompson ja esipuheen on kirjoittanut erittäin tunnettu ufologi, tähtitieteilijä ja matemaatikko, fil. tri Jacques Vallee.
 
Toisin sanoen niin kirjan tekemiseen on osallistunut mm. jopa kolme fil. tri:a.
 
Tekijän alkupuheesta ilmenee että tämä kirja on ilmestynyt alunperin jo vuonna 1982.
 
Reunahuomautuksena voidaan tässä ohimennen todeta että lakit. tri Basiago on tutkinut hallituksen salaamia ufoprojekteja ja on kirjoittamassa omaa kirjaa Defence Advanced Research Projects Agencyn ( DARPA: n¬† ) suorittamista salaisista aika- avaruus tutkimuksista.
 
Kirjassa kerrotaan katolisen kirkon ehkä merkittävimmästä ilmestystapauksesta joka sattui Portugalissa Fatima- nimisen kylän lähellä vuonna 1917.
 
Havaitsijoina oli kolme pikkulasta jotka olivat paimentamassa karjaa ja viimeinen kerta kuin tämä ilmestys näyttäytyi niin sitä oli seuraamassa
60 000 ihmistä.
 
Omassa esipuheessaan Vallee kertoo kuinka lapset 13.5.1917, kun he olivat¬† paimentamassa lampaita, näkivät ensin salaman ja sen jälkeen kuin he saapuivat karjatilan keskiosaan he näkivät toisen salaman ja nyt he näkivät naisen joka leijui tammipuun yllä. Lapset pelästyivät kovasti kun näkivät naisen ympärillä olevaa hohtoa.
 
Tämän jälkeen Vallee kertoo Arias- nimisestä perheestä joka Argentiinassa 31.8.1972 heräsi intensiiviseen valoon joka oli heidän talonsa ulkopuolella
ja kun he katsoivat ulos he näkivät munanmuotoisen esineen joka leijui läheisen eukalyptuspuun yläpuolella.
Tästä esineestä tuli pyöreä valo ja tämän valon toisessa päässä he näkivät
kaksi tukevaa olentoa jotka molemmat rinnan kohdalla kantoivat punaista valoa joka oli sen näköinen kuin se tulisi pienestä vesiputouksesta.
Nämä olennot liikkuivat kankealla tavalla, ikäänkuin '¬† vedessä kulkeva henkilö joka istuu jonkin päällä ' .
 
Päinvastoin kuin monessa muussa yhteydessä tuodaan esille, niin Vallee tässä esipuheessaan sanoo että se on tieteen asia selittää miksi niin usein pelästyneet mutta luotettavat havaitsijat tekevät tällaisia absurdeja havaintoja, ja miksi näillä havainnoilla on niin voimakas vaikutus heidän uskomuksiin.
 
Vallee tuo esille kaksi eri lähestymistapaa ja toisen mukaan kielletään kylmästi kaikki tosiasiat ja sanotaan että havaitsijat olivat sekavia tai valehtelijoita ja näin myös tapahtui ensin Fatimassa vuonna 1917 kun lapset kertoivat havainnostaan ja vasta sen jälkeen kuin 60 000 ihmistä olivat¬† nähneet valaisevan ilmestyksen, niin vasta sen jälkeen tästä lähestymistavasta luovuttiin.
 
Toinen tapa on uskonnollinen lähestymistapa, eli pitää nimenomaan Fatiman tapausta uskonnollisena tapahtumana eli todetaan että kyseessä oli ihme ja jonkun jumalallisen olennon aiheuttama. Tämä on se teologinen lähestymistapa.
 
Vallee toteaa että hän ei ole kummankaan selityksen puolella vaan että nykyaikainen laboratoriotutkimus on todennut että havaitsemiskykymme on helposti muovattavissa fyysisessä ympäristössämme ja että havaitsemiskykyämme voidaan muuttaa huumeiden, hypnoosin ja elektromagneettisten kenttien avulla. Lisäksi havaitsemiskykyämme muovaa kieli, kulttuuri ja koulutus. Lisäksi sosiaalinen painostus muovaa havaitsemiskykyämme.
 
Vallee toteaa että akateeminen tutkimus nyt on tosissaan vähitellen ryhtynyt pohtimaan tietoisuutemme ilmiöitä joita aikaisemmat tiedemiehet vähättelivät tai kielsivät.
 
Omassa esipuheessaan kirjan tekijät tuovat selvästi esille että heidän tarkoituksena tässä kirjassa on¬† tuoda esille niitä yhtäläisyyksiä joita on olemassa¬† ufoilmiön ja toisaalta Fatiman ilmestysten välillä.
 
Mutta aloittakaamme alusta:
 
13.5.1917 nämä lapset, Lucia, Jacinta ja Francisco olivat paimentamassa lampaita kun he näkivät tämän valo- olennon ja Lucia, joka oli se joka keskusteli olennon kanssa, ei kertonut asiasta kotonaan ollenkaan vaan hänen serkkunsa Jacinta ja Francisco olivat ne jotka eivät voineet olla hiljaa vaan paljastivat asian.
 
Myöhemmissä keskusteluissa kun ihmiset rupesivat puhumaan Madonnasta ja Neitsyt Mariasta niin Lucia huomautti erityisesti että hän ei ole milloinkaan sanonut kuka tämä olento on, vaan että olento oli käskenyt heitä saapumaan paikalle 13 päivä joka kuukausi ja lokakuun 13 päivänä olento kertoisi kuka hän on.
 
Mutta jo ennen tätä päivämäärää kaikki olivat automaattisesti olettaneet että kyseessä oli Neitsyt Maria ja Lucia sanoi vain että se oli ' aika pieni ja nätti nainen ' .
 
Vasta 13 lokakuuta olento kertoi kuka hän on, eli Neitsyt Maria ja hän oli antanut Lucialle kehoituksen ' Minä olen Rukousnauhan Neitsyt, rakentakaa tänne kappeli ' !
 
14- vuoden iässä Lucia vietiin salaa luostariin ja hän jäi sinne loppuiäksi ja hänet eristettiin täysin ulkomaailmasta ja¬† esim. kaikki toimittajat jotka yrittivät saada yhteyttä häneen epäonnistuivat.
Luciaan sai yhteyttä vain kirkon korkeiden virkamiesten kautta ja yleensä nämä kielsivät tapaamiset.
 
Lucia oli kuitenkin kirjoittanut muistelmiaan ja tehnyt muistiinpanoja siitä mitä lapset olivat nähneet ja kokeneet ja näitä muistelmia on julkaistu vuosien varrella.
 
Tämän kirjan tekijät ovat vertailleet näitä muistiinpanoja ja muistoja keskenään ja ovat todenneet että aikuisiän Lucian muistot ja selostukset
vuoden 1917 tapahtumista eroavat alkuperäisista selostuksista vuodelta 1917 sillä tavalla että on tullut lisää yksityiskohtia ja tulkintoja joita ei ollut mukana vielä vuonna 1917 ja kirjan tekijät olettavat että nämä lisäykset ja uudet tulkinnat ovat tulleet¬† mukaan kuvioihin juuri sen johdosta että Lucia on ollut alttiina uskonnon vaikutukselle luostarissa.
 
Tekijät viittaavat Lucian omaan kertomukseen jossa hän vuonna 1922 vielä puhui siitä että olennolla oli kädessään pallo ja vuonna 1941 74 sivua myöhemmin samassa julkaisussa niin tämä pallo onkin muuttunut sydämeksi joka sitten taas myöhemmin muuttuu " Marian puhtaaksi sydämeksi " .
Tässä kirjan tekijät viittaavat siihen että alunperin olennolla oli pallo kädessään ja he viittaavat tässä taas aikaisemmin mainittuun tapaukseen joka sattui Argentiinassa vuonna 1978 jolloin ne olennot joita silloin havaittiin oli myös pallo kädessä.
 
Tekijät julkaisevat myös piirroksen siitä olennosta jonka lapset näkivät Fatimassa ja tämä piirros on tehty tämän kirjan tekijöiden tulkinnan mukaan tutkittuaan tarkkaan lasten alkuperäisiä selostuksia olennon ulkonäöstä. Tekijät toteavat että tämä piirros ei ole ollenkaan samannäköinen kuin katolilaisen kirkon perinteinen kuva Neitsyt Mariasta¬† vaan ne ovat aivan erinäköisiä.
 
Kirjan sivulla 17 kerrotaan olennon liikkeistä ja että lasten mukaan olento
ei milloinkaan hymyillyt tai näyttänyt surulliselta vaan oli vain totisen näköinen eikä olento milloinkaan katsonut suoraan havaitsijoihin joita myöhemmin oli runsaasti paikalla eikä olento tehnyt ristinmerkkiä eikä rukoillut eikä siirtänyt rukousnauhan kuulia.
 
Francisco on huomauttanut että olento ei liikuttanut lainkaan suutaan ja ainoastaan Lucia sanoo että olento siirsi kerran kätensä sivulle ja toisen kerran että olento käänsi kätensä kämmenet ylöspäin ja että kerran olento ' osoitti sormenpäällään pantaa missä aurinko sijaitsi ' .
Francisco puolestaan sanoo että olento ei kävellyt vaan yksinkertaisesti siirtyi paikasta toiseen. Olento ei liikuttanut jalkojaan.
Francisco sanoo myös että kun olento poistui niin hän teki sen kääntämällä selkänsä havaitsijoihin joka taas tarkoittaa sitä että olennon on täytynyt tehdä puoliympyrämäisen käännöksen.
Tämän jälkeen olento haihtui pois vähitellen, ensi pää, sitten yläruumis ja viimeinen asia jonka he näkivät oli hänen jalkansa.
 
Yhteenvetona sivulla 18 kirjan tekijät toteavat että:
-Olento jonka lapset havaitsivat oli ilmeisesti naispuolinen ja erittäin
  kaunis.
-Se oli valossa joka oli niin kirkas että se häikäisi.
-Olento oli suunnilleen 110 cm pitkä, 11- 15 vuoden ikäinen, hänellä oli
¬† hame, takki, viitta ja ehkä hartiaviitta jotka olivat valkoisia.
-Hänen hameessaan ja viitassaan oli ruudulliset kultaiset säikeet.
-Hänen takissaan oli kaksi tai kolme punosta ranteiden kohdalla.
-Hänellä oli päässään jotakin joka peitti hänen korvansa ja hiuksensa. -Hänellä oli mustat silmät.
-Hänellä oli jokin joka muistutti rukousnauhaa ja kaulassaan ikäänkuin
  korvarenkaista tehty ketju.
-Vyöterön kohdalla hänellä oli valaiseva pallo.
-Hän tuli ylhäältä ja haihtui pois vähitellen paluusuuntaan.
-Hän ei liikuttanut kasvojaan eikä liikuttanut jalkojaan kun hän liikkui.
-Hän puhui liikuttamatta huuliaan.
-Hän liikutti kättään vain kerran
-Hän käänsi selkäänsä havaitsijoihin päin kun hän poistui.
 
