Suomen Ufotutkijat ry - F U F O R A

ETUSIVULLE
Kirjasivu

Battaglia, Debbora (Toim.):

E. T. Culture: Anthropology in Outerspaces

Duke University Press, Durham, NC 2005. 281 sivua

 
 
Fil. tri Christopher F. Roth: ' Missään vaiheessa mikään merkittävä osa ufoharrastajista, ufotutkijoista, ufouskovaisista, tai edes sieppausuhreista, ole ollut tekemisissä sellaisten ufokulttien kuin Laugheadsien, Heaven' s¬† Gaten tai Raelilaisten kanssa, siitä huolimatta että nämä kultit ovat olleet näkyvästi esillä mediassa, ja siitä huolimatta että nämä kultit kiehtovat sosiologeja ja uskontotieteilijöitä' .
 
 

Olen tätä kirjoittaessa kirjoittanut yli 300 kirjaesittelyä ufokirjoista. Milloinkaan aikaisemmin minulla ei kuitenkaan ole mennyt sormi suuhun samalla tavalla kuin tämän antropologien kirjoittaman kirjan kohdalla.
 
Debbora Battaglia on antropologian professori Mount Holyoke Collegessa.
Lukiessani Battaglian kirjoituksen jonka otsikko on ' Insider' s Voices in Outerspaces' on minun useaan otteeseen tarkistettava uudelleen mikä olikaan tämän kirjan nimi ja mihin kirjan aihe liittyy kannessa olevan tekstin mukaan.
Battaglian kirjoitus on täynnä nimiä ja viittauksia kirjoihin joita minä en tunne. Ymmärrän vähän ajan kuluttua että Battaglia viittaakin antropologisiin kirjoihin ja kirjoittajiin.
Aina välillä Battaglia sitten viittaa asioihin jotka hänen mielestään liittyvät E.T. -ilmiöön, eli filmeihin kuten Independence Day, A. I. : Artificial Intelligence, Signs, The Day the Earth Stood Still ja The Matrix ja romaaneihin kuten The Brother from Another Planet.
On aika selvää että Battaglian käsitys tästä alasta perustuu aika pitkälle näihin filmeihin ja romaaneihin.
Joskus välillä Battaglia mainitsee jonkun ufologiassa tutun nimen kuten Mack tai Hopkins tai Claude Vorilhon ( jonka nimen Battaglia kirjoittaa väärin Vorhilon).
Battaglian tähän lukuun liittyvässä 5- sivuisessa lähdeluettelossa en löydä
montakaan lähdettä jotka liittyisivät ufologian.
Sen sijaan ihmettelen kovasti kun Battaglia ilmoittaa sivulla 2 olleensa henkilökohtaisesti yhteydessä NICAPin Yksikkö- 3: een. NICAP kun lopetti toimintansa jo lähes 30 vuotta sitten.
Se mitä kaipaan Battaglian kirjoituksessa on jotakin konkreettista. Mielestäni Battaglian koko kirjoitus on puhdasta sanahelinää ilman mitään konkreettista sisältöä.
 