Sivulla 18 kirjan tekijät kysyvät että kuka olento oli?
 
Tekijät viittaavat ilmestykseen vuodelta 1846 La Salettessa jossa 15- vuotias tyttö kirjoitti Paaville ja pyysi että Paavi päättäköön oliko kyseessä Neitsyt Maria.
Toisaalta taas Lourdesin tapauksessa niin havaitsija Bernadette katsoi patsasta jonka veisti Fabisch- niminen kuvanveistäjä ja toteaa että se on kaunis, mutta ei sen näköinen miltä ilmestys oli näyttänyt.
 
Fatimassa taas niin se kuva joka on julkaistu Fatiman Neitsyeestä ei ole yhdenmukainen sen kanssa mitä havaitsijat sanoivat.
Kirjan tekijät ajavat tässä takaa sitä että se on ympäristö ja yleinen mielipide, ja sen takana tietysti kirkko, joka vaikuttaa sillä tavalla että havaittu olento monessa ilmestyksessä saa Neitsyt Marian ulkomuodon vaikka alkuperäiset havaitsijat ovat sitä mieltä että nähty ilmestys tai olento oli erinäköinen kuin myöhemmin on sanottu.
 
Tekijät viittaavat myös tilastoon jossa todetaan että 7 ilmestystapauksessa joita kirkko tunnistaa niin Neitsyt kertoi kuka hän on vain 3 tapauksessa.
Sen lisäksi on olemassa 50 tapausta joita kirkko ei tunnista ilmestyksenä ja näistä taas vain 23 identifioi itsensä.
 
Ensimmäisessä ryhmässä 43 % identifioi itsensä ja toisessa ryhmässä 54 % identifioi itsensä.
 
Tekijät viittaavat tässä sitten Salvador Freixedon kirjaan ' La Religion entre la Parapsicologia y los Ovnis ( Religion within Parapsychology and Ufology ) vuodelta 1977.
Freixedon mukaan kyseinen ilmiötä on kaikkina aikoina ja kaikissa uskonnoissa ja oloissa luonnehdittu kolmella eri tavalla:
 
a) Kyseessä on oikea, todellinen ilmiö joka ei ole täysin mitä näemme ja
    kuulemme.
b) Ilmiö on fyysinen joka ilmenee mm. säteilynä, värähtelyinä jne. mutta
¬†¬†¬†¬† sitä ohjaa sellaiset fysiikan lait joita emme vielä tunne.
c) Tämä ilmiö muuttaa täysin meidän aistimme ja aivomme normaalia
¬†¬†¬† toimintaa ja aiheuttaa tahallisesti tai tahattomasti havaintovirheitä.
 
( Allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut kirjaesittelyn Salvador Freixedon kirjasta ' Visionaires, Mystics and Contactees ) .  
 
Tekijät viittaavat tämän jälkeen esim. Bertrand M√©heust- nimiseen kirjailijaan joka täysin torjuu avaruushypoteesin ja¬† ranskalaiseen¬† Micheliin joka on siirtynyt siihen suuntaan että kyseessä saattaa olla fantastinen poltergeistilmiö joka irrottaa itsensä spontaanisesti tilassa ikäänkuin se olisi jonkun kauempana olevan psyykkisen vaikutuksen alainen.
 
Tekijät luettelevat sitten sivulla 24 eri asiantuntijoiden mielipiteitä siitä että mistä voisi olla kysymys ja kertovat että Freixedo hypotisoi että ufot voisivat olla:
-ihmiskunnan alitajunnan kollektiivinen projektio.
-muiden ulottuvuuksien olentojen tai älykkäiden energioiden
 manifestaatio.
-meidän maailmamme muiden fyysisten asukkaiden manifestaatio.
-miltei älykäs psyykkisen energian jäännös jonka nukleiini toimii
  automaattisesti.
-ulkoavaruuden asukkaiden vierailut.
 
Muut tutkijat ovat jakaneet hypoteesit kolmeen pääryhmään:
a) Ufot ovat peräisin meidän universumista
b) Ufot ovat peräisin universumista joka
    1) on aika- avaruudessa rinnakkainen
    2) on rinnakkainen avaruudessa mutta ei ajassa
    3) on rinnakkainen ajassa mutta ei avaruudessa
c) kyseessä on älykäs prosessi joka on meidän oman aika- avaruus
    jatkumon ulkopuolella.
 
Tri Jacques Vallee ja tri J. Allen Hynek ovat yhteisessä teoksessaan esittäneet neljä hypoteesia:
 
1A- avaruusolennot
1B- ekstra- inhimilliset Maan asukkaat
2A- Olennot salaisesta tukikohdasta Maassa.
2B - geneettinen ohjelmointi
 
Kirjan toisessa osassa tekijät ottavat esille esimerkkejä fyysisistä havainnoista ilmestysten aikana ja etsivät vastaavanlaisia havaintoja¬† ufologiasta.
 
Ensimmäiseksi¬† tekijät ottavat esille salamoinnin, eli lapset kertoivat usein että salamoi kun ilmestys saapui.
Vertaileva kohde ufologiasta on esim. tapaus Ranskassa vuonna 1968 jolloin tri X, josta ranskalainen ufotutkija Michel on kertonut usein, heräsi keskellä yötä siihen että hänen 14- kuukautta vanha poikansa osoitti ikkunaa josta näkyi salamointia ja tri luuli aluksi että kyseessä on ukkonen mutta kun hän siirtyi terassille hän huomasi¬† kaksi samanlaista kiekkoa jotka lähestyivät toisiaan ja sulautuivat yhteen.
 
Toisena¬† ¬†esimerkkinä tekijät ottavat esille mehiläisen surinan ja kertovat että Fatimassa lapset kertoivat kuulleensa ikäänkuin mehiläisen surinaa ja myös muut paikallaolleet kertoivat että kun ilmestyksen nainen puhui niin se kuulosti ikäänkuin mehiläisen surinalta vaikka he eivät pystyneet erottamaan sanoja.
Ufologiasta löytyy taas vastaavanlaisesti monta tapausta jossa havaitsija puhuu mehiläisen surinasta ja tekijät ovat ottaneet yhden esimerkin Portugalista vuodelta 1968 jolloin eräs henkilö huomasi että hänen radioonsa tuli häiriöitä. Kun hän meni ulos katsomaan niin hän näki kiekkomaisen kohteen jossa oli lasista tehty torni ja pieni kansi jossa oli kaksi olentoa.
Havaitsija, joka oli vartija, kohdisti taskulamppunsa olentoihin mutta näki ainoastaan visiirin ja heidän pukunsa joka oli lyijynvärinen. Samalla hän kuuli ikäänkuin mehiläisten surinaa.
 
Kolmanneksi¬† niin Fatiman tapauksessa lapset ja myös useat aikuiset ovat puhuneet jyrinästä, eli ukkosen jyrinästä, joka toisten mukaan kuului kun ilmestys saapui, ja toisten mukaan kun se poistui, ja toisten mukaan taas sekä sen saapuessa että poistuessa.
 
Kirjan tekijät viittaavat tässä myös eri maiden kansantaruihin joiden mukaan jumalat laskeutuivat ja lähtivät takaisin taivaaseen jyrinän saattamana ja mainitsevat Zeuksen sekä pohjoismaisen Torin että hindulaisen Raaman ja Bhiman ja jopa azteekkien Mixcouaatlin joka laskeutui jyrinän saattamana maahan.
Jopa vielä tänä päivänä Kanadan alkuperäiskansat puhuvat
' jyrinälinnusta ' joka tulee alas taivaasta.
Uuden Seelannin maorit puhuvat myös Tane- nimisestä jumalasta jota sanotaan ' jyrinäjumalaksi ' .
 
Tekijät viittaavat täss䬆 amerikkalaiseen ydinfyysikkoon McCampbelliin ufotutkimuksiin ja kertovat että McCampbell on myös tutkinut näitä ääni- ilmiöitä. McCampbell tutki 103 tapausta vuosilta 1958- 1968 ja jakoi näitä ääniä viiteen eri ryhmään, eli
-violent ( raju )
-low tone ( matala ääni )
-blowing ( puhallus )
-high tone ( korkea ääni )
-ringing ( soiminen )
 
Violent ( raju )- äänen kohdalla McCampbell jakaa äänet vielä kahteen alaryhmään, eli
-shockwave- type explosion ( paineaaltomainen räjähdys ), ja
-continuous deafening sound ( jatkuva korviahuumaava ääni )
Ilmaisu ' jyrinä' kuuluu tähän viimeiseen ryhmään.
 
McCampbelliin viitaten tekijät toteavat että tämä voiman käyttö ufon nopeaa kiihdyttämistä varten tai nopeaa jarruttamista varten on suorassa yhteydessä näihin ääniin, vaikka niitä ei pidä sekoittaa ufon tavalliseen hiljaiseen liikkumiseen kun se laskeutuu tai lähtee lentoon.
Tekijät huomauttavat että jyrinä joka kuului kun Fatiman ilmestys saapui ja lähti sopii täydellisesti McCampbellin luetteloon.
 
Fatiman ilmestyksen kohdalla on kuultu kaikki McCampbellin luettelemat äänet, vaikkakin havaitsijat ovat selostuksissaan käyttäneet omia ilmaisuja niiden kuvaamiseksi.
On kuultu jyrinää, huminaa, hyrinää, miten ' ilmaa liikuteltiin ' , jylinää, buumi ja ' raketin sihinää ' .
Kirjan tekijöiden mukaan Fatimassa kuultiin erinomainen kokoelma McCampbellin luettelemia ääniä.
 
( Allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut kirjaesittelyn McCampbellin kirjasta ' Ufology- A Major Breakthrough In The Scientific Understanding of Ufos. ' )
 
¬†Neljänten䬆 fyysisenä ilmiönä tekijät ottavat esille oudot pilvet ja kertovat että Fatimassa havaittiin kaksi eri pilvityyppiä, eli yksi pieni pilvi joka oli sen tammen yläpuolella jossa ilmestys näkyi ja josta lukuisat silminnäkijät ovat kertoneet. Toinen pilvityyppi oli taivaalla olevat oudonväriset pilvet jotka liikkuivat tuultakin vastaan.
Tekijät kertovat myöskin että Lucia kerran kun hän katsoi tällaista pientä pilveä joka oli ollut tammen yläpuolella niin kun tämä pilvi poistui niin Lucia seurasi sitä katseellaan ja totesi että ' nyt tämä pilvi on noussut taivaalle ja ovet ovat sulkeutuneet ' .
Tekijät kiinnittävät huomiota nimenomaan tähän lausuntoon ' ovista '
ja pohtivat että mitä sekin tarkoitti.
 
Ufologiasta löytyy taas lukemattomia tapauksia joissa on nähty outoja pilviä ja jopa ufoja menevän pilviin ja tekijät ottavat esimerkin Englannista vuodelta 1969 jolloin William Holland- niminen mies näki hopeisen kohteen joka lensi 20 metrin korkeudessa Englannissa jonka jälkeen esine nousi ja meni pilveen jonka väri oli epätavallinen ja joka liikkui tuulta vasten.
Tekijät viittaavat taas McCampbelliin joka on tuonut esille että tällaisia pilviä voi syntyä kun ufo lähtee leijuttuaan ennen lähtöä matalalla.
Lisäksi viitataan mm. ranskalaiseen Plantieriin josta allekirjoittanutkin on kertonut kirjassani ' Tosiasioita ufoilmiöstä '.
 
Myös Plantier tuo esille¬† käsitystään siit䬆 että jos ufo ajokoneistona käyttää sitä mallia mitä hän on esittänyt niin havaitsijan ei pidä yllättyä jos yllättäen saa nähdä pienen pilven joka liikkuu itsekseen ja tarvittaessa tuulta vasten.
 
McCampbell lisää myös että tavanmukaisesti ufot piiloutuvat pilviin jolloin pilven väri saattaa muuttua merkilliseksi ufon vaikutuksesta.
McCampbell luulee että se on vety joka aiheuttaa nämä värimuutokset.
 
Viidenneksi¬† tekijät ottavat esille vaikutukset ympäristöön ja kertovat että Fatiman tapauksessa useat, ilmeisesti miltei kaikki, havaitsijat huomasivat että aikaisemmin kirkkaasti paistanut aurinko himmeni yllättäen samalla kuin lämpötila laski huomattavasti. Jotkut havaitsijoista kertovat että taivaalta sateli myös hiukkasia jotka muistuttivat lumihiutaleita jotka värjäsivät ympäristön eri väreihin.
 
Tekijät etsivät vastaavanlaisia tapaksia ufologiasta ja ottavat esimerkiksi tri Padro Leonin joka havaitsi valtavan pallon Kanariansaarilla kesäkuussa 1976 ja tohtori totesi mm. ett䬆 lämpötila laski ja he tunsivat intensiivistä kylmyyttä joka oli erilaista kuin fyysinen kylmyys.
 
( Leonista¬† on kerrottu lyhyesti¬† allekirjoittaneenkin kirjoissa ' Ufot ja tiedemiehet ' sekä ' Onko ufoilmiössä logiikkaa?'¬†
 
Tekijät viittavat myös Fatimaan jossa eräs henkilö oli kiikarilla nähnyt auringon lähellä olevaa ' tikkaita muistuttavan esineen ' .
Tekijät pohtivat¬† että voisiko olla sillä tavalla että hän näki valtavan emoaluksen jossa oli runsaasti ikkunoita ja nämä näyttivät matkan päästä tikkailta, ja että tämä pienempi ufo sitten tuli ulos tästä emoaluksesta.
 
Tekijät pohtivat että kyseessä on saattanut olla keinotekoinen auringonpimennys ja he ovat laskeneet että jos kyseessä olisi ollut ufo jonka läpimitta oli 600- 1 000 metriä ja joka olisi 6 km: n korkeudessa niin tämä aiheuttaisi paikallisen auringonpimennyksen Fatimassa.
 
Tekijät kysyvät sitten että onko olemassa ufo jonka koko on tuota luokkaa ja viittaavat siihen että havaintoja on runsaastikin näin isoista ufoista ja viittaavat mm. Neuvostoliiton Tiedeakatemian raporttiin ' Observations of Anomalous Atmospheric Phenomena in the USSR ' jonka Gindilis & Menkov & Petrovskaya julkaisivat vuonna 1979.
Tässä raportissa kerrottiin jättimäisestä ufosta joka oli havaittu Kaukaasuksella ja josta on kerrottu m. m. allekirjoittaneen kirjassa
' Tähtitieteilijät ja ufot ' ( Vuosi 1967, tapaus Kazanissa ) .
 
( Allekirjoittanut on aikaisemmin kirjoittanut kirjaesittelyn  Gindilisin & Menkovin & Petrovskayan raportista ) .
 
Kuudenneksi¬† tekijät tuovat esille tuoksut ja hajut. Tekijät kertovat kuinka
lapset olivat tuoneet kotiin kukkakimpun¬† josta tuli miellyttävä parfyymin tuoksu, ikäänkuin tuntemattomista aineista. Lucian äiti ei ollut milloinkaan tuntenut vastaavaa tuoksua.
Eräänä päivänä lokakuussa Lucia ilmoitti äidilleen että ' hän on täällä nyt ' ja ryhtyi keskustelemaan jonkun kanssa vaikka äiti ei nähnyt mitään. √Ąiti tunsi kuitenkin saman tuoksun kuin aikaisemmin.
Ufologiasta voidaan taas esimerkkinä ottaa tapaus vuodelta 1967 jolloin rauhantuomari John H. Demler oli ajelemassa Pennsylvaniassa kun hän havaitsi kohteen joka oli n. 10 metriä läpimitaltaan ja joka laskeutui hitaasti maahan ja tällöin lensi Demlerin auton ylitse. Kohteesta kuului ääni joka muistutti sähkömoottoria ja siitä tuli liekkejä.
Demler kertoi tunteneensa voimakkaan rikin hajun mutta samalla kamferin tuoksun.
 
Brasiliasta löytyy taas tapaus jossa rva Lucia Anhaia näki oranssinvärisen valon joka leijui puiden latvojen korkeudella. Hän ei kuullut mitään ääntä mutta tunsi miellyttävän tuoksun.
Tekijät viittaavat taas McCampbelliin joka on sitä mieltä että nämä tuoksut ja hajut saattavat olla seuraus¬† ufon pinnassa tapahtuvasta sähköisestä purkauksesta ja tuoksut saattavat liittyä ufon valoisuuteen.
McCampbell kertoo että sykkivä mikroaaltojen purkaus ilmaan saattaa riittää typpihapon synnyttämiseksi, sekä sivutuotteena bentseeniä jota on havaittu ufojen läheisyydessä.
 
Seitsemäs¬† ¬†kohta liittyy valaiseviin kohteisiin ja tässä yhteydessä ilmenee että Fatiman tapauksista 1917 on olemassa useitakin silminnäkijähavaintoja taivaalla olevista kohteista joista ei ole paljon puhuttu, ainakaan uskonnollisessa kirjallisuudessa.
 
Tämän kirjan tekijät ovat kaivaneet esille muutama näistä silminnäkijäkertomuksista ja toistaa ne nyt tässä kirjassa. Esim. elokuussa Manuel Marto- niminen henkilö kertoi havainneensa eräänlaisen valaisevan pallon joka kiersi pilvien sisällä.
Eräs lukija josta tekijät¬† käyttävät¬† nimimerkkiä ' Rva J. ' kirjoitti 30.10.1917 kirjeen ' Correio da Beira ' - nimiseen lehteen.
Lehti julkaisi tämän kirjoituksen 10.11.1917 ja tässä kirjeessä rva J. kertoi
että ' kello 13 kun pilvet hälventyivät niin näimme hopeisen pallon joka ilmestyi. Pallo teki pienen ympyrän ja lensi siellä sun täällä pilvien läpi. Tämän se teki kolme kertaa 3- 4 minuutin välein. '
 
Fatimasta löytyy useita silminnäkijähavaintoja jotka itse asiassa ovat klassisia ufohavaintoja.
Esim. Joaquim Xavier Tuna kertoi että ' 13.8 näin auringon tulevan alas ilmestyksen aikaan. Aurinko ei kuitenkaan milloinkaan normaalisti¬† laskeutunut yhtä alas kuin sinä päivänä, ei edes 13.10. Kaikki ympärilläni muuttui keltaiseksi. '
 
Syyskuussa taas Joel de Deus Magno kertoi kuinka hän näki kuinka usea silminnäkijä näki pitkulaisen kohteen joka oli valkoinen, vain vähän pienempi kuin kananmuna, kirkas ja jonka suurempi pää oli alaspäin.
Kirjan tekijöiden mukaan havaitsija tässä yrittää kertoa että kohde oli korkeampi kuin mitä se oli leveä.
 
Lääket. tri Jose Maria Pereira Gens oli silminnäkijänä ja kertoo että kun hän katsoi taivaalle hän näki valaisevan kohteen joka lensi itäänpäin ja tohtori täsmentää sitten että kohde oli korkeampi kuin leveä. Se oli valaiseva ja lensi tasaisella nopeudella kunnes se katosi horisonttiin.
 
Pappi, Monsignor Joao Quaresma, kertoo että hän näki valaisevan pallon joka liikkui idästä länteen, hitaasti ja majesteetillisesti kunnes yllättäen pallo valoineen katosi . Itse asaissa Quaresma seisoi Lucian vieressä Lucian huutaessa ' näin hänet, näin hänet, hän laskeutuu ! ' .
Quaresma sanoo varovasti että se oli ' Lucian näköinen tyttö ' mutta tekstistä ilmenee että se todennäköisesti oli juuri nimenomaan Lucia.
 
Pappi toteaa vain ett䬆 hän on nähnyt kulkuneuvon joka kuljetti Neitsyt Marian taivaasta alas Maapallolle.
Siihen aikaan pidettiin vielä luonnollisena että taivas oli jossain avaruudessa.
Pappi jatkaa sitten vielä että ilmestyksen jälkeen sama kulkuneuvo kuljetti Neitsyt Marian takaisin taivaaseen.
 
Kirjassa kerrotaan sitten että monet kertomukset sanovat että pallo oli pitkulainen jonka suurempi, eli paksumpi puoli oli alaspäin ja jotkut sanovat että se oli lentokoneen muotoinen.
 