Christopher F. Roth on antropologian fil. tri Chicagon yliopistosta ja kirjan ilmestyessä vieraileva apulaisprofessori Northern Illinoisin yliopistossa.
Rothin kirjoitus on jopa 56- sivuinen ja muistuttaa Battaglian kirjoitusta siinä että siinä puhutaan erittäin paljon antropologiasta yleisesti. Erittäin suuri osa Rothin kirjoituksesta liittyy Teosofiaan ja Blavatskyyn. Roth kertoo kustantaja Ray Palmerista ja Shaver- mysteeristä ja siirtyy sitä kautta Adamskiin ja muihin kontaktihenkilöihin kuten Hunt Williamsoniin.
Roth on sitä mieltä että varsinkin 1950- luvun kontaktihenkilöiden kertomuksissa oli erittäin paljon piirteitä jotka liittyivät rotuoppiin ( esim. Adamskin pitkä vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen muukalainen). Rothin mielestä tämä rotuajattelu paistaa läpi monessa kontaktikertomuksessa.
Adamskin kohdalla Roth erehtyy kun puhuu Hale- observatoriosta. Observatorion nimi on Mount Palomar ( jossa on Hale- niminen kaukoputki).
Roth sivuaa lyhyesti myös Barney ja Betty Hillin sieppausta ja toteaa että myös tässä tulee esille Barney ja Bettyn¬† alitajuinen rotuajattelu kun he kuvailevat ufon miehistöä.
Roth väittää myös että Barneyn ja Bettyn tutkinut lääkäri, tri Simon, olisi ollut armeijan palveluksessa, mutta tämähän ei pidä ollenkaan paikkansa.
Myös Rothin kirjoituksessa paistaa allekirjoittaneen mielestä läpi se että Roth on tutustunut ufoalaan vain pintapuolisesti kirjallisuuden kautta. Se näkyy m. m. siinä että Rothin mukaan ' Adamski näki hopeanvärisen sikarin leijuvan yläpuolellaan' ( Eikö asia ollutkin niin että Adamski kertoi¬† valokuvanneensa ulkona avaruudessa MUSTAA sikaria?),
Roth väittää myös että Frank Scullyn kirja ' Behind the Flying Saucers ' vuodelta 1950 oli ' ensimmäinen kirja Roswellin maahansyöksystä' ja tähän väitteeseen on kyllä monella paljonkin sanottavaa.
Roth, kuten Battagliakaan, ei puhu lainkaan ufologian n. s. peruspylväästä, eli tavallisten ihmisten ufohavainnoista, mutta osaa kuitenkin¬† erottaa n. s. kulttien jäsenet muista ufoilijoista todetessaan että ' missään vaiheessa mikään merkittävä osa ufoharrastajista, ufotutkijoista, ufouskovaisista, tai edes sieppausuhreista, ole ollut tekemisissä sellaisten ufokulttien kuin Laugheadsien, Heaven' s¬† Gaten tai Raelilaisten kanssa, siitä huolimatta että nämä kultit ovat olleet näkyvästi esillä mediassa, ja siitä huolimatta että nämä kultit kiehtovat sosiologeja ja uskontotieteilijöitä' .
 
Susan Lepselter on sosiaalisen antropologian fil. tri Texasin yliopistosta
( Austin).
Lepselter on kirjoittanut miltei 20- sivuisen jutun kirjaan. Tässä jutussa Lepselter kertoo että hän on ollut aikaisemmin pari kuukautta töissä tarjoilijana Area 51: n kuuluisassa kahvilassa Little Ale Inn' issa. Lepselterin juttu on lähinnä yleistä höpötystä siitä millaisia ihmisiä hän tapasi siellä ja eräiden ihmisten suuresta huolesta siitä että ' valtio valvoo ihmisiä ajokortissa olevan viivakoodin avulla' .
Ufoihin tämä juttu ei liity lainkaan ja on ihmeellistä että se on päässyt ollenkaan mukaan tähän kirjaan.¬†
 
Battaglia palaa itse taas kirjan sivuille 149- 179 jossa hän kertoo Rael- liikkeestä ja sen klooniväitteistä.
Allekirjoittaneen mielestä on oikeastaan aika huvittavaa että Battaglia on tutustunut myös viljakuvioihin Rael- liikkeen kautta ja kuittaa kaikki viljakuviot tämän perusteella lähinna raelismiin liittyvänä humpuukina. Battaglia kertoo ' lukeneensa jostakin että näitä kuvioita voi kuka tahansa valmistaa yksinkertaisilla apuvälineillä ' .
 
Mizuko Ito on erikoistunut japanilaiseen nuorisokulttuuriin ja mainittuaan pari uutta japanilaista avaruusfilmiä hän keskittyy kertomaan 20 sivulla joistakin keräilykorteista jotka nykyisin ovat hyvin suosittuja lasten keskuudessa Japanissa. Allekirjoittaneen on hyvin vaikeata ymmärtää mitä hänen kirjoituksensa tekee tässä kirjassa.
 
Richard Doyle on Retoriikan ja¬† Tieteen, Lääketieteen, Teknologian ja Kulttuurin professori Pennsylvania State- yliopistossa. Kirjoitettuaan ensin eri asioista kuten globalisaatiosta ja informaatiosta hän hyppääkin SETIin ja puhuttuaan siitä vähän aikaa hän kertookin sitten nobelisti Kary Mullisin sieppaustapauksesta jossa Mullis tapasi illalla loistavan pesukarhun joka tervehti Mullista ja sanoi ' Hyvää iltaa tohtori' . Seuraavaksi Mullis heräsi seuraavana aamuna ulkosalla ja vaikka oli satanut hänen vaatteensa olivat kuivat. Mullis oletti että hän oli joutunut sieppauksen uhriksi.
Toisaalta Doyle tuo esille että Mullis käytti LSD: tä. Doyle ei vihjaisekaan että Mullis olisi käyttänyt LSD: tä sieppauskokemuksensa aikana, mutta huomauttaa että New Mexicon yliopiston professori, lääketieteen tri Rick Strassman, on julkaissut kirjan
" DMT: The Spirit Molecule " jossa hän selostaa niitä psykedeelisia kokemuksia joita LSD: n käyttäjät kokivat varsinkin 1960luvulla.
Tutkittuaan näitä LSD: n käyttäjiä pitkään Strassman kertoo olevansa ymmällään monien käyttäjien kertomista tajunnantilamuutoksista joissa käyttäjät kertomansa mukaan ovat tavanneet olentoja jotka suuresti muistuttavat humanoideja.
 
Joseph Dumit on sekä Kalifornian yliopiston ( Davis) että MIT: in¬† antropologian apulaisprofessori. Tässä kirjassa Dumit julkaisee lyhyen artikkelin jossa hän¬† siirtyykin lääketieteen puolelle ja julistaa että sieppaukset ja tapaamiset muukalaisten kanssa johtuvatkin ' kroonisesta
uupumusilmiöstä' ( Chronic Fatigue Syndrome, Myalgic Encephalomyelitis )
.
Dumit on tutustunut nimenomaan televisiosarjaan ' Salaiset kansiot ' .
Kirjoituksessaan hän lainaa myös paljon kirjailija Elaine Showalteria joka julkaisi kirjan ' Hystories' jossa Showalter kiinnitti huomionsa nimenomaan tähän tautiin.
Dumitin mukaan ihmisen pitää taistella aktiivisesti saadakseen tämän taudin.¬†
 
Kirjaan on liitetty vaikuttavan näköinen 14- sivuinen lähdeluettelo. Ufologian kannalta suhtaudun kuitenkin erittäin kriittisesti tähän lähdeluetteloon kahdesta syystä:
Ensinnäkin suurin osa siinä luetellusta kirjallisuudesta liittyy nimenomaan asioihin jotka eivät liity ufologiaan, vaan todennäköisesti antropologiaan
( esim. kirjoja Auschwitzista tai Pokemonista).
Toiseksi panen merkille että lähdeluettelossa mainittuja ufokirjoja ei ole käytetty lähdeaineistona kirjoittajien kirjoituksissa. Näyttääkin siltä että tämä lähdeluettelo on julkaistu vain jotta tehtäisiin vaikutus hyväuskoiseen lukijaan.
 
Luettuani tämän kirjan on pakko katsoa uudestaan ( jälleen ) että mikä olikaan kirjan nimi? Suomeksi se on ' E. T. Kulttuuri. Antropologia ulkoavaruuksissa' . Tuo nimi ei vielä oikein sano mikä on kirjan sisältö, mutta kirjan takakannen tekstissä sanotaan nimenomaan että kirja kertoo muukalaisista, ufohavainnoista ja sieppauksista.
Sitähän se ei tee paljoakaan. Vaikka kirja on painettu jopa yliopiston kirjapainossa ja kirjoittajina on useita fil. tohtoreita ja professoreita, niin kyllä tämä kirja on sisällöltään niin heikko että se olisi saanut jäädä julkaisematta.
Suurin osa kirjasta ei kerro ollenkaan muukalaisista, ufohavainnoista eikä edes sieppauksista. Kirjassa on valtavan paljon, suoraan sanottuna, yleistä höpötystä joka liittyy, tai sitten ei liity, antropologiaan. Varmaa on ettei se liity ainakaan ufologiaan.
Lukijan on täysin turha etsiä tästä kirjasta tietoja tavallisten kansalaisten lukuisista ufohavainnoista ja kokemuksista. Sen sijaan kirjoittajat ovat, nähtävästi kirjoituspöytiensä ääressä, tutustuneet kontaktihenkilöiden julkaisemaan kirjallisuuteen ja avaruusfilmeihin. Siihen se sitten jääkin.
Tästä kirjasta on turha etsiä tietoja Project Blue Bookista, Condon- komiteasta, COMETA- raportista jne. ,¬† koska kirjoittajat eivät yksinkertaisesti tunne niitä.
Allekirjoittanut antaa tälle ' tiedemiesten ' kirjoittamalle kirjalla arvosanan
' ala-arvoinen ' .
 

Björn Borg, 15.5.2006


© Suomen Ufotutkijat
Suomen Ufotutkijat ry  - Arkkitehdinkatu 14 B  - 33720 TAMPERE  |  Tel. +358405170553  |  Webmaster  |