Galamba de Oliveira puolestaan havaitsi syyskuussa valaisevan pallon joka hänen mielestään oli metrin verran auringosta.
Tämä valaiseva pallo laskeutui länteen päin ja kun se saavutti horisontin se kiipesi taas uudestaan ylös auringon suuntaan.
 
Edellämainittu Joaquim Xavier Tuna kertoi 13.9 nähneensä
' valtavankokoisen¬† ristin tulevan auringosta ' ja lentävän horisonttiin. Välillä risti oli näkyvissä ja välillä se katosi näkyvistä kunnes se ilmestyi taas.
 
Inacio Antonio Marques taas näki useita valkoisia kuppeja jotka lensivät idästä länteen.
 
Eräs Santarem- pappisseminaarin professori, Antonio Maria de Figueiredo, kertoi toiselle papille että 13 päivän䬆 kello 15 iltapäivällä hän oli nähnyt tähtiä jotka olivat tähtitaivaan alapuolella.
 
Eräs rouva L. de S.¬† kirjoitti Raio de Luz- lehteen että monet havaitsijat näkivät kauniin tähden joka liikkui salamannopeasti tammipuuta kohti ilmestyspäivänä.
 
Kun taas varsinaisesta ufologiasta etsii vertailukohteita Fatiman havaintoihin ja ufoista jotka ovat piilossa pilvien sisällä niin tekijät ottavat esimerkin Portugalista vuodelta 1977 jolloin Portugalin ilmavoimien lentäjä havaitsi pilven sisällä ufon. Hän päätti lentää mittarien avulla ja kun hän meni pilveen hän näki jotakin tummaa pilven sisällä ja lentäjän mielestä ufo näytti olevan¬† nimenomaan piilossa pilven sisällä.
 
Toisaalta Ranskassa lokakuussa 1952 havaittiin pilven sisällä oleva ufo ja ufon sisällä nähtiin ihmisiä muistuttavia hahmoja.
 
Klassisia ufohavaintoja on kirjallisuudessa runsaastikin ja otan tässä vain esimerkkinä ja vertailumielessä esille sitä kun eräs havaitsija Fatimassa puhui siitä että hän näki ' ristin ' .
Kirjan tekijät ovat USA: sta löytäneet esimerkin vuodelta 1951 jolloin kaksi lennonjohtajaa näkivät valaisevan kohteen joka muistutti lentokonetta jonka runko oli sikarinmuotoinen ja siinä oli suoraan ulospäin menevät siivet jotka olivat suurempia kuin B- 29 - koneessa, eli toisin sanoen alhaalta katsottuna se muistutti ristiä.
 
Myös Englannissa eräs poliisi havaitsi 1967 ristinmuotoisen kohteen joka lensi taivaalla mutta se oli paljon isompi kuin tähti.
Ennen kuin kohde katosi horisontissa sen poimi mukaansa toinen kohde joka myös oli ristinmuotoinen.
 
Fatimassa havaittiin myöskin pieniä kohteita jotka nykyisin sanottaisiin
' foofightereiksi ' . Vastaavasti kirjan tekijät ovat löytäneet havainnon Portugalista vuodelta 1957 jolloin luutnantti Alvaro Vicente havaitsi
' intensiivisen valon joka ilmestyi kiitoradan itäpuolella ' . Se oli suunnilleen 20 cm läpimitaltaan ja liikkui ylös-alas.
 
Hollantilainen fyysikko Jan Heering toteaa että on olemassa ufoja jotka ovat
10 cm läpimitaltaan ja näyttävät älykkäiltä ja hänen mielestään kyseessä ovat kauko- ohjatut laitteet joissa mahdollisesti on tunnistimet ja ovat etukäteen ohjelmoituja.
Heeringin mukaan nämä ovat älykkäässä ohjauksessa. Heeringin mukaan nimenomaan nämä pienemmät ' foofighterit ' näyttävät olevan tehty jonkunlaisesta kaasua tai plasmaa muistuttavasta aineesta ja liikkuvat hitaasti. Ne saattavat ilmestyä yllättäen ja katoavat yllättäen ikäänkuin niitä olisi sammutettu samalla tavalla kuin sammutetaan valoa.
 
Heeringin mukaan ' nämä valmistetut valot saattavat olla osoitus siit䬆 että on olemassa muunlaisia harvinaisia¬† tai haihtuvia aineita. '
 
Heering toteaa näistä myös että ne liikkuvat älykkäällä tavalla ja näyttävät välillä eläviltä olennoilta.
 
Kohdassa kahdeksan¬† kirjan tekijät kertovat valosilloista tai valokiiloista jotka tulevat ufosta ja he viittaavat taas Fatimaan ja kertovat kuinka lapset kertoivat että ilmestys saapui valon ympäröimänä, ja että tämä valo ulottui ehkä puolitoista metriä hänestä.
KIrjan tekijät ovat löytäneet silminnäkijän, eli Gilberto dos Santosin, kertomuksen jossa hän kertoo havainneensa kaksikin kertaa, eli ensin syyskuussa¬† valorampin joka ulottui ilmestyksestä tammipuuhun ja olento laskeutui tätä ramppia pitkin ikäänkuin se olisi ollut ' katu ' .
Hän näki kuinka lapset polvistuivat ja olivat värikkään valaisevan läpinäkyvän valoympyrän sisällä.
Tämä valokiila tuli taivaalta jostain auringon ja idän välistä ja kun lapset taas nousivat pystyyn niin valokiila vetäytyi maasta ylöspäin muutamassa sekunnissa kunnes se katosi kokonaan.
 
Kuukausi myöhemmin, eli 13.10 Gilberto palasi takaisin paikalle ja oli jo paikalla kun lapset saapuivat ja myös tällä kertaa hän näki kuinka lapset olivat valaisevan, värikkään, läpinäkyvän ympyrän sisällä samalla tavalla kuin syyskuussa ja Gilberton mielestä ympyrän läpimitta oli suunnilleen 2- 3 metriä.
Gilberto kertoo myöskin että Lucia oli käynyt hänen vanhempiensa kotona ja Lucia oli tällöin kertonut että hän näki ikäänkuin ' kadun ' joka oli tehty värikkäästä valosta ja joka johti alhaalta ylöspäin. Tämä oli tilanteessa jossa ilmestys taas nousi taivaalle.
 
Lucia kertoo muistelmissaan että oli ikäänkuin hän olisi nähnyt ' tien, valotien ' .
 
Kirjan tekijät ovat etsineet vastaavanlaisia tapauksia ufologiasta ja tuovat esille suomalaisen Imjärven tapauksen vuodelta 1970, jolloin havaitsijat myös näkivät tällaisen valokiilan joka tuli ufosta ja valokiilassa ilmestyi olento.
Toinen tapaus on Argentiinasta vuodelta 1978 jolloin aikaisemmin mainittu Arias- perhe näki valokiilan päässä kaksi tukevaa olentoa ja kirjan tekijät ovat sitä mieltä että tätä valokiilaa käytetään muukalaisten kuljettamiseen ja he kertovat myös että on havaittu valokiiloja jotka tulevat niin korkealta kuin 2000- 3000 metrin korkeudesta.
Usein on nähty että tämä valokiila muistuttaa kiinteätä ainetta. On useita tapauksia joisa on havaittu että se etenee vaihettain ufosta ja vetäytyy vaiheittain takaisin ufoon.¬†¬†
 
Tässä tekijät viittaavat ranskalaiseen professoriin Petitiin ja hollantilaiseen Meesseniin jotka pohtivat protonisädettä ja kirjan tekijät vittaavat Heeringiin joka puolestaan viittaa Physics Today- julkaisun vuoden 1976 marraskuun numeroon¬† jossa James F. Ziegler on julkaissut valokuvan jossa näkyy protonisäde jonka muoto on täysin sylinterinmuotoinen.
 
Kohdassa yhdeksän¬†¬† kirjan tekijät ottavat esille tuulenpuuskat.
Jotkut havaitsijat Fatimassa kertoivat tuulenpuuskasta ja tekijät ovat löytäneet ufologiasta vastaavanlaisia kuvauksia.
Esim. Coloradossa, USA: ssa vuonna 1950 niin eräs mies Denveristä näki munanmuotoisen kohteen joka lensi noin 15 metrin korkeudessa eräässä rotkossa. Ufon yläosassa oli valaiseva valo ja havaitsija tunsi tuulenpuuskan ja akridiinihapon hajun.
Myös Espanjasta löytyy tapaus vuodelta 1967 jossa eräs nuori mies palasi kalastusmatkalta polkupyörällä ja hän näki taivaalla mustan kohteen ja hän tunsi tuulenpuuskan joka aiheutti sen että hän rupesi palelemaan.
 
Kirjan tekijät viittaavat tässä Meesseniin joka pohtii että saattaa olla että se on poistuva ufo joka aiheuttaa tämän tuulenpuuskan samalla tavalla kuin ohi ajava auto aiheuttaa tuulenpuuskan.
 
Kirjan tekijöiden analyysissa niin sanottu enkelintukka on kohta kymmenen .
Tekijät toistavat varsin monen Fatiman silminnäkijän selostuksen siitä kuinka he näkivät ' lunta tai lumihiutaleita tai kukkia tai ruusujen terälehtiä '¬† jotka satoivat¬† alas taivaalta.
Eri henkilöt kuvailevat alastulevaa ainetta eri sanoilla, toiset viittaavat lumeen, toiset lumihiutaleisiin, toiset kukkiin, ruusujen terälehtiin, kukkasateeseen jne.
 
Esim. 13.5.1923 Isä Benevenute kertoo havainneensa hiutaleita jotka putosivat alas ja hän lähettää lehden yleisöpalstalle kirjoituksen jossa hän huomauttaa että tätä ainetta tuli alas koko alueella ja myös kaukana Fatimasta, eli sitä tuli alas laajalla alueella.
Tyypillistä sille aineelle joka tuli alas Fatimassa oli se että se haihtui heti kun se putosi maahan ja monen mielestä se haihtui jo ennen kuin se osui maahan.
 
40 vuotta Fatiman jälkeen,eli 17.10.1957 tämäntyyppistä ainetta putosi Cova da Iriaan¬† mutta tällä kertaa se ei haihtunut heti osuessaan maahan vaan sitä jäi puihin ja puhelinpylväisiin ja moneen muuhun paikkaan.
Tästä aineesta otettiin jopa valokuva joka julkaistaan tässä kirjasssa sivulla 92.
 
Kirjan tekijät etsivät taas rinnakkaisia tapauksia ufologiasta ja löytävät tapauksen niinikään Portugalista mutta vuodelta 1857, jolloin tällaista n. s.¬† ' enkelintukkaa ' putosi taivaalta.
Tämän jälkeen tekijät siirtyvät tunnettuun ranskalaiseen Oloronin tapaukseen vuodelta 1952 jolloin nähtiin iso sylinterimäinen ufo jonka vanavedessä tuli 30 muuta kohdetta ja jokaisesta tuli tällaista ' enkelintukkaa ' ulos. Myös tästä enkelitukasta saatu valokuva julkaistaan sivulla 93.
 
Kirjan tekijät ryhtyvät tässä nyt käyttämään ' enkenlitukasta ' nimeä
' fibralvina ' jonka nimen on keksinyt portugalilainen tutkija Raul F. Berenguel.
 
Ufotutkija Raul F. Berenguel joka on tutkinut nimenomaan tätä nykyaikaista
' enkelintukkaa ', eli ' fibralvinaa ' on tuonut esille että siinä on erittäin vahva vetovastus ja on erittäin ohutta ja että se koostuu natriumista, hiilestä, vedystä, tinasta, boorista, kalsiumista, ja magnesiumista.
Siinä on myös jossain määrin silikonia.
Se palaa 280 asteessa (C?).
Berenguel on sitä mieltä että on olemassa eri tyyppisiä fivralvinoja.
 
Manitobassa, Kanadassa, eräs karjatilallinen näki kaksi ufoa maillaan syyskuussa 1968 ja hän näki leijuvaa ainetta jota hän rinnasti popcorniin joka putosi koneista.
Tästä satiin talteen näytteitä ja infrapunaspektroskooppi paljasti että kyseessä oli selluloosaa jonka kuidut olivat 0,02 mm läpimitaltaan.
Aikaisemmat tutkimukset tästä aineesta osoittivat että kuidut olivat raionia jota oli päällystetty viskoosisella aineella.
 
Italian Firenzessa taas havaittiin vuonna 1954 merkillinen kohde josta¬† putosi pumpulimaista ainetta. Eräs opiskelija keräsi talteen näytteitä tästä aineesta ja vei ne paikallisen yliopiston kemian laboratorioon ja siellä tutkittiin tätä n. s. ' lunta ' ja todettiin että se koostui etupäässä boorista, silikonista, kalsiumista ja magnesiumista makromolukaarisessa rakenteessa.
 
2.11.1959 kaksi kiekkomaista kohdetta lensi Evoran yli ja niistä putosi
n. s. ' enkelintukkaa ' alas ja paikallisen Kauppa- ja Teollisuuskoulun oppilaat ja professorit keräsivät talteen tätä ainetta ja tutkivat sitä laboratoriossa jossa todettiin että se koostui ohuista langoista jotka menivät sikin sokin poikittain täydellisessä epäjärjestyksessä ja että niiden ympäri oli gelatiininen aine joka oli läpinäkyvä, väritön mutta hiukan kellertävä.
 
Tällöin syntyi ajatus että ne kiekot jotka oli havaittu Evoran yllä kuljettivat mukanaan erittäin suurta, meduusan tapaista,¬† biologista olentoa itse teknisen kiekon alapuolella.
Tällaiseen tulokseen tuli raportin kirjoittaja joka oli käyttänyt kaukoputkea tarkkaillessaan ufoja.
Raportin kirjoittaja oli siihen aikaan mainitun koulun johtaja ja lisäksi hän kertoi että kun tutkittiin tätä enkelintukkaa niin löydettiin merkillistä otusta jolla oli pyöreä keho josta tuli kymmenen lonkeroa ja jokaisen lonkeron päässä oli kolme sorminaista ulottumaa.
 
Tästä keskusteltiin paljon ensimmäisessä Iberian ufologisessa kongressissa jossa raporttia tuotiin esille. Tämä raportti on julkaistu Raul Berenguelin kirjassa ' Ovni: Portas para o Ano Zero ' .
 
Vuonna 1976 USA: n Sonorassa putosi enkelintukkaa jota tutki tri David J. Miletich joka oli Chicagon yliopiston Anesthesia Research- laboratorion johtaja.
Ensimmäinen tutkimustulos julkaistiin CUFOSin International Reporter- julkaisussa ( Vol. 2, nro.8, August 1977 ) ja todettiin että aine oli orgaanista alkuperää mutta suureksi yllätykseksi he havaitsivat että siinä oli radioaktiivista vetyisotooppia tritiumia ja raportissa todetaan että jos jätetään pois laskuista että näyte olisi ollut saastunut niin tämän tason tritiummäärä näytti osoittavan että aine on ollut alttiina jonkunnäköiselle ydinfissiolle tai- fuusiolle.
 
Toinen tutkimus tehtiin Michael Reese- sairaalan mikrobiologilaboratoriossa jossa todettiin että kuidut olivat steriilejä ja raportin mukaan saattaa olla että kuidut olivat peräisin elävästä organismista.
 
Kirjan tekijät huomauttavat tässä vaiheessa taas että n. s. enkelintukan kohdalla voimme unohtaa uskonnolliset tulkinnat ja sen sijaan todeta että se liittyy nimenomaan ufoilmiöön.
 
Yhdestoista¬† kohta liittyy eläimiin ja niiden reaktioihin ja kerrotaan kuinka Fatiman lapset olivat olleet huolissaan lampaista että ne menevät vehnäpellolle syömään vehnää sillä aikaa kuin lapset keskustelivat Neitsyt Marian kanssa.
Olento toisti kuitenkin pariin otteeseen ettei lasten tarvitse olla huolissaan lampaista koska lampaat eivät tule syömään sitä vehnää sillä aikaa, niinkuin ne eivät tehneetkään.
Lampaat olivat hyvin rauhallisia. Kirjan tekijät ovat ufologiasta taas löytäneet useita tapauksia joissa eläimet on lamaannettu ufon lähellä
ja tässä viitataan taas McCampbelliin joka uskoo että mikroaallot ovat syynä pelolle, odotukselle ja hiljaisuudelle.
 
Kahdennessatoista¬† kohdassa kirjan tekijät tuovat esille suurena yllätyksenä että he ovat löytäneet vielä neljännen lapsen joka koki Fatiman ilmestyksen, eli neljännen havaitsijan.
Yleensä on puhuttu kolmesta lapsesta, mutta tämän kirjan tekijät ovat löytäneet vielä neljännen lapsen, eli Carolina Carreiran.
 
Tämä tyttö oli 12- vuotias Fatiman tapahtumien aikaan vuonna 1917 ja hänen äitinsä mainitsee hänet ohimennen kuulusteluissa joita suoritettiin vuoden 1917 tapahtumien jälkeen, mutta kukaan ei ole seurannut tätä johtolankaa ennenkuin tämän kirjan tekijät haastattelivat Carolinaa heinäkuussa 1978 jolloin Carolina kertoi että kukaan ei ole aikaisemmin kysynyt hänen kokemuksistaan Fatimassa, ei edes kukaan pappi,
 
Se on siis ensimmäinen kerta kuin Carolina kertoo kokemuksistaan tämän kirjan tekijöille.
Hän kertoi että 28.7. hän oli yhdessä toisen tytön kanssa jonka nimi oli Conception ollut paimentamassa lammaslaumaa jolloin he olivat nähneet noin 10- vuotiaan lapsen tammipuun alla. Tämä lapsi käveli edestakaisin ja samalla Carolina kuuli päässään käskyn saapua tammipuun luo ja samalla Carolina käskettiin rukoilla Ave Mariaa kolme kertaa.
 
Carolina vastusti tätä päässään kuulemaansa käskyä sen johdosta että hän ei uskaltanut jättää lammaslaumaa.
Tästä syystä Carolina ja Conception eivät olleet mennet ihan lähelle tätä enkeliksi kutsumaansa olentoa mutta Carolina kertoi vielä aikuisena kuinka hän kuuli käskyn päässään että hänen pitäisi saapua puun luo ja rukoilla Ave Mariaa kolme kertaa.
 
Tähän liittyy vielä se että alkuperäisestä kolmesta lapsesta Lucia oli kysynyt näkemältään olennolta että onko kukaan muu nähnyt olentoa jolloin olento, eli Neitsyt Maria, oli kertonut että Carolinan havaitsema olento oli enkeli.
 
Kirjan tekijät viittaavat tässä taas vanhoihin kansantaruihin ja nimenomaan Jacques Valleen ' Magonia '- kirjaan jonka mukaan ihmiset ovat kautta aikojen nähneet lapsenkokoisia pienempiä olentoja, usein myös vaaleita lapsennäköisiä olentoja jotka lähettävät telepaattisia käskyjä ja määräyksiä.¬†
 
Kirjan tekijät näin ollen eivät usko lainkaan että Carolinan ja Conceptionin näkemä olento olisi ollut mikään lapsi vaan että se oli ufosta tullut olento.
 
Kirjan toisen osan viimeisenä kohtana, eli kolmantenatoista¬† kohtana tekijät pohtivat mikroaaltojen vaikutusta ihmisen aivoihin ja viittaavat taas uudestaan McCampbelliin mutta myös kanadalaiseen tutkimukseen jonka mukaan 200- 300 megahertzin välinen mikroaaltosäteily aiheuttaa ihmisen pään sisällä ääniä.
Esimerkiksi Fatiman neljäs lapsi, eli Carolina, hänhän sanoi että hän kuuli äänen pään sisällä ja myös Fatiman kolme alkuperäistä lasta sanoivat että olento puhui heille liikuttamatta huulia.
 
Tri Petit on Ranskan¬† CNRSin tutkimuspäällikkö ( CNRS= Ranskan Valtion Tieteellinen Tutkimuskeskus ) ja myös Provencen yliopiston Laskentayksikön apulaisjohtaja.
Petit kertoo professori Thourelista joka on tutkinut Ranskan avaruushallituksen mikroaaltokeskuksessa mikrosäteilyä ja tällöin todennut että henkilöt jotka vahingossa joutuvat tällaiselle säteilylle alttiiksi ovat kuulleet ääniä päässään.
 
Sivulla 121 Claude Rifat- niminen henkilö on tuonut esille hypoteesin jonka mukaan mikroaalto, jos se osuu aivoissa olevaan Locus Coeruleus- nimiseen keskukseen saattaa aiheuttaa muutoksia aivojen normaalisssa toiminnassa.
Rifat huomauttaa myös että tämä keskus on myös se keskus jossa unet syntyvät.
 
Edelleenkin Rifat pohtii sitä että säteilyn alttiiksi joutununeen henkilön alitajunta¬† muokkaa informaatiota sillä tavalla että se on yhdenmukainen¬† sen ajan ja kulttuuriympäristön kanssa.
 
Fatiman tapauksessa on¬† kertomus siitä miten 13.10. aurinko pyöri ja tanssi taivaalla varsin tunnettu. Kirjan kolmannen¬† osan neljänness䬆 kohdassa kerrotaan tästä:
 
Havaitsijoiden mukaan taivaalle ilmestyi musta pilvi joka jakaantui kahtia ikäänkuin ovea olisi avattu ja tämän mustan pilven jakautuessa esille tuli jotakin mitä aina on sanottu auringoksi ja tämä aurinko pyöri ja tanssi taivaalla.
Silminnäkijöiden kertomuksista löytyy kuitenkin runsaastikin selostuksia siitä että se mitä he kuvailivat ei itse asiassa ollutkaan aurinko vaan jokin muu.
 
-Maria Augusta Saraiva näki ' hopeisen pyöreän hunnun '
-Ermelinda Barbosa kertoi että ' aurinko näytti läpikuultavalta ja sen
¬† takana näkyi taivas ' .
-Julia Francon mukaan ' aurinko oli kuin Kuu, mutta paljon suurempi ' .
-Gilberto dos Santos sanoi että ' näin että aurinko näytti mattapintaiselta
¬† hopeanväriseltä kiekolta ' .
-Ana Maria da Camara näki ' erittäin kirkkaan hopeisen/sinisen kiekon,
¬† joka saatuaan luonnollisen värinsä rupesi pyörimään ' .
-Madalena Patricio kertoi että ' Hopeinen aurinko näytti pyörivän ja rullasi
¬†ympäriinsä ' .
-L.de S. ' Raio de Luz ' - lehdessä: ' Yllättäen, valaiseva kiekko...jota kaikki
  sai tuijottaa ' .
-Carlos de A. Mendes: ' Näin auringon ikäänkuin se olisi ollut tulipallo ' .
-Beira Baixa: ' Aurinkokiekko näytti metalliselta kiekolta, kuin se olisi tehty
  hopeasta ' .
 
Kirjan tekijät ovat ufologiasta löytäneet useitakin selostuksia satojenkin vuosien takaa kohteista jotka muistuttavat aurinkoa taivaalla ja myös Fatiman jälkeen ufologiasta löytyy selostuksia kohteista jotka ehkä muistuttavat aurinkoa.
 
Kirjan tekijät ovat sitä mieltä että ei se ollut aurinko joka pyöri ja tanssi Fatimassa, vaan että se oli jättimäinen ufo joka laskeutui pilvistä ja että se oli tämä joka pyöri ja tanssi samalla kuin oikeata aurinkoa piilotettiin.
 
Kirjan tekijät ovat myös löytäneet selostuksen joka on ollut unohduksissa ja tässä selostuksessa kyseessä on uskonnollisen lehden Raio de Luzin kirjeenvaihtaja joka kertoo että hän näki valaisevan kiekon... mutta jota voi katsoa samalla tavalla kuin katsoo Kuuta, ilman että se häikäisi.
Tässä selostuksessa sanotaan suoraan että kiekko asetti itsensä auringon eteen.
 
Kirjan kolmannen osan viidenness䬆 kohdassa keskustellaan Fatiman väri- ilmiöstä ja kerrotaan¬† niistä lukuisista kertomuksista erilaisista väri- ilmiöstä joita ihmiset näkivät.
Itse aurinkoa kuvattiin välillä eriväriseksi ja auringon ympärillä nähtiin värimuutoksia ja jopa ihmiset maassa ja kaikki vaatteet värjäytyivät välillä erivärisiksi.
Fatiman kertomuksissa on erittäin laaja skaala näistä väri- ilmiöistä.
 
Kirjan tekijät palaavat tässä taas McCampbelliin ja ottavat esille McCampbellin teorian siitä että ufon ympärillä olevan ilman eri kaasut ionisoituvat riippuen siitä miten paljon energiaa ufosta tulee ja tässä McCampbell toteaa että jos ufo seisoo paikallaan niin se on metallisen näköinen.
Tekijät käyttävät tässä mitta-asteikkoa¬† 0- 4 josta
-0 edustaa tilannetta että ufo seisoo paikallaan metallisen näköisenä.¬†¬†
-kun ufo käyttää 1- vaiheen energiaa niin silloin xenon- kaasu ionisoituu ja
¬†näkyy sinistä valoa.
-2- vaiheessa neon- kaasu ionisoituu ja silloin nähdään punaista tai
¬† keltaista/punaista väriä.
-3- muunneltu typpi heikkenee ( Weakening of the altered nitrogen )  ja
¬† nähdään hehkuvaa valkoista väriä.
-4- vaiheessa kaikki kaasut ionisoituvat ja silloin ufo muuttuu kirkkaaksi
   valopalloksi.
 
Kirjan tekijät huomauttavat tässä erityisesti että Fatiman silminnäkijöiden kertomukset siitä missä järjestyksessä nämä eri valoilmiöt nähtiin ovat yhdenmukaisia McCampbellin teorian mukaan ja tämä on kirjan tekijöiden mielestä varsin osuva todiste siitä että Fatimassa tapahtui ilmiö joka selittyy¬† juuri ufolla ja McCampbellin teorialla siitä miten ufo kehittämä energia vaikuttaa sitä ympäröivän ilmakehän kaasuihin.
 
Kirjan tekijät ovat löytäneet selityksen myös sille että silminnäkijät ja heidän kaikki vaatteensa ja varustuksensa värjäytyivät tiettyyn väriin aina välillä.
Tekijät lainaavat taas fyysikko Meesseniä joka sanoo että ufosta tuleva valo saattaa olla monkromaattinen ja jolloin kaikki esineet eivät heijasta valoa ja tämä voisi selittää sen että ympäristö muutti väriään ja Meessen tässä antaa esimerkkinä tienvarsilla olevat natriumlamput.
Kun tulee tällaisen natriumlampun valopiiriin niin kaikki värjäytyy samanväriseksi.
Tästähän on kaikilla autoilijoilla kokemuksia nykyisin.
 
Se joka juuri nyt lukee tätä esittelyä niin hänen kannattaa tässä nyt pysähtyä ja välillä miettiä asioita sen johdosta että Fatima on katolilaisen kirkon suurimpia tapahtumia ja olento joka silloin näyttäytyi on virallisesti kirkon toimesta julistettu Neitsyt Mariaksi.
Toisaalta paikalla oli 50 000 ihmistä ja heidän kertomuksensa värivaihteluista ovat yhdenmukaisia McCampbellin teorian kanssa jolloin paikalla McCampbellin ja kirjan tekijöiden mukaan olisi ollut ufo.
 
Tämähän on mullistava tulkinta Fatiman ilmestyksestä.
 
Kirjan kolmannen osan kuudennessa¬† kohdassa tutkitaan n. s. auringon liikkeitä.
Tekijät toistavat varsin monen havaitsijan selostuksen siitä että näytti siltä kuin olisi katsottu pyörivää kiekkoa. Toisten mukaan ainoastaan kiekon reunat pyörivät.
LIsäksi suuri osa havaitsijoista oli sitä mieltä että tämä kiekko laskeutui miltei maahan saakka, toisin sanoen puun latvan korkeudelle saakka, ja että tämä laskeutuminen tapahtui n. s. ' putoavan lehden ' tavoin.
Tämän jälkeen kiekko nousi taas päinvastaisella liikkeellä kuin ' putoava lehti ' .
Kirjan tekijät viittaavat jälleen mm. McCampbelliin ja toteavat että on täysin selvää että kyseessä oli tyypillinen ufoilmiö eikä mikään Neitsyt Marian ilmestys.
 
Ilmiön kesto oli noin 5- 10 minuuttia vaikka joidenkin arviot poikkeavat siitä. Tekijät viittavat myös siihen että monen havaitsijan mukaan tämä
n. s. aurinko oli eri paikassa kuin missä tavallisen auringon pitäisi olla.
 
Seitsemänness䬆 kohdassa tekijät kiinnittävät huomiota siihen että vaikka Fatimassa havaitsijoiden mukaan oli satanut rankasti ja kaikki olivat sananmukaisesti läpimärkiä niin kaikki kuivui yllättäen kun tämä n. s. aurinko lähestyi.
Maaperä kuivui ja havaitsijoiden vaatteet kuivuivat yllättäen.
Tästä on runsaasti todistuksia ja asiaa ihmeteltiin kovasti.
Toisaalta ufologiassa löytyy runsaasti esimerkkejä siitä että havaitsija joka on ollut lähellä ufoa tuntee voimakasta kuumuutta.
Tekijät ottavat esimerkin USA: sta 1956 jolloin suihkuhävittäjä lähestyi kiekkomaista ufoa joka oli havaittu tutkalla ja yllättäen valtava kuumuus iski koneeseen niin että lentäjän oli hypättävä laskuvarjolla pelastaakseen itsensä.
Sen sijaan kone syöksyi maahan ja tuhoutui.
 
Kirjan tekijät¬† viittaavat tässä fyysikko Meesseniin joka toteaa että kuumuuden tunne ja nopea kuivuminen sateen jälkeen voidaan liittää matalafrekventtiseen elektromagnettiseen säteilyyn joka aiheuttaa tärinää ja pyörimist䬆 aineen molekyylitasolla.
Myös McCampbell on samoilla linjoilla ja viittaa tapauksiin joissa sateisina päivinäkin on havaittu että puut, pensaat ja jopa itse maaperä on täysin kuiva sen jälkeen kuin ufo on ollut tietyn paikan yläpuolella.
Eräs seuraus tästä on kasvien juurien kalkkiutuminen ilman että mitään näkyvää vahinkoa olisi tapahtunut kasvin varrelle tai lehdille.
 
Tällaista on tapahtunut esim. West Palm Beachissa, Floridassa.
 
Toisin sanoen kirjan tekijät toteavat taas että kyseessä ei ollut mikään metafyysinen ihme vaan vaikutukset olivat lähtöisin ufosta.
 
Kahdeksannessa¬† ¬†kohdassa tekijät ottavat esille mekaaniset vaikutukset ja kertovat parista miehestä jotka olivat hyvin epäluuloisia ja tekivät pilkkaa
Fatiman tapahtumista ja lähtivät itse ajamaan autollaan katsomaan¬† Fatiman tapahtumia. Matkalla mukana ollut bensiinikanisteri syttyi palaamaan ja tuulilasi hajosi ja yllättäen auton konepelti irtosi ja lensi jonnekin.
 
Niinikään eräs ryhmä joka jostain syystä tahtoi hävittää Fatiman tunnusmerkit menivät Fatimassa sen puun luokse jossa ilmestykset olivat tapahtuneet ja kirveellä he kaatoivat puun ja lisäksi he hajoittivat sen puisen alttarin joka oli rakennettu paikalle.
Mutta poistuessaan paikalta heidän autonsa hajosi ja tämä aiheutti sen että kuljettaja ja hänen toverinsa lähtivät peloissaan karkuun.
 
Sekä puun kaatajat että aikaisemmin mainitut miehet pitivät tapausta Fatiman¬† olennon kostona siitä että he olivat pilkanneet häntä.
 
Kun etsitään ufologiasta vastaavanlaisia tapauksia niitä löytyy erittäin runsaasti, siis tapauksia joissa auton moottori on pysähtynyt, valot sammuneet ja kirjan tekijät tuovat esim. esille tapauksen Norjasta vuodelta 1970 jolloin eräs mies koki sen että hänen tuulilasinsa hajosi samalla kuin hän havaitsi ufon.
 
Kirjan tekijöiden mukaan kyseessä on ufosta tuleva mekaaninen vaikutus joka osittain johtuu säteilystä ja myöskin ufosta tulevasta imusta kun ufo liikkuu ja poistuu.
Esim. norjalainen tapaus johtui oletettavasti tällaisesta imusta.
 
Niinikään kahden aikaisemmin mainitun ¬†miehen kohdalla niin kyseessä saattoi olla samanlainen imu joka aiheutti tuulilasin hajoamisen ja konepellin irtoamisen.¬†¬†¬†
Mielenkiintoista tässä on se että kirjan tekijät ovat alkuperäisistä Fatiman muistiinpanoista ja kertomuksista etsineet, ja myös löytäneet, selostuksia joissa on kerrottu samanlaisesta imusta ja he ovat löytäneet muutamia selostuksia joissa sanotaan että kun Fatiman Neitsyt poistui niin se
tammipuu jonka yläpuolella hän oli näyttäytynyt, niin sen tammen oksat ikäänkuin ' imettiin itäänpäin ' jonkunlaisen imun vaikutuksesta.
 
Nämä kertomukset ovat juuri sitä mitä kirjan tekijät etsivätkin, eli taas tyypillinen mekaaninen vaikutus joka johtui ufosta.
 
Kirjan tämän osan yhdeksäs¬† ¬†kohta kertoo sponttaanisista¬† parantumisista¬†
ja kertoo muutaman esimerkin ufologiasta jossa joku on parantunut nopeasti tai välittömästi jostakin fyysisestä vaivasta sen jälkeen kuin on joutunut lähelle ufoa tai joutunut ufosta tulevaan valosäteeseen.
Esimerkkinä mainitaan poliisia Robert Goode jonka kätt䬆 lemmikkialligaattori oli purrut ja joka parantui välittömästi sen jälkeen kuin ufosta tullut säde oli osunut hänen käteensä.
Tapaus on lyhyesti selostettu allekirjoittaneen kirjassa ' Ufot ja MIB ' .
 
Tämän jälkeen kirjan tekijät tuovat esille useita kertomuksia Fatimasta joissa kerrotaan että moni silminnäkijä oli parantunut jostain vaivasta joka oli vaivanut häntä ennen Fatimaa.
Kirjan tekijät tyytyvät raportoimaan tästä asiasta sekä Fatiman kohdalla että ufologian kohdalla mutta eivät viittaa mihinkään fyysikkoon tässä asiassa.
 
Kymmenennessä ¬†¬†kohdassa kirjan tekijät pohtivat että ketkä olivat n. s.
' miehistö '?
 
Tekijät huomauttavat ett䬆 Lucia jo elokuussa oli kertonut papille että lokakuussa ' Pyhä Joosef saapuu Jeesuslapsen kanssa tuomaan rauhaa maailmaan. Rukousnauhan Neitsyt tulee ilmestymään molemmilla sivuilla olevan enkelin kanssa. Saatte nähdä Surun Neitsyeen kukista tehdyn holvikaaren alla ' .
 
Myöhemmin sitten lokakuun ilmestyksen jälkeen Lucia on hiukan vaihtelevalla tavalla kertonut ketä hän todellakin näki ja Lucia on kertonut että hän näki ensin Rukousnauhan Neitsyeen, Pyhän Joosefin ja Jeesuslapsen ja myöhemmin hän näki Herran. Sen jälkeen hän näki Surun Neitsyeen ja lopuksi Karmeliitan Neitsyeen.
Lucian mukaan hahmot olivat auringon alapuolella sen jälkeen kuin Neitsyt Maria oli poistunut tammipuun luota.
Herran¬† hän näki ainoastaan vyöteröstä ylöspäin.
Miespuolisilla hahmoilla oli tulipunaiset viitat.
 
19.10 Lucia kertoi että hän näki hahmon joka näytti mieheltä auringon vieressä ja myöhemmin samassa kuussa Lucia sanoo taas että ' en nähnyt niin hyvin, mutta näytti siltä että näin miehen kasvot ja lapsen ' .
 
Kun kirjan tekijät ovat analysoineet Lucian havaintoja ja myös muiden paikalla olleiden silminnäkijöiden¬† havaintoja niin tekijät ovat tulleet siihen tulokseen että itse asiassa Lucia ja muut näkivät n. s. auringon sisällä kolme hahmoa joista yksi oli pienempi kuin muut ja yksi oli näkyvissä vain vyöteröstä ylöspäin.
 
Lucia ja muut havaitsijat kertovat myös että Pyhä Joosefin käsi teki siunausliikkeen, eli että hän siunasi paikallaolleita.
Tekijät viittaavat täss䬆 taas ufologiaan ja ottavat esim. Kanariansaarilla sattuneen tapauksen¬† vuodelta 1976 jolloin tri Padron ja muut paikallaolevat näkivät valtavan läpinäkyvän pallon joka lensi matalalla ja sen sisällä oli kaksi hahmoa joista toinen oli pitempi kuin toinen.
Molemmilla oli kirkkaanpunaiset univormut ja seisoivat ufossa.
 
Tekijät¬† viittaavat myös tunnettuun Isä Gillin havaintoon Papualta vuodelta 1959 jolloin ufo tuli lähelle ja ufon ulkopuolella olevalla kannella seisoi olentoja jotka vilkuttivat Isä Gillille ja muille alhaalla oleville.
Sivulla 203 tekijät julkaisevat muutaman kohdan luettelon siitä millä tavalla olennot Fatimassa muistuttavat olentoja joita on havaittu ufojen yhteydessä muualla, myös myöhemmin.
 
Kohdassa yksitoista ¬†tekijät tuovat esille että Fatiman ilmiöitä havaittiin myös muualla kuin Fatimassa, eli jos ollaan tarkkoja Cova da Iriassa, eli ihmeitä havaittiin myös muissa kylissä, eli Alburitelissa, joka on 13 km: n päässä Cova da Iriasta ja myös Aljustrel-, Minde-, Torres Novas- ja Leira- nimisissä kylissä tehtiin havaintoja.
Esim. havaitsijat Alburitelista kertovat kuinka he olivat nähneet auringon joka ' hyppi ' heidän ylitseen kolme kertaa ja toisen selotuksen mukaan aurinko oli kuin lumipallo joka pyöri eteenpäin ja yllättäen se laskeutui alas sik- sak- liikkeellä ja näytti siltä että se oli vähällä syöksy䬆 maahan.
 
Kohdassa kaksitoista¬†¬† analysoidaan tilastollisesti havaitsijoita ja heidän lausuntojaan ja kirjassa julkaistaan monenlaista eri tilastoa ja analyysia.
Poimin näistä vain pari esimerkkiä:
 
-Riippuen siitä mitä lähdettä käytetään niin havaitsijoita oli yhteensä
¬†30 000 - 100 000 ihmistä. Keskimäärin puhuttiin 50 000 ihmisestä.
-Voidaan myös lukea että 72,1 % kansalaisista olivat lukutaidottomia.
-94 % havainnoista tapahtui Cova da Iriassa, eli se tarkka paikka mikä
¬† yleensä kulkee nimellä Fatima.
-6 % havainnoista tapahtui muualla.
-Havaitsijoista oli 89 % täysin tunnistettu.
-Havaitsijoista 99 % näki ilmiön paljain silmin ja 1 %: lla oli kiikari
-34 % kertoi että sade lakkasi heti kun ilmiö alkoi.
-13 % sanoi että sade loppui kuin taikaiskusta.
-21 % kertoi vaan että sade loppui.
-31 % mainitsi havaittujen pilvien käyttäytymisestä.
-Havaitsijoista 78 % kertoi että he näkivät auringon mutta ilman auringon
¬† säteitä.
-13 % puhuu kiekosta.
-3 % puhuu pallosta.
-2 % puhuu ehtoollisleivän muotoisesta kohteesta.
-1 % puhuu pyöreästä lautasesta (= chapa).
- ja toinen 1% puhuu myös pyöreästä lautasesta (= plaka).
- ja 1% puhuu pyöreästä hunnusta.
- ja 1 % puhuu pitkulaisesta pallosta.
- Silminnäkijöistä 6 % rinnastivat kohteen Kuuhun ja toinen
-6 % puhui kiillottoman hopeisen värisestä kiekosta.
-1% kukin puhui sitten lautasesta joka oli tehty kiillottomasta hopeasta,
  pallosta joka oli tehty kiillottomasta hopeasta, hopeisesta lautasesta,
  tulipallosta, kiekosta joka oli ' shellin ' ( shell= simpukka, ammus,
¬† kranaatti ) näköinen, metallisesta kiekosta, kiekosta joka oli tehty
  savuisesta kristallista, kiekosta joka oli tehty kiillottomasta lasista,
¬† lautasesta joki oli tehty kiiltävästä hopeasta, tai lumipallosta.
 
-Tyypillisesti moni totesi että he pystivät katsomaan n. s. aurinkoa jota
¬† tavallisesti ei voi tehdä ilman että sokeutuu ja 40 % sanoi että tämä kohde
¬† ei häikäissyt ja 60 % ei mainitse tästä ollenkaan.
¬†-Kohteen väristä 11 % sanoi että se oli keltainen ja 18 % sanoi että se oli
¬†¬† monivärinen. Sen lisäksi löytyy kaiken maailman värejä ja esim. 9 %
¬†¬† sanoi että se oli sininen.
 
-Silminnäkijöistä 14 % sanoi että kohde laskeutui yhden kerran ja 2 %
¬† sanoo että se laskeutui kaksi kertaa ja 5 % sanoo että se laskeutui kolme
  kertaa.
-13 % sanoi että he näkivät olentoja.
-6 % sanoi että he näkivät Neitsyt Marian.
-8 % sanoi että he näkivät Pyhän Joosefin.
-6 % sanoi että he näkivät Jeesuslapsen.
-1 % näki kolme hahmoa, siis kolme hahmoa samanaikaisesti.
 
-Ilmiön kestoaika vaihteli silminnäkijöiden mukaan muutamasta
  minuutista jopa 20 minuuttiin.
-4 % sanoi että he paranivat jostain vaivasta.
-18 % puhui siitä että heidän vaatteensa olivat kuivuneet.
 
Kohdassa kolmetoista¬† ¬†haastatellan Lissabonin observatorion johtajaa joka toteaa että Fatiman tapahtumapäivänä kaikki oli normaalia observatoriossa. He eivät havainneet mitään merkillistä.
Tämä taas viittaa siihen että ilmiö havaittiin ilmakehässä ja silloin taas on joidenkin taholta tuotu esille että kyseessä olisi ollut revontulet ja tähän taas tekijät toteavat että yleensä revontulia ei näy niin etelässä kuin Portugalissa.
 
Joku vielä viitannut sateenkaareen ja tekijät toteavat että sateenkaari on ilmiö joka pysyy paikallaan.
Sitten keskustellaan ilmakehän refraktiosta ja todetaan että sekään ei sovi kuvioihin.
 
Tri Jesus Manuel da Costa on Compostelanan yliopison tähtitieteen professori ja on tuonut esille ajatuksen että kyseessä olisi voinut olla sivuauringot ja tekijät torjuvat myös tämän selityksen sen johdosta että mainittu professori kertoi tapauksesta jolloin hän itse näki kolme aurinkoa, eli varsinaisen auringon ja kaksi sivuaurinkoa ja kirjan tekijät toteavat Fatimasta että kaikkien havaitsijoiden mukaan kyseessä oli vain yksi kohde.¬†
 
Tekijät viittaavat myös siihen että joiden havaitsijoiden mukaan he näkivät pilviä jotka ohittivat n. s. auringoon sen takana. Tekijät viittavat myöskin ufologian arkkiskeptikkoon astrofyysikko Donald Menzeliin joka on yrittänyt selittää Fatiman ilmiötä lämpötilainversiolla ja tekijät toteavat että vaikka jonkun mielestä tämä saattaisi kelvata selitykseksi niin he viittaavat Yhdysvaltojen ilmavoimien Project Blue Bookin tilastoon jossa todettiin että kaikista tutkituista tapauksesta ainoastaan 144 tapausta, eli 0,3 % kaikista tutkituista ufohavainnoista voitiin selittää ilmakehän ilmiöllä, eli esim. pilvi, valaiseva ilmiö¬† tai¬† auringonheijastus ja tämän pienen prosenttiosuuden johdosta tekijät hylkäävät Menzelin teorian.
 
Kohdassa neljätoista¬†¬† kirjan tekijät ottavat esille hallusinaatiohypoteesin ja nimenomaan kollektiivinen hallusinaatio ja kertovat että jo 15.10.1917 tämä vaihtoehto tuli esille eräässä lehtikirjoituksessa.
Tekijät viittaavat kuitenkin Ren√© Sudreen joka on kirjoittanut teoksen Tratado de Parapsicologia joka kertoo että hypnoosin ulkopuolella niin sellaista kuin kollektiivinen hallusinaatio ei ole olemassakaan.
Tekijät huomauttavat myöskin että kyseessä oli 50 000 ihmistä joilla kaikilla oli erilainen sosiologinen ja ammatillinen tausta.
 
Tekijät ottavat esille muitakin seikkoja jotka puhuvat hallusinaatiota vastaan, kuten silmitön pelko joka tapahtui Alburitelissa,13 km: n päässä Fatimasta, ja josta aikaisemmin on kerrottu, eli ihmiset heittäytyivät maahan huutaen ja uskoen että heidän henkensä oli vaarassa.
Eli pelkokerroin puhuu hallusinaatiota vastaan.
 
Lisäksi paikalla oli useita epäuskoisia joita tuskin olisi voitu manipuloida hallusinaation avulla.
 
Lisäksi selostukset tapahtumasta erosivat suuresti toisistaan niin kuin on nähty ja tämä puhuu sitä vastaan ett䬆 50 000 ihmistä olisi ohjelmoitu¬† samalla tavalla, sillä tavalla että he olisivat kertoneet saman tarinan.¬†
 
Fyysinen todiste oli myös vaatteiden kuivuminen jollaista tuskin olisi saatu aikaiseksi hallusinaation avulla.
 
Viidennessätoista¬† ¬†osassa¬† tekijät pohtivat ufoilmiön matkivaa ja kopiovaa luonnetta ja toteavat että se asia että Fatimassa ollut ufo näytti auringolta ei ollut mikään sattuma vaan että kautta aikojen on havaittu ufoja jotka matkivat sen ajan tunnettuja ilmiöitä.
 
Tekijät kertovat 13- vuotiaasta ranskalaisesta pojasta joka vuonna 1976 yöpyi ulkona koska hän tahtoi katsoa jos hän näkisi ufoja ja seuraavana aamuna hän kertoi kotona ettei hän nähnyt mitään muuta koko yönä kuin Kuun.
Vasta myöhemmin havaittiin että sinä yönä Kuu ei ollutkaan näkyvissä.
 
Tällaisia kertomuksia on runsaasti jolloin on nähty joko kaksi Kuuta tai Kuu silloin kuin sen ei pitäisi olla näkyvissä tai täysikuu silloin kuin ei pitäisi olla täysikuu.
Muita esimerkkejä ovat ilmalaivat Yhdysvalloissa vuonna 1897 tai Skandinaavian kummitusraketit toisen maailmansodan jälkeen tai jopa kummitusjuna joka nähtiin Morezin lähellä sijaitsevassa¬† Jarassa ja joka oli asettunut rautatiekiskojen päälle.
 
Tekijät mainitsevat myös nykyaikana satelliitit joita voidaan matkia.
Siis kyseessä on ilmiö joka tahallisesti piiloutuu ja¬† matkii olemassaolevia ilmiöitä tai laitteita tai yrittää matkia niitä.
 
Osassa kuusitoista ¬†¬†kirjan tekijät tekevät yhteenvedon siitä mitä tapahtui Fatimassa.
 
Sivulla 241 he julkaisevat 8- kohtaisen selostuksen piirrustuksineen joissa näytetään kuinka ufo saapui ja laskeutui melkein maahan asti ja yhdessä vaiheessa muuttui miltei läpinäkyväksi jolloin sen sisällä nähtiin kolme hahmoa.
 
Koska tekijät ovat pystyneet paikallistamaan useita havaitsijoita muissa kaupungeisssa ja kylissä niin he ovat pystyneet tekemään kolmiomittauksia ja näiden mitausten mukaan ufo oli noin 25 metriä läpimitaltaan¬† ja se havaittiin 1500 metrin etäisyydellä havaitsijoista ja se oli noin 900 metrin korkeudessa.
 
Tämän analyysin ja tilastollisen¬† yllättävänä seikkana tuli esille että ne havaitsijat jotka olivat puhuneet toissijaisista vaikutuksista, eli vaatteiden kuivumisesta ja yllättävistä paranemisista jne.,¬† niin nämä kaikki olivat oleskelleet alueella joka oli kaistan muotoinen joka kulki enemmän tai vähemmän¬† etelä- pohjoissuunnassa ja tämän kaistan leveys oli suunnilleen 70 m.
 
Kirjan tekijät lopettavat kirjansa sanoihin että kun katsotaan Neitsyt Marian ilmestyksiä ja ufoilmiötä yhdessä saman realiteetin pohjalta niin tämä saattaa jonakin päivänä antaa meille lopullisen ymmärtämyksen todellisuudesta ja maailmankaikkeudesta joka huomattavasti ylittää sen mikä meillä on tänä päivänä.
 
Tekijät lainaavat H. P. Lovecraftia joka sanoo että ' tuo maailma edelleenkin on

 MIELIKUVITUKSEMME ULKOPUOLELLA.

 
 
 
Loppulausuntona tästä kirjasta olen sitä mieltä että jokaisen ufologin on pakko lukea se.
Se on perusteellinen ja tarkka analyysi jonka pohjana on käytetty monen tiedemiehen tietoja ja taitoja ja sen merkitys ufologiassa on valtava kun ottaa huomioon Fatiman ilmestyksen merkitys katolisessa kirkossa.
 
Tämä kirja johdattaa meidät asioihin jotka ovat niin suuria että esim. allekirjoittanut jää sanattomaksi niiden edessä.
 
Luulen että tästä kirjasta tulee klassikko alallaan.
 
Fatiman ensimmäisen ilmestyksen vuosipäivänä 13.5.1981 turkkilainen Mehmet Ali Agca yritti murhata paavi Johannes Paavali II: n.
Paavi selvisi hengissä mutta matkusti myöhemmin¬† Fatimaan ja jätti erääseen tammeen ne luodit¬† jotka oli poistettu hänen kehostaan.
 
 
13.10.2007 ( Fatiman tanssivan auringon vuosipäivänä)
Björn Borg
 
JK.
Muutama päivä ennen ylläolevan kirjaesittelyn valmistumista allekirjoittanut oli Googlaamassa hiukan umpimähkään etsien jotakin.
 
Jonkun linkin kautta törmäsin täysin sattumalta suomalaisen fyysikon M. Pitkäsen artikkeliin ' Ufot, ETt, ja uusi fysiikka ' joka oli päivätty 15.2.2003.
Allekirjoittaneen yllätykseksi Pitkänen kertoo olleensa yhteistyöss䬆 Joaquim Fernandesin kanssa.
Artikkelissaan Pitkänen kertoo että ' Tämä johti malliin, jossa plasmoidiset elämänmuodot, tyypillisesti valopallot......'
 
Björn Borg


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |